Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
lgf

Lindragare Biltema

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som har erfarenhet av Biltemas lindragare?

Tänker montera en på våran Ryds 23 WA inför hummerfisket.

Är den tillräcklig stark Och räcker ett normalt batteri på 60Ah?

Någon som har kopplingsschema mm som info.

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen ingen som har erfarenhet Biltemas lindragare?

Kollade att batteriet är på 72Ah inte 60 Ah.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum ostkustfråga, hur använder man  en lindragare? Fattar att man ska dra i ett fiskeredskap, men hur och varför? Har inte hört ordet förut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av lindragare alls (men har dragit tinor för hand).

Om det är denna du avser så drar den 900W, alltså uppemot 80A. https://www.biltema.se/fritid/fiske/fiskeverktyg/marin-lindragare-2000040511

Jag skulle inte köra den utan att motorn är igång, och då med förhöjd tomgång så generatorn kan leverera lite extra. Sen beror det på hur länge du kör åt gången, hur länge du låter batteriet återhämta sig mellan tinorna, och så vidare.

Vet inte hur bevandrad du är i el och energi, men teoretiskt så kan du plocka ut 72 A i en timme ur ett 72Ah batteri, men det är absolut inte att rekommendera. Vill du ha lite livslängd på batteriet så använder du högst halva energiinnehållet. Och ladda till fullt så fort som möjligt efteråt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev trewq:

Dum ostkustfråga, hur använder man  en lindragare? Fattar att man ska dra i ett fiskeredskap, men hur och varför? Har inte hört ordet förut.

För att det är kan vara tröttsamt att dra upp tinor fulla med hummer för hand, dock inget jag råkade ut för...

Se bilden i min länk ovan, man lägger linan i hjulet och så gör elmotorn jobbet.
Nuförtiden är det högst 6 tinor per fritidsfiskare
, det var kanske värre förr när man fick ha 14 tinor var :)

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Daniel_K:

För att det är kan vara tröttsamt att dra upp tinor fulla med hummer för hand, dock inget jag råkade ut för...

Det var ju synd. 🙁

 

Lätta tomma tinor drar nog inte 900 W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Daniel_K:

För att det är kan vara tröttsamt att dra upp tinor fulla med hummer för hand, dock inget jag råkade ut för...

Se bilden i min länk ovan, man lägger linan i hjulet och så gör elmotorn jobbet.
Nuförtiden är det högst 6 tinor per fritidsfiskare
, det var kanske värre förr när man fick ha 14 tinor var :)

 

 

Om man då lägger sina sex tinor på 40 meters djup och vittjar dem flera gånger under hummerfiskesäsongen blir det många meter/kilometer att hala upp. Vanligtvis har man ju dessutom sådan där billig nylonlina som inte är så värst ergonomisk, så så kan det ju vara väldigt bekvämt med en lindragare. 🦞 

 

Man kanske är fler än en hummerfiskare ombord och då kan det ju bli fler tinor att dra upp.

 

Jag läste Biltemas pdf. Och man får ju vad man betalar för, i detta fallet verkar det inte vara rostfritt utan lackerat stål. Det rekommenderas att man spolar av den i färskvatten regelbundet.... den lär ju rosta ganska snabbt i västerhavets elektrolyt.

 

Angående strömförbrukning och batterikapacitet kan jag ju bara hålla med i det att den drar nog snabbt ur batteriet så se till att ha motorn igång, men den stänger man ju aldrig av av säkerhetsskäl och av manöverbarhetsskäl under hummerfisket ändå.

 

Så det är väl en fråga om pris i relation till hur ofta du använder lindragaren, som fritidshummerfiskare kanske det blir väldigt dyrt att köpa en professionell modell. Skall man slå ut redskapens kostnad på fångstens förtjänst blir det ju ganska dyrt ändå, även som dessa skaldjur betingar väldigt höga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag införskaffat Biltemas lindragare och skall montera den på båten. Den verkar vara ok kvalitet om man är amatörfiskare. Får väl ta loss den efter användning och skölja med sötvatten så skall den nog hålla. Om vi är två i båten och skall dra 12 tinor och varje tina tar ca 1-1,5 minut då lindragaren får jobba medans generatorn samtidigt jobbar och det laddas medan man förflyttar sig till nästa tina så borde batteriet klara det.

Tack till er som kom med lite tips.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hur blev monteringen av lindragaren och hur funka den? Jag ska montera nu till våren på våran 23wa Med vänlig hälsning, Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per13 Vi monterade den på styrbordsidan längst fram på träbrädan. Vi skall förstärka den lite på undersidan då det blev en lite spricka i trät. Den medföljande kabeln var lite kort så vi fick byta till en lite längre. Vi satte en handske med hone/hane lågt nere vid fötterna vid styrplatsen. Man får borra genom plasten där. Därifrån så är man nära batteriet. Vi tog som säkerhet ett spännband till bågen för kapellet för att avlasta brädan. Den funkade utmärkt att dra våra tinor. Jag har kanske några bilder på installationen. Hälsningar lgf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-12 vid 21:05 skrev lgf:

Nu har jag införskaffat Biltemas lindragare och skall montera den på båten. Den verkar vara ok kvalitet om man är amatörfiskare. Får väl ta loss den efter användning och skölja med sötvatten så skall den nog hålla. Om vi är två i båten och skall dra 12 tinor och varje tina tar ca 1-1,5 minut då lindragaren får jobba medans generatorn samtidigt jobbar och det laddas medan man förflyttar sig till nästa tina så borde batteriet klara det.

Tack till er som kom med lite tips.

Hur blev det då med ”Det Svarta Guldet”? hur mycket hummer blev det, eller är det (som vanligt) en hemlighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick 12 godkända till slut + ca 6 som fick växa till sig, tillbaka i havet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev lgf:

Vi fick 12 godkända till slut + ca 6 som fick växa till sig, tillbaka i havet.

Då kan man väl säga att lindragaren har betalat sig, om nu kilopriset höll i sig hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver ingen lindragare. Man gör fast ett kastblock på relingen, lossar flötet, lägger linan i blocket och fäster ett lod med samma tyngd som tinan, då kommer den nästan upp av sig själv. När lodet vilar på botten häller man ut alla tjogen humringar och släpper sedan tillbaka den i sjön. Så kommer lodet enkelt tillbaka upp igen. Sedan knyter man på flötet igen och åker hem och kokar.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...