Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jollas

Bredd på badbrygga

Rekommendera Poster

Jag är på gång att bredda/förlänga badbryggan och undrar om det finns uppenbara nackdelar med detta som jag missat..fördelarna finns ju...Bryggan är idag ca 40 cm bred och ca 180 lång och de nya måtten landar väl på ca 60 cm bred och 180 cm lång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den enda nackdelen jag kan se, förutsatt att det blir snyggt gjort och att den sitter fast ordentligt, är att det är lättare att ta i badbryggan när man lägger ut från tex en flytbrygga där man legat långsides. Min badbrygga är inte särskilt djup men den har fått sina törnar vid liknande tillfällen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Vore kul att se bilder mm.

Jag förlängde (fördjupade) badbryggan på vår Flipper 850 med ungefär samma mått.

Blev otroligt bra.

Lycka till med projektet.

 

// Mats W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wergis:

Vad är det för båt? Vore kul att se bilder mm.

Jag förlängde (fördjupade) badbryggan på vår Flipper 850 med ungefär samma mått.

Blev otroligt bra.

Lycka till med projektet.

 

// Mats W

 

 

Båten är en Ancas Queen 24 fot Jag tänkte ta lite bilder under tiden som jag fixar bryggan ...kan lägga upp dem allteftersom. Tänker mig att kapa bryggan på djupet, på mitten och lägga ett mindre rör inuti som "stag" . Vet inte om jag tänker rätt men att bara svetsa rör ände mot rör ände verkar ostabilt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förlängt min badbrygga 35 cm i hela båtens bredd så nu är den ca 0,8X3 meter.

Ligger förtöjd längs med bryggan och har inte upp levt att det är några problem, även fast jag måste vända 180 gr när jag ska iväg.

Båten är närmare 10 m med badbryggan och jag ligger i en å som är 12 m bred.

Men jag har ju hjälp av en sån däringa mackapär som kallas förlig bogpropeller som tillverkas åt oss som inte kan köra båt enligt vissa😎.

Efter 35 år på sjön både som fritidsskeppare och yrkes utövande så har jag insett fördelarna med både för och akter bog.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-08 vid 16:58 skrev ChristerN:

Den enda nackdelen jag kan se, förutsatt att det blir snyggt gjort och att den sitter fast ordentligt, är att det är lättare att ta i badbryggan när man lägger ut från tex en flytbrygga där man legat långsides. Min badbrygga är inte särskilt djup men den har fått sina törnar vid liknande tillfällen.

 

9 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har förlängt min badbrygga 35 cm i hela båtens bredd så nu är den ca 0,8X3 meter.

Ligger förtöjd längs med bryggan och har inte upp levt att det är några problem, även fast jag måste vända 180 gr när jag ska iväg.

Båten är närmare 10 m med badbryggan och jag ligger i en å som är 12 m bred.

Men jag har ju hjälp av en sån däringa mackapär som kallas förlig bogpropeller som tillverkas åt oss som inte kan köra båt enligt vissa😎.

Efter 35 år på sjön både som fritidsskeppare och yrkes utövande så har jag insett fördelarna med både för och akter bog.

Nu vet jag inte riktigt hur lång min badbrygga är, men iallafall 80cm. Det stämmer, svepradien ökar ju då båtens vridcentrum hamnar någonstans vid drevet eller propellern, eller något framför, beroende på båtens tyngdpunkt etc. Åtskilliga är dom pålar, bojar och annat som jag törnat i, visserligen i låg fart och med en kraftig gummilist. Ibland även medvetet satt i sb hörnet på badbryggan i en flytbrygga etc då jag vrider ut båten med bogpropellern.

Nu har jag även ankaret hängande på badbryggan sb-sida, och det vill man ju inte ha i bordläggningen på närliggande båtar... Det gäller att se upp och tänka på vad som finns bakom akterspegeln. Men det är inget större problem egentligen, bara man tänker på det.

 

Så en ordentlig gummilist runt den nya badbryggan rekommenderar jag, och om möjligt placera ankaret så att det inte sticker ut så mycket, om plats finns, finns det fällningsbeslag till ankaret som man fäller in i badbryggan.

 

Backkamera är ju heller aldrig fel, jag köpte en billig sådan som kopplades till en videoingång i plotter. Nu tittar den mest på ankaret men vid trånga manövrar är den bra att ha.
 

Det är främst när jag lämnar flytbryggor där man tömmer en speciell tank och sådana där man fyller på någonting annat i andra tankar, som badbryggan med ankaret har kommit i konflikt med bryggans skoning. Det är ju ofta rätt trångt vid dessa bryggor och det är inte alltid man kan backa diagonalt med hjälp av drevet dikt bb och stötta med bogisen åt samma håll.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som trådskaparen inte frågade om, men som han kanske tänkt på ändå:

Jag har i möjligaste mån undvikit att skruva fast olika saker på badbryggan som kan vara en säkerhetsrisk, saker att snubbla på eller slå i tårna i.

En sådan sak som jag inte monterat, men hade kanske behövt, är ett par sådana där beslag att stjälpa upp gummibåten i, det hade underlättat, men samtidigt då en sak att skada sig på.

Jag har en "tunna" på sb-sidan som är hållare och behållare för ankarspel och dess kätting,

samt då ett ankarbeslag, dessa tar upp plats men sitter långt ut på sb-sidan, sedan ligger den hopfällbara stegen med sitt trampovänliga beslag på bb-sidan, det hade varit klart bättre om den varit infälld, så man slapp risken att trampa på den. I övrigt finns det ingenting mer på min badbrygga än den slitna teaken, som i alla fall är mer halksäker än snygg.

IMG_20190518_131859.jpg.6bfcbcbd137f1bf0331c706c7d90eac0.jpg

 

Här är egentligen en bild på ankarspelet, hade i nuläget ingen översiktsbild på badbryggan, men man kan föreställa sig hur det ser ut på ett ungefär. Och det där fällningsbeslaget, ankarbeslaget eller vad det heter sitter dumt till, men det är svårt att ändra på, men det är iallafalll kameraövervakat.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2020‎-‎09‎-‎10 vid 19:08 skrev jollas:

Båten är en Ancas Queen 24 fot Jag tänkte ta lite bilder under tiden som jag fixar bryggan ...kan lägga upp dem allteftersom. Tänker mig att kapa bryggan på djupet, på mitten och lägga ett mindre rör inuti som "stag" . Vet inte om jag tänker rätt men att bara svetsa rör ände mot rör ände verkar ostabilt...

Jag lät göra så.

Tullinge Rostfria i Sthlm gjorde jobbet.

Blev otroligt snyggt och starkt.

Nu vet jag inte hur din brygga ser ut men vår var uppbyggd av RF rör.

Om din är det så se till att fixera de delar som sitter mot båten före demonteringen.

Våran hade rejäla spänningar i sig så den blev skev.

Det krävdes mycket ilska och många händer för åter-montaget kan jag säga.

Jag monterade nya plankor av Cumaro efter montaget på båten.

 

// Mats W

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-11 vid 14:18 skrev Georg_Ohm:

En annan sak som trådskaparen inte frågade om, men som han kanske tänkt på ändå:

Jag har i möjligaste mån undvikit att skruva fast olika saker på badbryggan som kan vara en säkerhetsrisk, saker att snubbla på eller slå i tårna i.

En sådan sak som jag inte monterat, men hade kanske behövt, är ett par sådana där beslag att stjälpa upp gummibåten i, det hade underlättat, men samtidigt då en sak att skada sig på.

Jag har en "tunna" på sb-sidan som är hållare och behållare för ankarspel och dess kätting,

samt då ett ankarbeslag, dessa tar upp plats men sitter långt ut på sb-sidan, sedan ligger den hopfällbara stegen med sitt trampovänliga beslag på bb-sidan, det hade varit klart bättre om den varit infälld, så man slapp risken att trampa på den. I övrigt finns det ingenting mer på min badbrygga än den slitna teaken, som i alla fall är mer halksäker än snygg.

IMG_20190518_131859.jpg.6bfcbcbd137f1bf0331c706c7d90eac0.jpg

 

Här är egentligen en bild på ankarspelet, hade i nuläget ingen översiktsbild på badbryggan, men man kan föreställa sig hur det ser ut på ett ungefär. Och det där fällningsbeslaget, ankarbeslaget eller vad det heter sitter dumt till, men det är svårt att ändra på, men det är iallafalll kameraövervakat.

En fråga då jag funderar på att montera ankarspel.Tar ankarhållaren upp alla krafter från ankaret när det är utlagt för man kan väl inte växla över från kätting till ”knap”?Det måste ju även belasta badbryggan ganska rejält.Det kanske är en övergång till blyad Lina här o då faller ju hela mitt resonemang.Iallafall snyggt arrangemang Ohm.Ursäkta oftopic om det blev det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite inne på att testa en variant ,vid närmare eftertanke,  eftersom mina fästen till bryggan sitter med stång ner och upp vilket gör att det blir en knepig vinkel om jag förlänger bryggan. Ett aternativ skulle vara att enbart förlänga ut bryggan med tryckta reglar och brädor för att se hur stabiliteten blir. Nu är jag ingen expert på beräkna saker men något säger mig att med brantare vinkel på staten till bryggan så minskar hållbarheten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Brawn:

En fråga då jag funderar på att montera ankarspel.Tar ankarhållaren upp alla krafter från ankaret när det är utlagt för man kan väl inte växla över från kätting till ”knap”?Det måste ju även belasta badbryggan ganska rejält.Det kanske är en övergång till blyad Lina här o då faller ju hela mitt resonemang.Iallafall snyggt arrangemang Ohm.Ursäkta oftopic om det blev det?

Ankarbeslaget kan ha litet olika namn, beroende på var man läser.
Stävbeslag, ankarrulle, (ankar-)fällningsbeslag och kombinationer av dessa sammansatta ord...


Ja det tar ju upp en hel del av kraften, den i sidled, den andra kraften tar ankarspelet upp, det är inte helt bra. Tillverkaren (Lewmar) förordar att man skall avlasta ankarspelet och förtöja ankarlinan i en knap eller pollare ombord.

 

Det går ju an när man har en lina, den är ju lätt att fånga upp och lägga om akterförtöjningsknapen.

Med kätting hela vägen är det svårare, men när jag köpte min kätting följde det med en krok som skall fästa i en länk, i den kroken har jag en schackel och en lina med gummidämpare som jag lägger om akterförtöjningsknapen. Det funkar väldigt bra, men är litet bökigt att fästa kroken i kättingen då den inte har någon spärr utan bara hakar fast då den är belastad, å andra sidan lätt att ta in vid upptaget av ankaret.

 

Men vad jag sett är det nog bara jag och andra forumdeltagare här som är så ordentliga, jag har inte sett IRL att någon gör så.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...