Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
StyrmanKarlsson

Vattebubblare

Rekommendera Poster

Jag är sugen på att skaffa en typ soda stream att ha i båten. Eftersom jag skall ha den i båten vill jag gärna ha en liten och lättstuvad.

Troligen är jag inte den förste som vill ha bubbelvatten i båten så någon här kanske redan har gjort en marknadsundersökning och kan komma med goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också trött på att bära vatten o panta flaskor. 

 

Köpte en billig. Ca 350 kr. 

Funderar på att kapa ned den för att göra den mindre på bredden. Lite mer lättstuvad. Men då kan den inte stå själv, och det behövs ju inte på en båt. 

Höjden bestäms, av kolsyrepatronen. 

 

Byter f ö patron på Dollar Store för 40 kr. 

Ica, t ex tar 80 kr. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag är sugen på att skaffa en typ soda stream att ha i båten. Eftersom jag skall ha den i båten vill jag gärna ha en liten och lättstuvad.

Troligen är jag inte den förste som vill ha bubbelvatten i båten så någon här kanske redan har gjort en marknadsundersökning och kan komma med goda råd.

Jag har gjort en fast installation av en SodaStream i vår båt.

 

Jag hade en med trasigt plasthölje som jag rensade från all överflödig plast för att få ner formatet. Sedan letade jag och hittade en vrå inne i ett skåp där jag kunde få in flaskan o ventilhuvudet i vrån så den skulle gå att fästa på ett enkelt sätt. Ett par hyllor passades in i vrån o skruvades fast i skotten med en vinkelprofil i aluminium mellan träkloss o skott. Den ena hyllan som apparaten står på är hel och den övre hyllan som stödjer ventilmekanismen är urskuren som ett U så mekanismen får ett stöd undertill när det ska tryckas på gasnings-spaken. Den nedre hyllan är monterad så det ryms en reservflaska med kolsyra under hyllan. Både reservflaska o användningsflaskan hålls på plats med varsitt kardborreband.

 

Justeringar efter initiala monteringen: Jag upptäckte att kolsyreflaskorna inte var exakt lika grova i halsen o jag hade självklart passat till den övre U-klossen till en flaska med smal hals, Så den fick justeras för att rymma även modellen med grövre hals. Bitarna var självklart lackade, o monterade innan detta upptäcktes...

 

Jag bifogar ett foto på installationen. Det är inte det bästa fotot jag tagit. Jag fick använda "selfieobjektivet" på mobilen för att någorlunda kunna se på skärmen vad det var som skulle med på bilden... Dessutom var det lite skumt inne i skåpet.

 

Monteringen fungerar till belåtenhet. Det är lått åtkomligt att skruva fast en vattenflaska och gasa. SodaStreamern sitter ur vägen och inkräktar inte på utrymmet i skåpet där den sitter intryckt. Man får självklart vara lite försiktig vid hanteringen så man inte bryter sönder det strippade ventilhuvudet. Det finns ju en del stöddelar i en komplett maskin som saknas i min installation.

SodaStream.thumb.jpg.ccddf87db01a0c6cc4ef1a8be0ffc5a9.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Hybro:

Byter f ö patron på Dollar Store för 40 kr. 

Ica, t ex tar 80 kr.

Ja det är en inte helt rimlig prisspridning på exakt samma sak. Jag byter på Rusta för 39 spänn, har inte sett någon Dollar Store i de områden jag frekvent vistas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...