Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Var tappar man av kylarvätska

Rekommendera Poster

Om jag ska byta kylarvätska på en AQ171 var tappar jag då av kylarvätskan?

 

Tacksam för lite vägledning.

 

Det är trångt i motorrummet så det är inte så lätt att se vid en första anblick någon lämplig avtappningskran.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en avtappningskran i bakre delen av blocket på styrbordssidan. Sedan lossar man slangen mellan cirkulationspumpen och värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen!

 

Är det möjligen så att kranen skulle ha suttit där jag har utgång för varmvattenuttag på min motor?

coolant 171.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/10/2020 at 7:43 AM, Boko57 said:

Tack för informationen!

 

Är det möjligen så att kranen skulle ha suttit där jag har utgång för varmvattenuttag på min motor?

coolant 171.jpg

Det är möjligt, för så är det kopplat på min Nanni-motor. Servicemanualen visar på en kran men i själva verket är slingan till varmvattenberedaren kopplad där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa samtidigt på att byta de bedrövligt rostiga slangklämmorna, innan de går av !

Annars kommer kylarvätskan att tappas av automatiskt när du minst vill det....

bild.png.946fd613372d90cdfde6d7173729e218.png

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Passa samtidigt på att byta de bedrövligt rostiga slangklämmorna, innan de går av !

Annars kommer kylarvätskan att tappas av automatiskt när du minst vill det....

bild.png.946fd613372d90cdfde6d7173729e218.png

 

Ja, fast om TS lossar de där lär de inte gå att få dit igen så det löser sig nog naturligt. 
Dubbla motriktade rostfria slangklämmor rekommenderas (och är väl ett CE-krav).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dubbla är inte CE-krav på motorns interna kylvätskesystem, men på anslutningar under vattenlinjen på sjövattensidan - ja. Men nu är nog TS båt så gammal att CE inte var uppfunnet då.

 

Likväl är det väldigt mycket bra saker som står i CE-kraven som mycket väl kan appliceras på äldre båtar. Dubbla klämmor (där det får plats) på kritiska system, även de som inte direkt får båten att riskera sjunka, är ingen dum idé.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev IngemarE:

Dubbla är inte CE-krav på motorns interna kylvätskesystem,

Ok, då vet jag. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden visa inte hur det ser ut idag eftersom jag bytte slangklämmorna till rostfria och tog en ny slang samt två stycken rör 90 gradsvinklar för att få en snygg och hållbar lösning.

 

Problemet är dock att idag när motorn är monterad så är det så tajt med utrymme och dessutom krängde jag på slangen med stort besvär på 90 gradsvinklarna att jag nog knappast kan tappa av så lätt där. Det får nog bli en annan lösning på att byta kylvätska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...