Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Pugho

Jofa Winth 485 med akterspegelsfunderingar.

Rekommendera Poster

Hej

Köpte i somras en Jofa winth 485 med en gammal AP360 som rätt fort kändes för liten för båten. Trivs mycket bra med båten annars. 

 

Nu har jag fått tag i en 60-hästars mercury tvåtaktare, till rätt pris, som nu står i garaget och vill åka båt. Naturligtvis är det en långriggare, och ju mer jag googlar på akterspegelshöjningar desto nojigare blir jag att plyfan ska vara rutten och jag kommer vara tvungen att kapa upp hela båten i småbitar och plasta ihop igen bara för att kunna få dit min nya motor. 

Är det någon här som har bilder på vettiga och funktionella höjningar av sådana akterspeglar, och OM det nu är så att plyfan är rutten, måste jag byta hela aktern då, eller är det bara en förstärkningsbit just där motorn sitter? Kan man kapa upp och byta den utifrån? Är ju en del i vägen att kapa upp inifrån båten..

20200729_201847.jpg

Redigerad av Pugho

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterspeglars skick och renoveringar är ett stort ämne, men kan tipsa om att när det gäller kort till lång rigg finns det brackets i alu att köpa. Det är i mitt tycke betydligt bättre än många hemmagjorda lösningar man ser...

 

Likt denna: https://www.vallenmarin.se/motorfaste.htm

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det vore kalas med en sån lösning ja.. 

Jag inbillar mig dock att påfrestningen på akterspegeln blir ännu större med en sån lösning iom att motorn även kommer en bit ut?

Kanske går att avhjälpa genom att ytterligare förstärka spegeln utvändigt iofs..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt. Det enkla svaret är att köpa en motor med effekt och rigglängd båten är avsedd för.

 

Men mycket handlar också om att ta hänsyn till det man har. Kör du inte 60hk för fullt utan är snäll mot materialet håller det ofta bra ändå. Samma med rigglängden.

 

Det är alltid svårt att ge råd utan alla fakta. Men är det så att akterspegeln är frisk, tror jag att 60hk och en bracket ovan fungerar ok om man kör med huvudet. Skall man däremot dra wakeboard, hoppa i vågor osv är det nog en sämre idé.

 

Det finns många som förstärkt akterspeglar på egen hand, vissa mer lyckade än andra. Om du googlar lite ser du hur många gjort, men tänk igenom själv innan så du väljer rätt sätt. Du verkar ha en sund inställning till ämnet.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet är enligt blå skylten specat för 65 hästar,  så det är bara rigglängden som är kruxet. Och åldern i viss mån.  😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undra om det inte vore smidigast med en motor med rätt längd. Dels för belastningen men också för fart och förbrukning,  om man inte väljer att höja fästet. Vilket kanske försvårar nästa byte om motorn havererar eller när båten ska säljas. Bara tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se så är det betydligt lättare att hitta långriggade motorer än kortriggade, så om motorn havererar så letar jag helt enkelt reda på en ny.

Om båten ska säljas så säljer jag väl med motorn på?

Dessutom står det en motor i mitt garage färdig för montering, så båten ska byggas om. Punkt.

Frågan var inte om, utan vilket tillvägagångssätt som är vettigast. Vill även veta hur stor plyfaskivan i akterspegeln är, utifall att den skulle vara så slut att den måste bytas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-10 vid 12:56 skrev Pugho:

Det vore kalas med en sån lösningja.. 

Jag inbillar mig dock att påfrestningen på akterspegeln blir ännu större med en sån lösning iom att motorn även kommer en bit ut?

Kanske går att avhjälpa genom att ytterligare förstärka spegeln utvändigt iofs..

Finns det ingen max motorstyrka angiven för denna prylen?

Redigerad av Squidward

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Squidward:

Finns det ingen max motorstyrka angiven för denna prylen?

Står på länken... Max 100hk/150kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall det var nån som var nyfiken så kan jag nu besvara min egen fråga.  

Plyfan som förstärker akterspegeln är ca 82x30cm och 10mm tjock. Såg härom dagen en likadan båt till salu med knäckt akterspegel och förstår varför. 😂

Skivan är plastad mot två lådor i botten som förstärker upp hela aktern.

Nu blir det en 30mm plyfa och akterspegeln blir anpassad för lång rigg. När projektet väl är klart. 

En hel del lösa bitar skum låg i tomrummen i botten. Dyngsura förstås.

 

16011287637433291863484243226578.jpg

16011288198093860090747952130794.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt informativt! Jag höjde min med alu-profiler. Kolla ’sommenbygdens pundigaste selco’ här på M.F. Jag har dock bytt motor sedan dess och har också funderat på hur mycket som måste bort, för nu måste akterspegeln fixas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den höjningen var väl tjusig.  😃

Funkar det så funkar det liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...