Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Smajlej

Torktid på glasfiberlaminat innan behandling?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag är i färd att plasta med epoxi i kölsvinet. Såvitt jag vet är det polyesterlaminat under nuvarande (och gelcoat över). Det har stått en del vatten i kölsvinet denna säsong så det behöver torka ur. Är det någon som har någon fingervisning på hur mycket det behöver torka ur? Kan man använda fuktmätare? Vad ska man i så fall har för riktvärde?

 

Jag tänker att det finns två aspekter. Den ena är att få epoxin att fästa och härda bra. Det andra är att man inte stänger in fukt. Rörande den andra punkten tänker jag att det i mitt fall kanske inte är så kinkigt. Såklart man inte ska smälla på epoxi på uppenbart fuktigt laminat. (Det värsta måste tas bort om det är så). Men i mitt fall så är inte skrovet epoxibehandlat, så jag tänker att potentiell fukt kan migrera ut genom laminatet till utsidan av skrovet, utan att stöta på en vattentät barriär. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Smajlej:

Är det någon som har någon fingervisning på hur mycket det behöver torka ur?

Det är svårt att mäta ett exakt fuktvärde i ett båtskrov. Är det en skada du skall fixa? Kan du inte vänta till våren med att plasta? Då har du hela vintern på dig så det får torka ur ordentligt. I och med att det stått vatten där tänker jag. Det går annars att snabba på torkprocessen med en luftavfuktare. Jag har en sån här som även står på hela vintern och några gånger på sommaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst hade det varit bäst att det fick torka så länge som möjligt. Det är väl en fråga om tid och planering. En hel del jobb som ska göras och hade gärna avlastat våren med att få lite gjort på hösten.

 

Men det är några punktvisa lagningar (vid bottenstockarna). Dessa utgör ju inte så stor yta och om man använder fläkt och infravärme, och/eller avfuktare kanske man kan göra detta sena hösten. Hade nämligen tänkt lägga epoxi i hela kölsvinet, så det kan ju vänta tills det verkligen torkat upp.

 

När vi väl är inne på det. Är det verkligen uppenbart att fukten gått ur bäst av att vänta ända tills våren? Ok, om man värmer och använder avfuktare hela den tiden så visst. Men det blir ju rätt fuktigt på dessa breddgrader både på höst och vår. På utsidan av båten är det väl inge snack, allt är väl torrare än att ligga i vatten. Men inuti?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Smajlej:

Är det verkligen uppenbart att fukten gått ur bäst av att vänta ända tills våren?

Har du fukt som står i sprickor i laminatet kommer det att vara torrare till våren. Placerar du "torrbollar" i ruffen (nu tänker jag kalciumklorid (vägsalt) i durkslag i hink) kommer det vara ännu torrare eftersom fukten i båten har någonstans att ta vägen. Har du luftavfuktare kan du dra ner fukthalten i båten rejält och torka ur på det sättet. Det förutsätter givetvis att du har tillgång till ström.

Men det här kanske är att skjuta mygg med kanoner. Jag vet ju inte hur det ser ut och hur fuktigt det är.

 

Angående ev fuktmätning: Kring kölen kan det vara lite lurt att använda fuktmätare eftersom ev järn ger felutslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, luftavfuktare får det nog bli. Läste om att köpa kalciumklorid som du skriver, smart. Läste också om att packa in det område man vill torka ur med plast och köra med ömsom värmare, ömsom luftavfuktare tills att ingen mer kondens bildas. Tyckte det lät intressant, och man kan ju testa för att om inte annat diagnostisera mängden fukt. Kölsvinet är ju ett rätt begränsat område, högst ett par kvadrat. Så kanske kan vara en effektiv metod.
 

Oavsett är det ju som du säger svårt att avgöra utan att se hur det ser ut. Jag måste jobba mig ner i laminatet i det skadade området först för att se.

 

Intressant det du säger om fuktmätning och järn. Har inte använt fuktmätare innan så vet inte vad det är för teknik de använder sig av. Men mäter man kanske konduktans? Är det därför järnet ställer till det? Du verkar ändå vara lite insatt. Vet du något om riktvärden på fukt? Eller om var man kan läsa sig till om det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-08 vid 00:12 skrev Smajlej:

Du verkar ändå vara lite insatt.

Jag är inte ens i närheten av lite insatt.😀

 

Att använda en fuktmätare på en plastbåt är busenkelt. Det svåra är att tolka de utslag den gör. När en oförstörande fuktmätare indikerar "fukt" på en plastbåt måste man undersöka vad det beror på. En anledning kan vara fukt. Andra kan vara ett skott, en förstärkning, beslag osv osv. Har du ett hålrum i plasten kan den till och med missa ett fuktigt område.

På en plastbåt ger de egentligen bara en referens gentemot ett tort område. Man mäter på en yta man vet är torr och sedan jämför man övriga mätpunkter mot den torra. Ungefär. Man får inget procentvärde utan bara en indikation att det kan vara fuktigt.

I trä får man fukthalten i procent men i plast, som sagt, enbart en indikation. Vad jag vet i alla fall skall jag säga.

 

West System har givit ut ett antal publikationer som beskriver olika scenarier som kan behöva lagas. Tror att även nm epoxy har gjort det.

Vårda din plastbåt är en bok som innehåller en hel del matnyttigt.

 

Här är en sida som beskriver lite av svårigheterna med fuktmätning på en plastbåt. På den siten finns oerhört mycket matnyttigt att läsa om hur man undersöker båtar samt vanliga fel osv.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, McLasse said:

Jag är inte ens i närheten av lite insatt.😀

 

Att använda en fuktmätare på en plastbåt är busenkelt. Det svåra är att tolka de utslag den gör. När en oförstörande fuktmätare indikerar "fukt" på en plastbåt måste man undersöka vad det beror på. En anledning kan vara fukt. Andra kan vara ett skott, en förstärkning, beslag osv osv. Har du ett hålrum i plasten kan den till och med missa ett fuktigt område.

På en plastbåt ger de egentligen bara en referens gentemot ett tort område. Man mäter på en yta man vet är torr och sedan jämför man övriga mätpunkter mot den torra. Ungefär. Man får inget procentvärde utan bara en indikation att det kan vara fuktigt.

I trä får man fukthalten i procent men i plast, som sagt, enbart en indikation. Vad jag vet i alla fall skall jag säga.

 

West System har givit ut ett antal publikationer som beskriver olika scenarier som kan behöva lagas. Tror att även nm epoxy har gjort det.

Vårda din plastbåt är en bok som innehåller en hel del matnyttigt.

 

Här är en sida som beskriver lite av svårigheterna med fuktmätning på en plastbåt. På den siten finns oerhört mycket matnyttigt att läsa om hur man undersöker båtar samt vanliga fel osv.

Tack för detta svar!

 

Jag håller på att plöja igenom NM och West dokumentation, samt väntar på att få hem den bok du nämnde. Har bara stött på fuktmätning när det kommer till trä i litteraturen än så länge. Men jag ska kolla länken du skicka. 
 

Att kunna använda en fuktmätare som referens hade ju faktiskt i mitt fall kunnat vara en möjlighet. Jag har ju ett kölsvin som det stod vatten i. Dock inte hela, så jag kanske kan jämföra med närliggande partier som jag ”vet” är torra (fukt migrera ju såklart så man får ju ta det med en nypa salt) med de partier som låg under vatten. Men i mitt fall är jag nog inte i huvudsak ute efter ett ”exakt” svar. Utan mer än fingervisning: Tar det (under bra förhållanden) några dagar, eller snackar vi månader? Så en indikation om förändring hade varit mkt informativt faktiskt. 

 

Du säger ”man får inget procentantal” när det gäller plast. Det finns alltså specifika mätare för plast (eller laminat om du så vill)? För min uppfattning var att de gav ett procentuellt utslag? Men jag har väl inte läst mer än vad en kort produktbeskrivning vittnar om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Smajlej:

Men i mitt fall är jag nog inte i huvudsak ute efter ett ”exakt” svar. Utan mer än fingervisning: Tar det (under bra förhållanden) några dagar, eller snackar vi månader?

Till det är en fuktmätare perfekt.

Hur lång tid det tar beror på hur djupt fukten sitter och hur mycket av det "dåliga" du får bort. Jag hade fukt i kärnan på sandwichlaminatet kring fönstren på min båt. Jag öppnade upp och karvade ur kärnan så långt jag nådde. Jag lät det stå öppet hela vintern och en bit in på sommaren (för säkerhets skull) med en luftavfuktare ställd på 40 % (mycket lågt). Jag kunde följa med fuktmätaren hur det blev torrare och torrare. Till slut var det helt torrt.

Nu har du en skada som säkert torkar betydligt fortare. Det kan ta några dagar och det kan ta betydligt längre tid än så. Allt beroende på hur djupt skadan går och om det ev finns något där inne som binder fukten. Är det blött kan man ta upp mer än som behövs så torkar det ut fortare. Jag valde att ta bort så långt jag nådde fast det egentligen var friskt (men fuktigt). Hade jag inte gjort det hade det tagit längre tid. Jag tänkte som så att det är bara att återställa och det är ju det som är det fina med plastbåtar.

 

Men nu skall vi inte måla fan på väggen utan det visar sig hur det är när du börjar riva i det. 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, McLasse said:

Men nu skall vi inte måla fan på väggen utan det visar sig hur det är när du börjar riva i det. 😀


Precis. Jag återkommer när hon är uppe och verktygen är framme. Men tack för din input!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...