Jump to content
Thursday 25 February 2021
Smajlej

Hyra bläster, tips?

Recommended Posts

Jag skulle vilja renovera kölen på min båt och har letat med ljus och lyckta efter en bläster att hyra vid olika maskinuthyrningsfirmor, men har tyvärr inte fått någon träff. Jag är intresserad av en våtbläster eller i bästa fall en isbläster. Som våtbläster har jag förstått att det finns tillsatser till högtryckstvättar, men ingen verkar hyra ut dessa tillsatser. Att jag inte hittar isbläster att hyra är kanske inte superförvånande. En vanlig sandbläster verkar jag kunna få tag på, men tror inte jag får använda den i hamnen.

 

Är det någon som har erfarenhet att jobba med dessa maskiner och som kan ge mig ett tips om var de går att finna? Jag är intresserad av att hyra i Göteborgsområdet.


Tack på förhand

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Smajlej:

Jag skulle vilja renovera kölen på min båt och har letat med ljus och lyckta efter en bläster att hyra vid olika maskinuthyrningsfirmor, men har tyvärr inte fått någon träff. Jag är intresserad av en våtbläster eller i bästa fall en isbläster. Som våtbläster har jag förstått att det finns tillsatser till högtryckstvättar, men ingen verkar hyra ut dessa tillsatser. Att jag inte hittar isbläster att hyra är kanske inte superförvånande. En vanlig sandbläster verkar jag kunna få tag på, men tror inte jag får använda den i hamnen.

 

Är det någon som har erfarenhet att jobba med dessa maskiner och som kan ge mig ett tips om var de går att finna? Jag är intresserad av att hyra i Göteborgsområdet.


Tack på förhand

Om du har en rostig köl bestående av järn, och vill få bort rosten är det sandbläster som gäller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, järnköl är det. Rostig är den. Jag är medveten om att många tycker att sandblästering nog är det ända rätta. Men som sagt är sandbläster inte ett särskilt praktiskt gångbart alternativ. Därav min fråga efter möjlighet att hyra annan blästringsutrustning. Om detta visar sig omöjligt får jag såklart återbesöka frågan om att sandblästra. 
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inte för att tjata om sandbläster, men...

Jag antar att du behöver täcka på mark och täcka ordentligt runt skrovet så inget yr ut på grannbåtarna oavsett vad du blästrar med. När täckningen är på plats spelar det egentligen ingen roll vad du blästrar med eftersom inget "bös" kommer att smita ut.

Fast finns regler som reglerar detta på klubben/varvet måste du givetvis följa dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, visst kan man täcka. Men väder och vind har en tendens att vinna den fajten. I vilket fall tillåter min hamn inte sandblästring och sprutmålning (jag kolla upp det definitivt nu). Så egentligen kanske våtblästring också går bort. Men isblästring (kolsyreis är det jag syftar på) lämnar inga spår (vad jag förstår iaf), det avdunstar till gas (koldioxid), inget damm, ingen vätska. Så kan inte se att någon kan klaga på det.

 

Så även fast jag uppskattar din vilja att komma med tips så skulle jag nog ändå vilja återgå till min specifika fråga. Dvs om någon känner till en uthyrare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fråga: Vad händer om kölen (med röda rost -linjer) bara geggas in med mer plast?

(alltså, så att det rostiga järnet inte syns, och förhoppningsvis inte kommer i kontakt med havsvatten)

 

Jag vet inte vad tidigare ägare av min Beson31 båt gjort, men underifrån syns ingen rost. Däremot i golvet (eller köl -infästningen) i kölsvinnet inne i båten, har mycket rost. Se bild. Detdär golvet (eller kölinfästning) har olika ton när man knackar på det, tyx vara som knäckebröd på vissa ställen

 

Har dyftats mycket om kölbultar av en annan Beason31 båt här på forumet (Alice), inget om dess infästning..

 

(delar även google -video, hur den såg ut innan jag bottenmålade, extern-länk:)

https://photos.app.goo.gl/KgAJm2AWwReSsA4C9

20190905_160249.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jag ska inte låtsas som någon expert, men jag kanske kan bidra med något av det jag tror mig veta.

 

I mitt fall så är kölen bara bottenmålad, inte ens med rostskydd. (Det är för mig en ny båt). Målet är att spackla in den i epoxi.  För att få epoxin att fästa måste rosten bort. Om man inte gör det kommer det nog bildas fickor mellan rost och epoxi där angreppen nog kan fortsätta. Om detta ändå medför minskat rostangrepp jämfört med att ha det i direkt kontakt med havsvatten vet jag inte. Men du förlorar ju möjligheten att inspektera. Vidare, om epoxin inte fäster ordentligt kommer nog vatten kunna leta sig in i dessa fickor, om det någonstans på kölen finns en spricka i epoxin (tex efter mindre grundstötning). Om detta sker kommer kölen aldrig få torka, utan ständigt ligga i ett (salt)vattenbad. Detta är nog sämre än att strunta i inpackningen.

 

Det du beskriver som knäckebröd är väl i stort sätt sönderrostat järn och det måste  man ju definitivt få bort innan något kan fästa. Sen blir det ju alltid lite rost kvar på ytan. Men som jag förstår det finns det rostskyddsfärg som bygger på att fästa på dessa fläckar av järnoxid. Möjligen att det finns sådan färg som är epoxibaserade som ett epoxispackel kan fästa på? Jag tror också det finns epoxispackel som har liknande egenskaper (här är var jag är i mina efterforskningar för tillfället). Jag kan posta mer om detta om jag finner de produkterna jag tänker på.
 

Angående ditt kölsvin så är min förståelse att om du inte tänker rostskyddsbehandla så är det lika bra att låta rosten vara kvar. Rosten, eller järnoxiden, utgör ju en yta som skyddar underliggande järn. Jag har liknande i mitt kölsvin. Jag har en axelgenomföring där vilket gör att det alltid kommer in lite havsvatten. Så min plan var att iaf att rostskyddsmåla järnet i kölsvinet. Jag tror nämligen att jag får svårt att bli av med så mycket rost att det passar sig att slå in det i epoxi.

 

Angående statusen på din köl, samt bättre svar än det jag erbjuder här, kanske du bör posta en ny tråd? Men jag skulle tro att om det ser fint ut och att det inte låter som att epoxin har släppt från kölen (om de nu är epoxi) så borde det nog vara fine. (Man kan väl knacka och höra så det låter stumt, och inte ihåligt?)

 

Hoppas detta svar kan hjälpa

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hitta en firma som hyrde ut i Göteborg. Men verkar som att isbläster inte fixar rost ensamt, utan att man behöver en sandtillsats. Dock skulle de gå åt mkt lite sand. Hmm, då är jag nog igen ute efter en våtbläster. Får fortsätta fundera

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går få bort rost mha elektrolyt.

 

Man får offra någon annan järnbit brevid (på plusspolen).

 

Jag gjorde detta någon gång, fick bort all synlig rost, men den blev rödrandig efter ett tag ändå...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Perrr said:

Går få bort rost mha elektrolyt.

 

Man får offra någon annan järnbit brevid (på plusspolen).

 

Jag gjorde detta någon gång, fick bort all synlig rost, men den blev rödrandig efter ett tag ändå...

 

Körde du detta direkt i kölsvinet menar du :) ? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev Smajlej:

Körde du detta direkt i kölsvinet menar du :) ? 

va näe, jag gjorde det på en cykels vevhus, samt upphittad fickkniv.

 

Jag vet nog tyvärr inte bästa sättet att göra mot en köl..

 

Annan idee dock, kanske man kan sätta offer-anod (zink?) direkt på järnkölen, eller borde ha gjort.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, Perrr said:

va näe, jag gjorde det på en cykels vevhus, samt upphittad fickkniv.

 

Jag vet nog tyvärr inte bästa sättet att göra mot en köl..

 

Annan idee dock, kanske man kan sätta offer-anod (zink?) direkt på järnkölen, eller borde ha gjort.

 

 

Tänkte på ditt rostiga kölsvin. I princip hade det nog funkat dock. Men man måste väl torka ordentligt rent efter sodan. Sen måste ju kölsvinet vara ordentligt tätt såklart.

 

Offeranod absolut. Tror vissa målar på någon zinkpasta över hela kölen också, under typ en epoxiprimer. Har fått för mig att detta är lite dyrt, alternativt omständigt. Tror firmor som blästrar kan göra detta åt dig. Men en bit zink direkt på järnet kan väl inte skada. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev Smajlej:

Tänkte på ditt rostiga kölsvin. I princip hade det nog funkat dock. Men man måste väl torka ordentligt rent efter sodan. Sen måste ju kölsvinet vara ordentligt tätt såklart.

 

Offeranod absolut. Tror vissa målar på någon zinkpasta över hela kölen också, under typ en epoxiprimer. Har fått för mig att detta är lite dyrt, alternativt omständigt. Tror firmor som blästrar kan göra detta åt dig. Men en bit zink direkt på järnet kan väl inte skada. 

Japp, du nämnde Soda. Eller målarsoda (natriumkarbonat) det var vad jag anv vid mitt elektrolyt test (20volt, vilket gav ca 2A ström, i ca 12 timmar).

 

Tja kanske man kan göra det i kölsvinnet, mycket större än ett cykelnav, större kontaktyta (och mer rost). Lär ta 5-10 ggr längre tid, såvida man inte vill riskera att öka spänning&ström, bildas knallgas. Så man måste vädra.

 

Jag brukar fö anv soda istället för såpa ändå.. (men så kanske jag är lite udda).

 

Läste en bok häromdagen som bla omnämnde hur stålbåtar bearbetas "abc för lånfärdsseglare", det var fler än 2 lager, nog bla epoxi du nämnde.. ansågs enligt författaren ge robust resultat.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har funderat på samma problem. Jag har järnköl som jag tänkte slipa ner helt och punktblästra dom värsta groparna med en mindre kompressor som inte kräver 3fas. Sedan har jag funderat på om man kan blanda zinkpulver direkt med lite epoxi primer som man lägger på kölen, någon som har testat det receptet?  Rent kemiskt så borde det bli ett bra skydd. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-07 vid 12:39 skrev Perrr:

- - -

Jag vet inte vad tidigare ägare av min Beson31 båt gjort, men underifrån syns ingen rost. Däremot i golvet (eller köl -infästningen) i kölsvinnet inne i båten, har mycket rost. Se bild. Detdär golvet (eller kölinfästning) har olika ton när man knackar på det, tyx vara som knäckebröd på vissa ställen

- - -

20190905_160249.jpg

Håll isär hantering avutvändig  järnköl o invändiga järndelar (plåtar) för att fördela ut belastningen från kölbultarna.

 

Det som syns på bilden är en (troligen rätt tjock) bit svartplåt ditlagd för att lasten från kölbultarnas muttrar ska spridas ut över en större yta. Under plåten ligger det troligen ett lager tätningsmassa som jämnar ut den ojämna ytan av glasfiberlaminat, sedan ett tjockt glasfiberlaminat (centimetrar)  innan du kommer ner till järnkölen.

 

Rostfria bultar/brickor/muttrar och järn bildar en utmärkt kombination för galvaniska strömmar och därmed oxidation (rost). Järnoxid (rost) har större volym än järn, därför "växer" ytan och det blir kexigt.

 

Det finns två sätt att minska/bli av med det invändiga rostproblemet:

#1: Lossa muttrarna, ta bort plåtbiten och ersätt med en rostfri plåt/stora rostfria brickor. Det behöver inte vara figuranpassat till kölfickan men det måste vara stor avlastningsyta o rejäl tjocklek.

#2: Lossa muttrarna, Bryt bort alla flagor o slipa tills det är rent från lösa rostflagor. Behandla med något som binder rosten järnmönja/Brunox/zinkfärg. Lägg en täckfärg över rostbindaren om du vill snygga till det utseendemässigt.

 

Med #1 är rostproblemet löst för all framtid. Med #2 är rostproblemet löst för ett antal år om arbetet är noggrant utfört. Problemet är att det kan finnas oåtkomlig rost under plåten o i bulthålen som är oåtkomliga och startar om rostproblemet.

 

För utvändigt rostskydd av köl finns det ett antal trådar/råd så det avstår jag från att upprepa här.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-07 vid 12:10 skrev Smajlej:

Jo, visst kan man täcka. Men väder och vind har en tendens att vinna den fajten. I vilket fall tillåter min hamn inte sandblästring och sprutmålning (jag kolla upp det definitivt nu). Så egentligen kanske våtblästring också går bort. Men isblästring (kolsyreis är det jag syftar på) lämnar inga spår (vad jag förstår iaf), det avdunstar till gas (koldioxid), inget damm, ingen vätska. Så kan inte se att någon kan klaga på det.

 

Så även fast jag uppskattar din vilja att komma med tips så skulle jag nog ändå vilja återgå till min specifika fråga. Dvs om någon känner till en uthyrare?

Det är nog inte blästerämnet som är problemet utan det som blästrats bort från kölen. Det spelar ingen roll om du blästrar med sand eller kolsyra, rost o gammal bottenfärg kommer i båda fallen att yra runt. Mindre yrande med våtbläster så klart men inte helt fritt från nedsmutsning av omkringliggande mark.

 

Båtklubbar är numera livrädda för att få dammbildning från gammal bottenfärg som kan innehålla höga halter av gamla antifoulingämnen (TBT, zink, koppar). Den tidigare rekommendationen att blästra bort TBT-färg är t.ex helt avbruten på öppna varvsplaner, även om det utförs av företag med bra skyddsutrustning. Erfarenheterna har visat att det trots skydd släpptes ut oacceptabla rester av ämnen från den bortblästrade färgen.

 

De enda alternativ som jag tror är OK idag på en utomhusvarvsplan är nog att ta bort färgen med färglösare o skrapa för att sedan fortsätta med slipmaskin ansluten till kraftig grovdammsugare (eller hoppa över färgborttagare och gå på direkt med slipmaskinen). Även med den behandlingsmetoden brukar det vara krav på täckning av marken för att kunna lyfta bort det oundvikliga färgdammet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-05 vid 22:10 skrev Lintott:

Håll isär hantering avutvändig  järnköl o invändiga järndelar (plåtar) för att fördela ut belastningen från kölbultarna.

 

Det som syns på bilden är en (troligen rätt tjock) bit svartplåt ditlagd för att lasten från kölbultarnas muttrar ska spridas ut över en större yta. Under plåten ligger det troligen ett lager tätningsmassa som jämnar ut den ojämna ytan av glasfiberlaminat, sedan ett tjockt glasfiberlaminat (centimetrar)  innan du kommer ner till järnkölen.

 

Rostfria bultar/brickor/muttrar och järn bildar en utmärkt kombination för galvaniska strömmar och därmed oxidation (rost). Järnoxid (rost) har större volym än järn, därför "växer" ytan och det blir kexigt.

 

Det finns två sätt att minska/bli av med det invändiga rostproblemet:

#1: Lossa muttrarna, ta bort plåtbiten och ersätt med en rostfri plåt/stora rostfria brickor. Det behöver inte vara figuranpassat till kölfickan men det måste vara stor avlastningsyta o rejäl tjocklek.

#2: Lossa muttrarna, Bryt bort alla flagor o slipa tills det är rent från lösa rostflagor. Behandla med något som binder rosten järnmönja/Brunox/zinkfärg. Lägg en täckfärg över rostbindaren om du vill snygga till det utseendemässigt.

 

Med #1 är rostproblemet löst för all framtid. Med #2 är rostproblemet löst för ett antal år om arbetet är noggrant utfört. Problemet är att det kan finnas oåtkomlig rost under plåten o i bulthålen som är oåtkomliga och startar om rostproblemet.

 

För utvändigt rostskydd av köl finns det ett antal trådar/råd så det avstår jag från att upprepa här.

 

Jag vill inte lossa botten-bultarna, det är någon udda storlek 27mm, sitter för hårt för shiftnyckel.. Sådan systemkritisk sak (som att lossna botten-bultar) vågar jag mig inte på som lekman att göra själv.. O de som påstår sig kunna det (som jag irl mött) ter sig mestadels vara snackisar, -dono..

 

Man kanske han fördröja det oundvikliga (rostning), mha olja? Kanske WD40 som oxå driver ut fukt??

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Perrr:

Jag vill inte lossa botten-bultarna, det är någon udda storlek 27mm, sitter för hårt för shiftnyckel..

Kölbultar och skiftnyckel är ingen vidare kombo. En 27 mm krafthylsa kostar 70 spänn på Biltema, en vanlig kostar 40:-.

Att lossa muttrarna är inga konstigheter. En förlängning och ett lite längre handtag brukar räcka. De kan sitta ganska hårt. Allt du behöver finns för en rimlig peng på Biltema.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy