Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Orsak

Montera nya vinschar.

Rekommendera Poster

Hej alla.

Jag ogillar att vara okunnig, så jag vänder mig till er som är kunniga så jag oxå kan bli kunnig.

Maxi 84 sedan denna säsong. De gamla Barlow 22 vinscharna till genuan är nu helt slut. Kuggarna i kåpan blir färre och färre vilket skapar kraftfulla bryt och omöjliggör att köra med handtaget. Nödlösningen vid hårdare skotning har varit vi de små vinscharna på rufftaket men det är inte kul. Nya således, eller begagnade.

 

Nu till frågan: Antar att hålbilden inte stämmer med mina nästa. Vilket är det bästa sättet att fixerar dom nya på? Platta (teak?) som fäst i de gamla hålen och sedan vinschen på plattan eller plugga igen och fästa direkt i skrov? Basen på Barlow är 132mm (omräknat från tum). Skrovet är lätt försänkt under basen (eller insjunket?) in mot brunnen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade velat ha en ordentlig platta under plasten. Men tycker nog att du minst ska se till att skruvarna går ner genom plasten på det rätta stället. Att skruva vinschen i en träplatta som skruvas i de gamla hålen tror jag inte på. Något kommer att gå sönder för eller senare.

 

Skruva loss de gamla rita av hålbilden och se om det inte finns nya vinschar med samma!

 

Annars hade jag ritat ut de nya hålen och satt igen de som inte längre används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Orsak:

- - -

Nu till frågan: Antar att hålbilden inte stämmer med mina nästa. Vilket är det bästa sättet att fixerar dom nya på? Platta (teak?) som fäst i de gamla hålen och sedan vinschen på plattan eller plugga igen och fästa direkt i skrov? Basen på Barlow är 132mm (omräknat från tum). Skrovet är lätt försänkt under basen (eller insjunket?) in mot brunnen.

Jag har vid ett par tillfällen bytt vinchar och då passade det i den gamla hålbilden. Ena tillfället var det från samma tillverkare o byte till selftailing så det var såklart inte så konstigt att bytet gick enkelt. Den andra gången var det även byte av fabrikat, om det var tur eller tillfällighet att hålbilden stämde vet jag inte.

 

Om dina gamla vinchar sitter så nedsänkta att dina nya inte får plats så måste du självklart lägga en platta emellan. Det kan vara teak, lackad marinplywood eller en urskuren bit från en plastskärbräda. Sen måste skruvarna sitta genom distansplattan och ner i plasten som även Dava skriver. Är plasten i sargen tillräckligt tjock så kan det hålla med grova självgängande plåtskruvar (rostfria så klart) men den starkaste konstruktionen får du med en förstärkningsplatta (i t.ex. plywood) under sittbrunnssargen och maskinskruv rätt igenom alla lagerna med brickor mellan mutter o förstärkning. Glöm inte tätningsmedel mellan. Det både skyddar mot vatteninträngning och limmar fast alla delar så förbindningen blir starkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde samma sak i våras, bytte från Lewmar 16 till Harken 35. 

De gamla hålen fyllde jag med Epoxy och toppade med Gelcoatspackel. 

Sen gjorde jag hål för nya vinscharna. Tyvärr har jag sandwich vid winchplattorna så jag gröpte ur balsan och gjorde "epoxybussningar" där. 

De nya vincharna passar exakt på winchplattan,, jag har för mig att de är 145 mm I diameter, så vi hade lite tur. 

 

Jag skulle försöka undvika distanser om möjligt och hitta rätt storlek på winchbasen istället. 

Annars håller jag med övriga med genomgående skruv, mutter och bricka på insidan, tätmassa mellan skrov och winch. 

 

 

Redigerad av Raceboat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...