Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Rekommendera Poster

Har läckage från nedre bakkant av min laddluftkylare på min KAD42.

Bytte samtliga packningar, men blev tyvärr inte bättre.

Funderar dock på om jag verkligen fått den nedre rektangulära packningen rätt eftersom den inte kunde träs på insatsen innan återmontering (blir för brett för att insatsen ska gå i då).

Jag lade helt sonika bara packningen i botten av huset och räknade med att insatsen, efter återmontering, pressas nedåt mot packningen. Stämmer det eller är jag helt vilse?

En annan fundering som slog mig var, om nu insatsen skall vara helt tät, varför behövs den nedre packningen? (Den övre kan jag förstå, så att det inte "skvimper" över kanterna..)

 

Har jag missat med packningen eller ska jag se till att få insatsen provtryckt direkt alternativt bytt mot ny?

Någon som har en installationsbeskrivning för dessa packningar, annat än själva sprängskissen från MarineParts eller verkstadshandboken? 

20200822_135005.jpg

Redigerad av HavsBjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så konstigt om den läcker!?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

En av packningarna (860920) ska ligga precis under flänsen i överkant av insatsen Den andra ovanför flänsen mot locket. Ingen sådan packning i botten utom en rund stödring (858979. Att sidoplåten är sönder gör sannolikt ingenting om det inte finns något inre läckage i insatsen.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev sanktanna:

Hej.

En av packningarna (860920) ska ligga precis under flänsen i överkant av insatsen Den andra ovanför flänsen mot locket. Ingen sådan packning i botten utom en rund stödring (858979. Att sidoplåten är sönder gör sannolikt ingenting om det inte finns något inre läckage i insatsen.

Ingemar

Ok, låter mer logiskt. 

Har dock för mig att båda packningarna inte följde med upp vid demontering. 

Ska dock kontrollera nästa gång jag är ute. 

Många tack, Ingemar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev HavsBjorn:

Tack, men har kollat v-handboken. Ger ingen klar vägledning om nedre packningen annat än "återställ i omvänd ordning".. :(

Kika på denna video vid 1.40 - 2.15.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strålande! 

Kanonvideo. Bekräftar Ingemars förslag. Ska se om jag får tid att testa redan imorgon. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev HavsBjorn:

Strålande! 

Kanonvideo. Bekräftar Ingemars förslag. Ska se om jag får tid att testa redan imorgon. :)

Ingemar har ofta rätt eftersom han skruvar Penta mot betalning, gör han fel blir hans kunder tvärsura och söker sig till någon annan. Bonden Paavo aka Kossor vet också vad han pratar om. Ja, det är väl egentligen många på detta forum som har koll. Det är nog bara jag som brukar ha fel men det informerar jag om i min "sidfot".🙂

 

Lycka till med skruvandet! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Ingemar har ofta rätt eftersom han skruvar Penta mot betalning, gör han fel blir hans kunder tvärsura och söker sig till någon annan. Bonden Paavo aka Kossor vet också vad han pratar om. Ja, det är väl egentligen många på detta forum som har koll. Det är nog bara jag som brukar ha fel men det informerar jag om i min "sidfot".🙂

 

Lycka till med skruvandet! 👍

Hahaha jag tackar för de fina orden från dig, men jag har mycket luckor och tycker tänker ofta fel. Men tillsammans här på forumet så har alla kunskap och den kunskapen ger andra hjälp, när vi slår ihop våra tankar. Det är det som är det fina på ett sådant här forum, alla kan bidra till lösningar som hjälper dig som ställer frågan. 🌞 Jag inser att jag rätt ofta är som solen ...........😂😱

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev kossor:

Hahaha jag tackar för de fina orden från dig, men jag har mycket luckor och tycker tänker ofta fel. Men tillsammans här på forumet så har alla kunskap och den kunskapen ger andra hjälp, när vi slår ihop våra tankar. Det är det som är det fina på ett sådant här forum, alla kan bidra till lösningar som hjälper dig som ställer frågan. 🌞 Jag inser att jag rätt ofta är som solen ...........😂😱

Mycket bra forum detta. Glad att jag hittade hit.

Oftast behöver man bara en liten knuff i rätt riktning och inte hela lösningen på en gång, så alla svar och synpunkter uppskattas stort. Som icke-mekaniker, men händig så finns viljan men tyvärr inte detaljkunskapen.

Härligt trevlig stämning här också. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Uppdatering*

Det blev en tur ut till båten i morse för att rätta till packningen enligt tipsen.

Resultatet blev bättre, men inte gott nog tror jag - läcker fortfarande i bakre nederkant (skarven av utblåset mot turbon).

Denna är tätad med Loctite om jag förstått det rätt. Enligt Volvo rekommenderas dock inte att denna tas bort. Samtidigt är det väl bra att vatten slår ut från den om det nu är ett läckage?

Jag bedömde läckage till ca ½-1 dl under 10 minuter vid 1.500 rpm's belastning och en motortemp på ca 60 grader. Det låter väl lite mycket, va?

Kan också meddela att när jag lyfte bort locket, utan att först dränerat, var insatsen full med vatten upp till bredden - vilket alltså bör betyda att inget läckage i själva insatsen..

Tillsammans med vattnet ut blåstes också luft, så det känns som att det är hyggligt stor "glipa" (har tyvärr för trångt för att inspektera okulärt).

 

Kan det vara så att insatsen enbart läcker när motorn blåser igenom luft? (fortfarande alltså provtrycka insatsen).

Finns ngn annan anslutning för vatten (slang eller motordel) straxt under och bakom laddluftkylaren? (kan nämna att jag råkade ut för en överhettning i somras där motortemp gick upp till 120 grader och jag behövt byta slangar från Termostathuset p.g.a att det brändes hål).

 

Inspektionskamera innan justering av packningar filmat från baksidan av laddluftkylarens hus
(Huset bör vara det som syns till vänster i bilden:

https://www.dropbox.com/s/14fqtcyssfowk9g/Laddluftkylare.avi?dl=0

 

Tips och idéer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får inte ha något läckage av vatten i huset. Mycket stor risk att det följer med vatten i luften in i cylindrarna. Det finns ett dräneringshål i botten av huset. Bakre del av huset ska inte tas bort, är limmat från fabrik. Om du har fått någon öppning där kommer motorn att få för litet del av turbotrycket så försök att täta där.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev sanktanna:

Du får inte ha något läckage av vatten i huset. Mycket stor risk att det följer med vatten i luften in i cylindrarna. Det finns ett dräneringshål i botten av huset. Bakre del av huset ska inte tas bort, är limmat från fabrik. Om du har fått någon öppning där kommer motorn att få för litet del av turbotrycket så försök att täta där.

Ingemar

Ja, är rädd för det.
Dräneringshål hittade jag inte - möjligtvis där bulten för bakre "fotfästet" (

953041 på http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7745930-26-20707B.aspx), är fäst som kan liknas vid ett dräneringshål..

Turbon kickar in som den brukar den lilla tid jag kunnat utnyttja den i sommar.

 

Nu drar det ihop sig för upptagning, så det blir nog att få insatsen provtryckt under vintern i alla fall - och i värsta fall lämna in hela huset för inspektion.

Många tack, Ingemar! Tipsen är guld värda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev HavsBjorn:

Dräneringshål hittade jag inte

Har Du inte propp nr 11 i den bild Du länkade till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Har Du inte propp nr 11 i den bild Du länkade till?

Jodå, den sitter på plats (nyköpt och bytt även den). Är det dräneringshålet alltså?
Trodde det skulle vara ett öppet hål...

Redigerad av HavsBjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev sanktanna:

Det brukar finnas ett borrat hål i botten av huset. C:a 2-3 mm.

Ingemar 

På våra 41:or har jag inte hittat något borrat öppet hål för dränage av laddlufthuset. Är hålet framför eller bakom dräneringen till insatsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev sanktanna:

Det brukar finnas ett borrat hål i botten av huset. C:a 2-3 mm.

Ingemar 

Det låter som hålet pinnskruven för "fotfästet" sitter i (953041).

Ngt öppet hål har jag inte noterat. 

Ska inspektera ordentligt efter upptagning, om det kanske är igensatt av 20 års sot. 

Vatten in är hur som helst huvudproblemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev sanktanna:

Det brukar finnas ett borrat hål i botten av huset. C:a 2-3 mm.

Ingemar 

Jag har idag kollat våra fyra AD41P-A av 2005 års modell samt en KAD42, en KAD32 och en AD31 av äldre årgång. KAD-motorerna av osäker årsmodell. Ingen av dessa 7 motorer har något borrat dräneringshål i huset för laddkylet.

 

Finns det något servicemeddelande som säger att detta hål skall borras och i så fall var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Jag har idag kollat våra fyra AD41P-A av 2005 års modell samt en KAD42, en KAD32 och en AD31 av äldre årgång. KAD-motorerna av osäker årsmodell. Ingen av dessa 7 motorer har något borrat dräneringshål i huset för laddkylet.

 

Finns det något servicemeddelande som säger att detta hål skall borras och i så fall var?

Jag har inget mer hål än det som ska vara där dvs hålet för avtappningen av kylaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev kossor:

Jag har inget mer hål än det som ska vara där dvs hålet för avtappningen av kylaren.

För ett antal år sedan hjälpte jag en bekant att lyfta ur en AD41P-A för renovering och då såg jag att laddlufthuset hade en propp för tömning av kylinsatsen och bakom den satt ytterligare en likadan propp. Jag utgick då från att så skulle vara och det var anledningen till mitt svar till TS ovan. Men troligen hade kompisen själv monterat en plugg för eventuell dränering av laddlufthuset. Hur som så frågade jag honom inte om detta.

 

Efter sanktannas info igår om att det brukar vara ett borrat hål Ø2-3 mm i botten på huset var jag tvungen kolla hur det såg ut bl.a. på våra 41:or.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Alla laddluftkylare jag har jobbat med har ett 2 mm hål i botten c:a 2 cm framför skarven mot bakre delen av huset. Det är för att ev. kondensvatten ska ta sig ut.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hade detta dräneringshål också. Ad31b. Satt alldeles bakom dräneringspluggen om jag minns rätt. Båten såld sen ca 5 år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan nu avsluta denna tråd som löst och undanröja de sista frågetecknen som kvarstod.

Har fått insatsen provtryckt av Autokyl i Gbg som konstaterade att det fanns ett läckage i de inre kanalerna. I mitt fall märktes det enbart under tryck - obelastad läckte den ingenting.

Tyvärr var detta inget som gick att reparera, så det blev till att hosta upp till en ny insats.

Lyckligtvis landade kostnaden på enbart drygt hälften av vad VP debiterar.

 

Lyckades också till sist, efter noggrann inspektion, hitta det dräneringshål som varit orsaken till hälften av inläggen (inringat på bilden). Kan således bekräfta att KAD42 har detta.

 

Nu väntar jag bara på sommar för att se om detta var det sista som behövdes göras på motorn och kanske kan få lyxen att bara njuta av sjölivet under en hel säsong.  :D

 

Tack allihop för era bidrag och hjälp.

Laddluftkylare_KAD42.jpg

Redigerad av HavsBjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dränhålet finns på de AD41:or jag jobbat med och det är ett antal.

Precis som någon skrev så är det för att dränera ev kondensvatten ifrån insugningsluften. 

Ni som får läckande intercooler insatser eller värmeväxlare tänk på att följande går att utföra(precis som tubvärmeväxlare inom industrin):

Hittar man den tub/rör som läcker så proppar en skicklig bilkylelödare båda ändarna så att den dyrgripen går att återanvända. I Malmö/Kvarnby finns en skicklig bilkylelödare t ex.

Med rätt kunskap så kan även vändkammaren på AD31/41 värmeväxlaren öppnas.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...