GÄ till innehÄll
torsdag 28 mars 2024
eos

autobatt

Rekommendera Poster

đŸ€„HallĂ„

tÀnker dra om mitt elsystem pÄ en Mamba31 frÄn 80talet.dÄ det ser ut som pÄ mÄnga bÄtar, ormbo

dÄ det sitter en gammal autobatt som driver brytarna, undrar jag vad den tillför, min tanke Àr att ta bort den och brytarna den försörjer,

och ersÀtta med + rÀtt in i en brytar panel med sÀkringar.

Ă€r jag ute Ă„ cyklar eller?

 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Hej!

Är inte det en sĂ„dan dĂ€r jĂ€ttedyr fjĂ€rrstyrd batterifrĂ„nskiljare, eller ”huvudbrytare”? 
Om autobaten fungerar ordentligt tycker jag absolut att du skall behÄlla den. Om du tar bort den skall du ersÀtta den med en godkÀnd batterifrÄnskiljare.

Det Àr bÄde sÀkerhetsmÀssigt och praktiskt och Àven ett krav i nyare bÄtar att en sÄdan skall finnas.

AlltsÄ nÄgon central batterifrÄnskiljare mÄste du ha.

 

NÀr man sanerar i elsystem tycker jag det Àr enklare att börja bakifrÄn, alltsÄ lÀngst bort frÄn batterier och generatorn, i elsystemets kapillÀrer, att dÀr ta bort onödiga kablar och gammal utrustning som inte lÀngre har nÄgon funktion, och sedan successivt jobba sig in mot elsystemets centralare delar. Man byter ut kablar efter behov.
 

Att göra en total makeover innebÀr dÀremot att man river ut allting och börjar frÄn scratch, det kan ju vara bra, men Àr ofta vÀldigt tidsödande och man finner ofta att allting inte behöver bytas ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

vad menar du med avskiljare, rÀcker inte att avsÀkra ?

Redigerad av eos

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
14 minuter sedan skrev eos:

vad menar du med avskiljare, rÀcker inte att avsÀkra ?

fel av mig frÄgade georg ohm

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Är det en SUFA Autobat du menar? I sĂ„ fall Ă€r det en huvudbrytare med snabb automatsĂ€kring och underspĂ€nningsskydd, se lĂ€nken. Den förekommer pĂ„ bĂ„tar frĂ„n 80-talet, bl.a Maxi.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
15 minuter sedan skrev ABC:

Är det en SUFA Autobat du menar? I sĂ„ fall Ă€r det en huvudbrytare med snabb automatsĂ€kring och underspĂ€nningsskydd, se lĂ€nken. Den förekommer pĂ„ bĂ„tar frĂ„n 80-talet, bl.a Maxi.

japp stĂ€mmer, undrar dĂ€rför om den Ă€r nödvĂ€ndig ,huvudbrytare har jag, och kylboxen tror jag har inbyggt  spĂ€nningsvakt, övrig el bör vĂ€l klara sig utan underspĂ€nnings skydđŸ€Šâ€â™‚ïžđŸ˜Šd 

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
1 timme sedan skrev eos:

vad menar du med avskiljare, rÀcker inte att avsÀkra ?

Nej det rĂ€cker inte, mellan batteri resten av elsystemet skall det finnas en grej som idag heter ”batterifrĂ„nskiljare”. Men av tradition kallas den fortfarande för ”huvudströmbrytare”. Sedan Ă€r det ju naturligtvis Ă€ven bra om det efter denna sedan kommer en vĂ€l dimensionerad huvudsĂ€kring.

 

Sedan skall du ju ha ”tvĂ„â€ elsystem, eller iallafall tvĂ„ batterigrupper, en som bara försörjer motorn/startmotorn och kanske Ă€ven ankarspelets bogpropeller om sĂ„dana finns ombord. Sedan skall du ha en batterigrupp för ”allting annat” den brukar benĂ€mnas som ”förbrukarbatteribanken”.

Och bÄda sessa skall dÄ ha varsin batterifrÄnskiljare.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
58 minuter sedan skrev eos:

japp stĂ€mmer, undrar dĂ€rför om den Ă€r nödvĂ€ndig ,huvudbrytare har jag, och kylboxen tror jag har inbyggt  spĂ€nningsvakt, övrig el bör vĂ€l klara sig utan underspĂ€nnings skydđŸ€Šâ€â™‚ïžđŸ˜Šd 

JassÄ en sÄdan, behÄll den!

Jag trodde först att det var en fjÀrrstyrd brytare, vill minnas att SUFA Àven hade sÄdana i sitt sortiment dÄ det begav sig.

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

JassÄ en sÄdan, behÄll den!

Jag trodde först att det var en fjÀrrstyrd brytare, vill minnas att SUFA Àven hade sÄdana i sitt sortiment dÄ det begav sig.

Tackar för alla svar georg_ohm👍

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser
2020-09-11 vid 20:30 skrev Georg_Ohm:

ankarspelets bogpropeller

Det var en ny touch pÄ effektiv tillÀggning! :)

  • Gilla 1

Dela detta inlÀgg


LÀnk till inlÀgg
Dela pÄ andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du mÄste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto pÄ maringuiden.se. Det Àr lÀtt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem pÄ maringuiden.se? Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...