Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JonatanE

Fjord 700sp, Volvo Penta AQAD40a?

Rekommendera Poster

Hej! Hoppas ni har tid att hjälpa mig här!

 

Har lite funderingar kring motorbyte i min Fjord 700 sp. Har kommit över ett renoveringsobjekt med skuren motor. De satt i en OMC 4.3L V6a

Båten är 7,5mlång, 2,5m bred

 

Planen är att byta till dieselmotor istället. Jag har kommit över en väldigt fin AQAD40a komplett med drev. 

Frågan är nu bara, vad tror ni om denna motor till båten? blir motorn för tung och stor och klen för denna båt? 

Var inte beredd på att Pentan skulle vara så pass mycket tyngre, vi vägde Pentan och den vägen ungefär 450kg

 

vad jag kan hitta så ska AQAD40a vara ungefär 130-150hk? stämmer det? den gamla bensinmotorn var väl nästan 200hk. det är ju iofs lite skillnad med diesel.

 

Dieselmotorn tar lite mer plats än vad jag var beredd på.. 

 

Så frågan är, vad tror ni? är de värt att få i Pentan? kommer det att bli bra? kommer Dieseln att kompensera vikten jämfört med gamla motorn?

Vill inte ge mig in på att montera denna motor om jag inte vet att de kommer att funka? krävs en del operation i båten för att få plats med Pentan..

Eller är de bättre att leta efter en annan motor? 

Finns de någon lite mindre dieselmotorn med bra kraft i som går att få tag till rimligt pris? 

Finns de Fyror med liknande kraft? Kollar mycket blocket men finns inte jättemycket diesel..

Bifogar bilder på allt.

Mvh Jonatan

 

 

 

 

 

IMG_5876.jpg

IMG_6382.JPG

IMG_5878.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla typskylten på motorn så kan du se vilken motorvariant det är.
Annars är det nog i klenaste laget med 165 hk diesel, jag hade en Draco 24, 7,45 lång och på ca 2,5 ton med en AD41 och DP och mindre än de 200 hk skulle jag inte gå på.
Men gör ett inlägg på Fjordklubbens sida eller i klubbens facebookgrupp så kanske du får ta i nån som har en 700 med AD40?
https://www.fjordboatclub.se/forum/index.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett annat vrid i en diesel... Hur gick den med den gamla motorn? Farter och acc osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev JonatanE:

Hej! Hoppas ni har tid att hjälpa mig här!

 

Har lite funderingar kring motorbyte i min Fjord 700 sp. Har kommit över ett renoveringsobjekt med skuren motor. De satt i en OMC 4.3L V6a

Båten är 7,5mlång, 2,5m bred

 

Planen är att byta till dieselmotor istället. Jag har kommit över en väldigt fin AQAD40a komplett med drev. 

Frågan är nu bara, vad tror ni om denna motor till båten? blir motorn för tung och stor och klen för denna båt? 

Var inte beredd på att Pentan skulle vara så pass mycket tyngre, vi vägde Pentan och den vägen ungefär 450kg

 

vad jag kan hitta så ska AQAD40a vara ungefär 130-150hk? stämmer det? den gamla bensinmotorn var väl nästan 200hk. det är ju iofs lite skillnad med diesel.

 

Dieselmotorn tar lite mer plats än vad jag var beredd på.. 

 

Så frågan är, vad tror ni? är de värt att få i Pentan? kommer det att bli bra? kommer Dieseln att kompensera vikten jämfört med gamla motorn?

Vill inte ge mig in på att montera denna motor om jag inte vet att de kommer att funka? krävs en del operation i båten för att få plats med Pentan..

Eller är de bättre att leta efter en annan motor? 

Finns de någon lite mindre dieselmotorn med bra kraft i som går att få tag till rimligt pris? 

Finns de Fyror med liknande kraft? Kollar mycket blocket men finns inte jättemycket diesel..

Bifogar bilder på allt.

Mvh Jonatan

 

 

 

 

 

IMG_5876.jpg

IMG_6382.JPG

IMG_5878.jpg

Om du tänker byta motor så tänk då en annan motor. Aq 40 är urgammal och delarna fasas ut sedan antar jag att du har ett tillhörande 280 drev med tillhörande sköld 280. Ingen bra kombo. Diesel är rätt men satsa hellre på en 41 a med 290 drev, då har du trimtilt och en säker sköld som inte sitter monterad med vagnsbult. Ser 41 or på blocket emellanåt och den båten behöver 200 hk annars blir den trött. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Diesel är rätt men satsa hellre på en 41 a med 290 drev, då har du trimtilt

Jag tror nog att 280T har trimtilt. Jag hade faktiskt ett sånt på en av våra båtar just med en AQD40, dessutom ombyggt med DP-tillsats.

 

Men Du har helt rätt i att AQD40 blir magert på i rumpan på Fjord 700. AQD40 som 1977 hade 124 hk ska, förutom båten, även knuffa tillkommande ungefär 100 kg drivlina framåt...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Jag tror nog att 280T har trimtilt. Jag hade faktiskt ett sånt på en av våra båtar just med en AQD40, dessutom ombyggt med DP-tillsats.

 

Men Du har helt rätt i att AQD40 blir magert på i rumpan på Fjord 700. AQD40 som 1977 hade 124 hk ska, förutom båten, även knuffa tillkommande ungefär 100 kg drivlina framåt...

Ok såg inte det stod 280 T , jo jag vet att det fanns en hybrid i slutet av 280 innan 290 etablerades, var med och monterade ett i ungdomen på ockelbo. Men ska man byta så ska man byta till något som ger något och 41 an knuffar på den båten rätt bra. Och 280 T med aq 40 i all ära men, inget slår en 41 med 290 samt den skölden. Båten är rätt v skuren och en diesel med drev väger rätt mycket, svärmor i aktersoffan från start, så för att orka upp och ge lite fart lär du ha minst 200 diesel hästar bak i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev kossor:

Ok såg inte det stod 280 T , jo jag vet att det fanns en hybrid i slutet av 280 innan 290 etablerades, var med och monterade ett i ungdomen på ockelbo. Men ska man byta så ska man byta till något som ger något och 41 an knuffar på den båten rätt bra. Och 280 T med aq 40 i all ära men, inget slår en 41 med 290 samt den skölden. Båten är rätt v skuren och en diesel med drev väger rätt mycket, svärmor i aktersoffan från start, så för att orka upp och ge lite fart lär du ha minst 200 diesel hästar bak i aktern.

varför inte satsa på en v8 small block, relativt billig i inköp (+ billiga delar), relativt lätta jämf. med diesel och du kan få ut 250-350 hk ut ett smallblock vilket borde vara tillräckligt ? Visst, de drar soppa men kör man som fritidsbåtsägare 50h/ år är det nog ändå billigare än diesel p.g.a lägre underhåll och inköpskostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

varför inte satsa på en v8 small block, relativt billig i inköp (+ billiga delar), relativt lätta jämf. med diesel och du kan få ut 250-350 hk ut ett smallblock vilket borde vara tillräckligt ? Visst, de drar soppa men kör man som fritidsbåtsägare 50h/ år är det nog ändå billigare än diesel p.g.a lägre underhåll och inköpskostnad.

Lägre underhåll? Vet inte men en diesel brukar man byta filter och olja på.

Bränsleförbrukning är ju hälften av en us klump

Är inte så stor skillnad i vikt jämfört med en diesel. 

Sen bensin, den tror inte jag kommer att finnas om några år på sjömackar.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev kossor:

Lägre underhåll? Vet inte men en diesel brukar man byta filter och olja på.

Bränsleförbrukning är ju hälften av en us klump

Är inte så stor skillnad i vikt jämfört med en diesel. 

Sen bensin, den tror inte jag kommer att finnas om några år på sjömackar.

jag uttryckte mig nog lite klumpigt. jag syftade i generella termer på kostnader för utbytesdelar, exempelvis turbo, avgasdelar, utbytesblock o.s.v. Min bild är att dessa kostar mer till diesel motorerna. Kostnaden för olja / filter är säkert same same. 

 

Men såklart, har man inte sjömackar med bensin där man åker är det väl bara diesel som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

jag uttryckte mig nog lite klumpigt. jag syftade i generella termer på kostnader för utbytesdelar, exempelvis turbo, avgasdelar, utbytesblock o.s.v. Min bild är att dessa kostar mer till diesel motorerna. Kostnaden för olja / filter är säkert same same. 

 

Men såklart, har man inte sjömackar med bensin där man åker är det väl bara diesel som gäller.

Det enda som du byter i avgasdelar är knäet och avgasröret till skölden. Limpan byter du aldrig den är glykolfylld. Sen har du rätt i att om du får ett haveri så kostar det mycket pengar absolut, men de flesta haverier beror ju som bekant på fel handhavande. Jag har åkt mycket bensin, och har inget emot det alls, men, us åttor de har jag inget förtroende för tyvärr, däremot pentas rödblockare det är fina maskiner. Men vi har olika syn på saker och ting och det är bra annars blev det aldrig någon utveckling i samhället. Tror anser det viktigt att man har det man trivs med.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev kossor:

Det enda som du byter i avgasdelar är knäet och avgasröret till skölden. Limpan byter du aldrig den är glykolfylld. Ett knä komplett 4400:- En turbo runt 8000:- men de grejerna håller länge. Sen har du rätt i att om du får ett haveri så kostar det mycket pengar absolut, men de flesta haverier beror ju som bekant på fel handhavande. Jag har åkt mycket bensin, och har inget emot det alls, men, us åttor de har jag inget förtroende för tyvärr, däremot pentas rödblockare det är fina maskiner. Men vi har olika syn på saker och ting och det är bra annars blev det aldrig någon utveckling i samhället. Tror anser det viktigt att man har det man trivs med.

Finns säkert billiga delar för den som vet var man skall leta. Jag har sett skräckexempel på kostnader runt 30-50 för turbo till d3/d4/d6 så det är kanske det som färgat min uppfattning..

 

Pentas röda maskiner ? pratar vi då de som är baserade på b20 , b23 o.s.v ?

Jag är en röd penta, men det är ett cheva small block med rödfärg på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev JonatanE:

Hej! Hoppas ni har tid att hjälpa mig här!

 

Har lite funderingar kring motorbyte i min Fjord 700 sp. Har kommit över ett renoveringsobjekt med skuren motor. De satt i en OMC 4.3L V6a

Båten är 7,5mlång, 2,5m bred

 

Planen är att byta till dieselmotor istället. Jag har kommit över en väldigt fin AQAD40a komplett med drev. 

Frågan är nu bara, vad tror ni om denna motor till båten? blir motorn för tung och stor och klen för denna båt? 

Var inte beredd på att Pentan skulle vara så pass mycket tyngre, vi vägde Pentan och den vägen ungefär 450kg

 

vad jag kan hitta så ska AQAD40a vara ungefär 130-150hk? stämmer det? den gamla bensinmotorn var väl nästan 200hk. det är ju iofs lite skillnad med diesel.

 

Dieselmotorn tar lite mer plats än vad jag var beredd på.. 

 

Så frågan är, vad tror ni? är de värt att få i Pentan? kommer det att bli bra? kommer Dieseln att kompensera vikten jämfört med gamla motorn?

Vill inte ge mig in på att montera denna motor om jag inte vet att de kommer att funka? krävs en del operation i båten för att få plats med Pentan..

Eller är de bättre att leta efter en annan motor? 

Finns de någon lite mindre dieselmotorn med bra kraft i som går att få tag till rimligt pris? 

Finns de Fyror med liknande kraft? Kollar mycket blocket men finns inte jättemycket diesel..

Bifogar bilder på allt.

Mvh Jonatan

 

 

 

 

 

IMG_5876.jpg

IMG_6382.JPG

IMG_5878.jpg

Snygg båt btw 👍 Alltid gillat de modellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Finns säkert billiga delar för den som vet var man skall leta. Jag har sett skräckexempel på kostnader runt 30-50 för turbo till d3/d4/d6 så det är kanske det som färgat min uppfattning..

 

Pentas röda maskiner ? pratar vi då de som är baserade på b20 , b23 o.s.v ?

Jag är en röd penta, men det är ett cheva small block med rödfärg på. 

Tänker nog mest på b23 orna 151 171 otroligt fina maskiner en sådan helrenoverad med skött kamrem går en evighet. B20 och b21 bra de med men är lite ålderstigna idag. Minns 170 motorn med treförgasare underbar gång mjukt tyst, du kunde ställa en femkrona på högkant när motorn gick på tomgång. De va tider det bensinen flödade och kostade 2,75 litern och ingen talade om miljöförstöring och global uppvärmning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev kossor:

Ok såg inte det stod 280 T

Det gjorde det inte heller. Mitt inlägg vara bara en kommentar på Ditt inlägg där Du skrev: "satsa hellre på en 41 a med 290 drev, då har du trimtilt".

Givetvis ska man sikta på så nya prylar som möjligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

jag gjorde ett byte från v8 (200hp) till Kad 32 (170 hp) i en Draco 2300 Suncab för länge sedan, prestandan blev nästan exakt det samma, med ca 0,4l bränslebesparing per nm.

Service delar till Penta är dyrare än V8, och jag vill minnas att det gick åt mer olja till Pentan.

 

Jag skulle inte gjort om detta, då den 4 cylindra dieseln rister på låga varv, och är förhållandevis högljud i krypfart, i marchfart var det ingen skillnad.

 

En V8  / V6 är nästan ljudlös i krypfart, och den något högre driftskostnaden skulle jag leva med.

 

/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Suncab:

Hej

 

jag gjorde ett byte från v8 (200hp) till Kad 32 (170 hp) i en Draco 2300 Suncab för länge sedan, prestandan blev nästan exakt det samma, med ca 0,4l bränslebesparing per nm.

Service delar till Penta är dyrare än V8, och jag vill minnas att det gick åt mer olja till Pentan.

 

Jag skulle inte gjort om detta, då den 4 cylindra dieseln rister på låga varv, och är förhållandevis högljud i krypfart, i marchfart var det ingen skillnad.

 

En V8  / V6 är nästan ljudlös i krypfart, och den något högre driftskostnaden skulle jag leva med.

 

/Staffan

Intressant, vad hade du för topp/marschfart Staffan?

Fjord 700 och Draco 2300 har ju i stort sett samma mått och vikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Suncab:

Marshfart 20-25, Topp 28-30

 

Då låter inte AQD40 med 130 hk och högre motorvikt som något vidare val i TS Fjord 700 tycker jag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En KAD32 skulle säkert funka men man ser dem ganska sällan till salu på Blocket men om man ringer Mälardalens maskin service, Mec check, "Tuta"- L.S Karlsson eller nån annan firma som handlar med marinmotorer så kanske du kan finna ett bra paket med motor och drev.
Jag vet en som har en AD41/290 i en Nidelv 23 så det funkar säkert också eftersom den båten har liknande mått och vikt som din Fjord 700 samt att AD41 är lättare att finna begagnade.

Penta tog ju över och utvecklade OMC´s drev men jag vet inte om dessa funkar till dieslarna för då hade du ju sluppit att ta upp hålet i akterspegeln.
Men det har säkert nån av de andra här på forumet koll på bättre än jag 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Suncab, KAD 32 är nog en bra variant.

Jag har själv en 28" DC på 3 ton med diesel (KAD42) - underbar! 39 knop vid 3900 varv i topp och marchar 34 knop vid 3400 varv, kör dock mest i 30-32 knop. Förbrukar 1 liter per sjömil. Dock är servicekostnaden och framförallt renoveringskostnader dubbelt mot GM bensinarna.

Jag hade renoverat och trimmat v6 som du fick med (det fixar en händig människa själv, det gjorde jag och min fru tillsammans på en V8) - det är inte dyrt och blir bra nog. Om inte drevet är kass så välj v8 bensin om du måste byta motor.

Ljudet är nog ingen stor sak, min dieselsexa väsnas inte mer än en bensinåtta.

0,4 liter/sjömil i insparat bränsle betalar inte servicekostnadsskillnaden förrän du kör mer än 500 sjömil per år (jag kör 300 +-50).

Vikten är ett tema,  men inga jätteskillnader. V6 bensin väger 350 kg med alla sina påhängda båtprylar (i en bil är det 100 kg mindre) och V8 425 kg. KAD32 väger 380 kg och KAD42 480 kg.

 

Fördelen med VP diesel är långt liv. Nu efter 1500 driftstimmar gjorde jag en lätt renovering av cirkulationspump, sjövattenpump och remspännare. Jag skulle tro att den håller 3000 timmar innan den måste öppnas och totalrenoveras, för att kanske nå totalt 6000 timmar.

Bensinmotorerna är dimensionerade för drift i en bil och sedan konverterade för kylning och avgaser i en båt. Vid drift i en båt kör man normalt på 50-75% av fullt effekt (jag i alla fall, syns på laddtrycksmätaren). I en bil kör man på 10-15% av full effekt (en bil behöver 25 hästar i 110 km/h).

Man ser tydligt i båtannonser att bensinmotorer byts ut ganska tidigt, medans VP dieselmotorer sitter i väldigt länge.

Viktigt är att motorerna hålls torra - om det läcker vatten på dom så rostar dom, speciellt sumpen. Detta gäller både diesel och bensin.

1e94272f-25b8-40b8-af03-1d8e3a5deaea.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Håller med Suncab, KAD 32 är nog en bra variant.

Jag har själv en 28" DC på 3 ton med diesel (KAD42) - underbar! 39 knop vid 3900 varv i topp och marchar 34 knop vid 3400 varv, kör dock mest i 30-32 knop. Förbrukar 1 liter per sjömil. Dock är servicekostnaden och framförallt renoveringskostnader dubbelt mot GM bensinarna.

Jag hade renoverat och trimmat v6 som du fick med (det fixar en händig människa själv, det gjorde jag och min fru tillsammans på en V8) - det är inte dyrt och blir bra nog. Om inte drevet är kass så välj v8 bensin om du måste byta motor.

Ljudet är nog ingen stor sak, min dieselsexa väsnas inte mer än en bensinåtta.

0,4 liter/sjömil i insparat bränsle betalar inte servicekostnadsskillnaden förrän du kör mer än 500 sjömil per år (jag kör 300 +-50).

Vikten är ett tema,  men inga jätteskillnader. V6 bensin väger 350 kg med alla sina påhängda båtprylar (i en bil är det 100 kg mindre) och V8 425 kg. KAD32 väger 380 kg och KAD42 480 kg.

 

Fördelen med VP diesel är långt liv. Nu efter 1500 driftstimmar gjorde jag en lätt renovering av cirkulationspump, sjövattenpump och remspännare. Jag skulle tro att den håller 3000 timmar innan den måste öppnas och totalrenoveras, för att kanske nå totalt 6000 timmar.

Bensinmotorerna är dimensionerade för drift i en bil och sedan konverterade för kylning och avgaser i en båt. Vid drift i en båt kör man normalt på 50-75% av fullt effekt (jag i alla fall, syns på laddtrycksmätaren). I en bil kör man på 10-15% av full effekt (en bil behöver 25 hästar i 110 km/h).

Man ser tydligt i båtannonser att bensinmotorer byts ut ganska tidigt, medans VP dieselmotorer sitter i väldigt länge.

Viktigt är att motorerna hålls torra - om det läcker vatten på dom så rostar dom, speciellt sumpen. Detta gäller både diesel och bensin.

1e94272f-25b8-40b8-af03-1d8e3a5deaea.jpg

Hej du skriver att servicekostnaderna är dubbelt så höga som en V8, undrar hur du kommit fram till det. Är ju mindre underhåll på en diesel jämfört med en US. Du har ju i princip bara olja och filter på en diesel. Att en renovering är dyrare än en US det skriver jag under på, men det går många US 8 or innan du slitit ut en diesel kad, och i den jämförelsen så kanske inte renoveringskostnaden skiljer sig mot att byta motor x antal gånger jämfört med 42 an.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-12 vid 18:48 skrev Makro:

En KAD32 skulle säkert funka men man ser dem ganska sällan till salu på Blocket men om man ringer Mälardalens maskin service, Mec check, "Tuta"- L.S Karlsson eller nån annan firma som handlar med marinmotorer så kanske du kan finna ett bra paket med motor och drev.
Jag vet en som har en AD41/290 i en Nidelv 23 så det funkar säkert också eftersom den båten har liknande mått och vikt som din Fjord 700 samt att AD41 är lättare att finna begagnade.

Penta tog ju över och utvecklade OMC´s drev men jag vet inte om dessa funkar till dieslarna för då hade du ju sluppit att ta upp hålet i akterspegeln.
Men det har säkert nån av de andra här på forumet koll på bättre än jag 🙂

En kad 32 blir nog lite vek för den båten, samt att de går väldigt hårt i sin gång jämfört med 6 an. En 41a vore nog toppen, och den behöver ej heller jobba lika hårt som 32 an.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, självklart är 6 cylindrar bättre och låter bättre, samt nästan utan vibrationer. Om det är 6 cylindrar och diesel som gäller så kan jag rekommendera KAD42. Kompressorn som jobbar mellan 1600 o 2300 varv (då turbon fått upp ångan) hjälper perfekt för att plana ut med vattenskidåkare.

Någon nämnde diesel är lättare att köpa på sjömack, ja är också ett argument. Jag handlar dock med några dunkar 200 liter i taget. I år kör jag på HVO100 som är CO2 neutralt och varken ryker eller luktar - känns mycket bra. Förra året tankade jag Shells GTL i Danmark (gjort av naturgas). Båda bränslena är syntetiska dieselliknande bränslen som fungerar ypperligt. De har dock lite lägre densitet, så man förlorar 2-3 % kraft om man inte skruvar upp dieselpumpen (har jag inte gjort).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ThomasVikhog:

De har dock lite lägre densitet, så man förlorar 2-3 % kraft om man inte skruvar upp dieselpumpen (har jag inte gjort).

Har Du mätt turbotrycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om Fjord700har samma skrov som Fjord 21 ?Jag bytte iallafall från en aq130(b20)till en Mercruiser 4,3 mpi i den senare.Fick nog höja vattenlinjen 5cm i aktern trots att jag viktade med lite bly föröver.Den gick från 21/22knop på topp till 34.Innan var jag och tittade på en installation av en aq171 (4cyl rödblockare)i likadan båt och den påstods påstods göra 30 knop..Det var nog ganska rätt kombination i dessa 21fotare.Fjord 21ans skrov smalnar av en del i aktern och jag minns en 21dc med aq40 motor som låg till salu länge på blocket.Den låg väldigt djupt akteröver reagerade jag på.Du ser ju ut att fått tag på ett väldigt välskött motorpaket så jag förstår att det är ett frestande byte men kanske inte rätt ändå?.//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Brawn:

Jag undrar om Fjord700har samma skrov som Fjord 21 ?Jag bytte iallafall från en aq130(b20)till en Mercruiser 4,3 mpi i den senare.Fick nog höja vattenlinjen 5cm i aktern trots att jag viktade med lite bly föröver.Den gick från 21/22knop på topp till 34.Innan var jag och tittade på en installation av en aq171 (4cyl rödblockare)i likadan båt och den påstods påstods göra 30 knop..Det var nog ganska rätt kombination i dessa 21fotare.Fjord 21ans skrov smalnar av en del i aktern och jag minns en 21dc med aq40 motor som låg till salu länge på blocket.Den låg väldigt djupt akteröver reagerade jag på.Du ser ju ut att fått tag på ett väldigt välskött motorpaket så jag förstår att det är ett frestande byte men kanske inte rätt ändå?.//Thomas

Fjord 21 an är väl 6,40 lång, denna är ju en meter till. Det har suttit en v6a i och tittar man på vattenlinjen nu och plus hundra kilo till ligger den inte mycket djupare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer nog.Jag ser nu att akterspegeln är annorlunda.Den verkar bredare i vattenlinjen än 21an.Är den dessutom 1m?längre så kanske den viktar upp 40motorn bättre?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brawn:

Jag undrar om Fjord700har samma skrov som Fjord 21 ?Jag bytte iallafall från en aq130(b20)till en Mercruiser 4,3 mpi i den senare.Fick nog höja vattenlinjen 5cm i aktern trots att jag viktade med lite bly föröver.Den gick från 21/22knop på topp till 34.Innan var jag och tittade på en installation av en aq171 (4cyl rödblockare)i likadan båt och den påstods påstods göra 30 knop..Det var nog ganska rätt kombination i dessa 21fotare.Fjord 21ans skrov smalnar av en del i aktern och jag minns en 21dc med aq40 motor som låg till salu länge på blocket.Den låg väldigt djupt akteröver reagerade jag på.Du ser ju ut att fått tag på ett väldigt välskött motorpaket så jag förstår att det är ett frestande byte men kanske inte rätt ändå?.//Thomas

Jag är rätt säker på att det var Fjord 650 och inte 700 som hade Fjord 21:ans skrov precis som kossor säger.
650 bygger på Fjordskrov och 700 är en KMV2300 med Fjord-dekaler, båda är dock lika breda, 2,5 m.

Redigerad av Makro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...