Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ml67

Tappa styrning och trim 270

Rekommendera Poster

Skulle köra båten till upptagning och när jag backa ut från bryggan så märkte jag att styrningen och sen att trim tilten sluta att fungera. Ja pumpen till trimmet går men inget händer vid drevet och de med styrningen då. Ser att det rör sig inne vid skölden när jag vrider på ratten men inget händer vid drevet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är ett 270 drev med trimfunktion så är det inte det vanligaste. Men om styrarmen rör sig inne vid skölden men inte styrhjälmen/gaffeln ute vid drevet så måste styrarmen släppt från axeln.

 

Känns ju som felorsakerna inte hänger ihop utan 2 separata fel

Men som sagt ovanligt drev så styrfunktionen går kanske inte att jämf med ett vanligt 270 drev med tilt via elmotor och snäckväxel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ett vanligt 270 med el tilt. Första pentan jag har så dålig koll 😄 men ser ut som att axeln rör sig inne på skölden när man vrider på ratten. Kan styr toppen gått av 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sitter en smörjnippel högst uppe på styr axel inne på skölden. och den rör sig när jag vrider på ratten. Men inget nere på drevet. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ett vanligt 270 drev alltså. Om smörjnippeln nr 3  rör sig men inte styrgaffeln nr 2 då måste axeln släppt från styrgaffeln nr 2 på bilden nedan.

 

 

image.png.248b40db8fb7a2ef8e9983ba3b452ad6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trodde att den va fast svetsad i gaffeln. Ja ja. Bara å riva drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur axeln sitter fast i gaffeln har jag ingen erfarenhet av, men om axeln med dess fettnippel rör sig i proportion med styrarmen 43 när du vrider på ratten men inte styrgaffeln, då kan jag inte se något annat än att axeln släppt från gaffeln eller mindre troligt gått av.

 

Det här kan ju kanske också hänga ihop med att drevet inte går att hissa, om gaffeln hamnat så den låser hela tiltfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste va ett ovanligt fel. Men inget är möjligt. Tur att de inte hände ute på Vänern i blåst. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om nu inte styrhjälmen nr 12 har släppt från gaffel eller drev, men du skrev ju att inget rör sig vid drevet vilket talar för att detta inte är fallet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tidiga 270- sköldar har den klena styraxeln som är 28mm. Nyare har 39mm. Om du ska söka begagnade delar se till så att de är rätt utförande. Det klena styrgaffeln finns fortfarande i VP´s sortiment, till det facila priset av 18,698:- Styrarmen har utgått.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Gelis:

Ok ett vanligt 270 drev alltså. Om smörjnippeln nr 3  rör sig men inte styrgaffeln nr 2 då måste axeln släppt från styrgaffeln nr 2 på bilden nedan.

 

 

image.png.248b40db8fb7a2ef8e9983ba3b452ad6.png

Vi pratar väl om ett 270T drev här ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Olten:

Vi pratar väl om ett 270T drev här ?

Det på bilden är inget 270T. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...