Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CoronetPeter

Överhettning Aqd40. Får inte ordning på kylning.

Rekommendera Poster

Här kommer ett långt inlägg....hoppas ni orkar läsa och framförallt komma med tips. Ger upp snart. 

 

Funderar på om både oljekylaren och värmeväxlaren kan ha gett upp? 
Sista biten av röret från sjövattenpumpen in i oljekylaren är stekhett efter 15 min på tomgång. Första delen av röret från sjövattenpumpen till oljekylaren är kallt/ljummet. Locket på sjövattenpumpen är ljummet, dock varmare än den andra motorn i båten, men jag tycker att det är bra drag i pumpen. Det sväller över ordentligt om jag plockar av locket till sjövattenfiltret och startar motorn. 
Även slangen från oljekylaren till värmeväxlaren är stekhet. Så även röret från värmeväxlaren mot avgaskröken, stekhett. 

Jag har stängt av motorn när tempen passerat 90 grader. 

Till saken hör att jag plockat ut oljekylaren och rengjort, nya packningar. Så även med värmeväxlaren. 

 

Är det bara att köpa ny oljekylaren och värmeväxlare (svindyrt) och testa eller har ni andra tips?

 

En annan sak. Hur varm ska en oljekylaren och värmeväxlare bli. Båda mina är stekheta efter 15 min på tomgång. Så även termostathuset.

Oerhört tacksam för hjälp. Snart byter jag motorerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Nej, det har jag inte. Men blir nu lite fundersam. Tänkte nämligen att det blev överhettat (rör, oljekylare, slang och v-vx) innan avgaskröken. Men du tror att avgaskröken kan vara orsaken?

Värt att nämna kanske, är att även turbon blir väldigt varm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har dåligt flöde på vattnet. Antingen är det stopp någonstans tex vid vattendumpen i avgaskröken som hämmar att vattnet flödar.

Eller så flödar pumpen dåligt, jag tar för givet att du bytt impeller. Ett slitet pumphus eller pumplock ger flödesproblem.

Att det skvalar ur filtret är en sak men frågan är hur många minutliter den ger.

Nu har jag ingen diesel men pump som pump. Min drar i sig en 25 litersdunk på ca 30 sek vid ca 1100rpm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, får nog se över avgaskröken. Jag har provat att köra med den andra motorns sjövattenpump. Samma resultat med överhettning. Har

 inte mätt flödet. Impeller är bytt, och termostater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta bort kröken och rensa alla kanaler i den. Du kan även prova att spola systemet baklänges ifrån anslutningen till kröken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om båten ligger i vattnet så finns det risk att det rinner över vatten ifrån bockhornet. 

 

Annars är det bara att skruva av. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svar. 

Har läst någonstans att man kan lufta turbon (tills det kommer glykol) för att få bort ev luftficka där. Några tankar om det? Och hur gör man i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv gjort det men det är ju för glykolvattnet. Men annars är det bara att starta motorn och släppa på banjoskruven som sitter i avgashuset på turbon tills det sprutar vatten. 

 

Det är rätt vanligt att det tunna vattenröret sätts igen så det kan vara en bra ide att blåsa rent det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag igång med att ta bort avgaskröken. Lossat på det som jag tror ska lossas på. Men kröken sitter stenhårt in mot turbon. Gör jag något fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har lossat röret som kylvattnet kommer i fram till avgaskröken så kan du ju starta och se om du har bra flöde där. Led ner den i en hink eller något. Eller låt det gå ner i kölsvinet och länspumpa ut efteråt.

Precis som andra säger så tyder allt på att du har för dåligt flöde. Att det blir varmt ut från kylaren visar ju på att den för över värme från motorn till kylvattnet som sedan inte kommer bort.

Normalt så är inte (sjö)kylvattnet särskilt varmt.

Leta efter blockeringar i sjövattensystemet.

En frisk avgaskrök har ett invändigt rör som avgaserna kommer igenom och kylvattnet går runt det och kommer ut genom ett antal hål runt om vid utblåset.

Googlade lite och hittade den här bilden:

https://www.marinshopen.se/Product/Avgasknä-552676

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...