Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Danne75

Uppgradera navgiationssystemet

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Är på gång att uppgradera navigationssystemet på båten samt göra ett försök att koppla ihop dessa.

 

Har idag

 

Autopilot:  Autohelm ST 7000 NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång

Plotter 1: Garmin Echomap 91 SV NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång Saknar NMEA 2000

 

Skall komplettera med, kom gärna med andra produkt förslag då nedan ej är köpta ännu:

 

Plotter 2: Garmin Echomap 92 SV NMEA 2000 samt NMEA 0183

Givare ekolod: Garmin GT 15 M - IH

 

Mina frågor

 

·         Skulle vilja kunna koppla ekolods givaren till plotter 1 och plotter 2, hur gör jag det finns det splitter som man använder? Direkt in?

 

·         Hur kopplar jag ihop autopiloten via NMEA 0183 till plotter 1 och 2, finns det även här splitter som används? Vilket skall vara sändare och givare? Kan man                  lägga waypoints i plottern för att styra autopiloten?

 

·         Skulle även vilja ha vattentemperaturen i plotter 1 och plotter 2 också, har sett att det finns sensorer för det men hur skall jag koppla dessa?

 

Som ni märker är jag nybörjare på marin elektronik och speciellt hur NMEA 0183 och NMEA 2000 funkar samt hur man skall koppla system med bägge i.

Tacksam för input och ideér.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Danne75:

Hej alla,

 

Är på gång att uppgradera navigationssystemet på båten samt göra ett försök att koppla ihop dessa.

 

Har idag

 

Autopilot:  Autohelm ST 7000 NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång

Plotter 1: Garmin Echomap 91 SV NMEA 0183: 1 utgång och 1 ingång Saknar NMEA 2000

 

Skall komplettera med, kom gärna med andra produkt förslag då nedan ej är köpta ännu:

 

Plotter 2: Garmin Echomap 92 SV NMEA 2000 samt NMEA 0183

Givare ekolod: Garmin GT 15 M - IH

 

Mina frågor

 

·         Skulle vilja kunna koppla ekolods givaren till plotter 1 och plotter 2, hur gör jag det finns det splitter som man använder? Direkt in?

 

·         Hur kopplar jag ihop autopiloten via NMEA 0183 till plotter 1 och 2, finns det även här splitter som används? Vilket skall vara sändare och givare? Kan man                  lägga waypoints i plottern för att styra autopiloten?

 

·         Skulle även vilja ha vattentemperaturen i plotter 1 och plotter 2 också, har sett att det finns sensorer för det men hur skall jag koppla dessa?

 

Som ni märker är jag nybörjare på marin elektronik och speciellt hur NMEA 0183 och NMEA 2000 funkar samt hur man skall koppla system med bägge i.

Tacksam för input och ideér.

Du ger dig in i ett krångligt konfigurerande när/om du ska blanda de olika NMEA-standarderna. Som nybörjare ska du nog vara försiktig med att försöka få alla funktionerna i båda plottrarna. Se N2K som en utvecklingsmöjlighet och använd dig tillsvidare av NMEA0183. (Jag vet inte gränssnittet på din ekolodsgivare om den har båda gränssnitten så försök koppla ett gränssnitt till respektive plotter).

 

Lite enkla grunder: NMEA2K sänder/mottager  till/från många enheter samtidigt och fungerar utan att behöva konfigureras. Ett litet frågetecken bara är styrning av autopilot, jag vet inte hur det skulle fungera att försöka styra en autopilot från den ena eller andra plottern växelvis (nu har du inte N2K i autopiloten så det är ett ickeproblem just nu). Efterhand som du kompletterar så sträva efter att övergå till N2K.

 

NMEA 0183 kräver i många fall konfigurering för att fungera (rätt NMEA-strängar måste vara inlagda i mottagaren, ibland finns de grundinlagda, ibland behöver de kompletteras).

En NMEA0183-enhet kan sända till flera enheter så att få upp logg, ekolod, temperatur mm bör kunna fungera med rätt konfiguration. Det är bara att grena respektive kabel och ansluta till mottagaringången på respektive plotter.

Att styra en komponent från flera olika sändare kommer att bli krångligt. Hur ska autopiloten veta vilken plotter den "ska lyssna på".

 

Mitt förslag: Anslut logg, ekolod, tempgivare mm till dina båda plottrar och försök konfigurera så informationen kommer upp på skärmen.

Bestäm vilken plotter du vill använda för att styra autopiloten, koppla in o försök konfigurera.

 

Jag har bara försökt konfigurera autopilot mot plotter i en båt. Då var det autohelms egna datagränssnitt i autopiloten o NMEA0183 i plottern. Jag gav upp efter att ha försökt krångla mig igenom ett antal olika konfigureringsförsök. Autopiloten fick fortsätta att enbart användas med kompassstyrningen.

 

Angående temperaturgivare så brukar de finnas i logg- eller lod-givare och då kommer de med i NMEA-signaleringen. Men rätt sträng för att ta emot temperaturinfo måste vara inlagd i NMEA0183 i plottern. Är det anslutet via N2K så identifierar det sig själv. Sen är det bara att leta upp temperaturvisning på skärmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

 

Misstänkte att det skulle bli krångligt att blanda de 2 standardarna. Min existerande plotter är förhållandevis ny, cirka 4 år, köpt av förra ägaren och frustrerande att den inte har NMEA 2000..

 

Bägge plottrarna har "inbyggt" ekolod (dvs blackboxen) men måste kompletteras med en givare i båten, vet du hur det fungerar med detta om jag kan splittra signalen ? 

 

En fråga kring NMEA 0183, plotter 1 och 2 har ju bara en ingång inbär det bara att jag bara kan skicka in 1 enhet i detta fall autopiloten sedan är det fullt? 

 

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Danne75:

- - -

Bägge plottrarna har "inbyggt" ekolod (dvs blackboxen) men måste kompletteras med en givare i båten, vet du hur det fungerar med detta om jag kan splittra signalen ?

- - -

Ekolodsgivare kan ha olika utgångsprotokoll.

Med N2K så är det bara att plugga in via en avgrening till N2K-stamkabeln.

Äldre (eller i alla fall tidigare modeller) givare hade ofta tillverkarspecifika gränssnitt som skulle pluggas in i ett speciellt kontaktdon i plottern och fungerade endast mot den tillverkarens modell.

Det kan nog finnas även NMEA0183-givare men där är jag inte bombsäker. Om du hittar en sådan givare så kanske det går.... Jag skulle fråga säljaren o begära returmöjlighet om det inte fungerar.

 

Jag har själv ett gammalt Garminekolod med givare som bara går att ansluta till en Garmin-ekolods-box som i sin tur är ansluten med 0183 till plottern. Den kombinationen skulle säkert gå att ansluta parallellt till två plottrar men jag har aldrig testat. (Har i nuvarande båt enbart N2K som bara är att plugga ihop)

5 timmar sedan skrev Danne75:

- - -

En fråga kring NMEA 0183, plotter 1 och 2 har ju bara en ingång inbär det bara att jag bara kan skicka in 1 enhet i detta fall autopiloten sedan är det fullt? 

- - -

Autopiloten skickar nog ingen info till plottern (kanske kompassinfo ??) den är mer intresserad av att få styrkommando från plottern. Det är "tx-anslutningen" (tx innebär transmit=sända) som ska kopplas till autopiloten. Det kan nog bli förvirrat för autopiloten om det är två sändare anslutna, vilken ska den lyssna på?

 

0183 är krångligt att få att fungera. Ibland finns bara praktiskt test för att kolla vad som fungerar eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...