Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Smajlej

Hyra bläster, tips?

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja renovera kölen på min båt och har letat med ljus och lyckta efter en bläster att hyra vid olika maskinuthyrningsfirmor, men har tyvärr inte fått någon träff. Jag är intresserad av en våtbläster eller i bästa fall en isbläster. Som våtbläster har jag förstått att det finns tillsatser till högtryckstvättar, men ingen verkar hyra ut dessa tillsatser. Att jag inte hittar isbläster att hyra är kanske inte superförvånande. En vanlig sandbläster verkar jag kunna få tag på, men tror inte jag får använda den i hamnen.

 

Är det någon som har erfarenhet att jobba med dessa maskiner och som kan ge mig ett tips om var de går att finna? Jag är intresserad av att hyra i Göteborgsområdet.


Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Smajlej:

Jag skulle vilja renovera kölen på min båt och har letat med ljus och lyckta efter en bläster att hyra vid olika maskinuthyrningsfirmor, men har tyvärr inte fått någon träff. Jag är intresserad av en våtbläster eller i bästa fall en isbläster. Som våtbläster har jag förstått att det finns tillsatser till högtryckstvättar, men ingen verkar hyra ut dessa tillsatser. Att jag inte hittar isbläster att hyra är kanske inte superförvånande. En vanlig sandbläster verkar jag kunna få tag på, men tror inte jag får använda den i hamnen.

 

Är det någon som har erfarenhet att jobba med dessa maskiner och som kan ge mig ett tips om var de går att finna? Jag är intresserad av att hyra i Göteborgsområdet.


Tack på förhand

Om du har en rostig köl bestående av järn, och vill få bort rosten är det sandbläster som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, järnköl är det. Rostig är den. Jag är medveten om att många tycker att sandblästering nog är det ända rätta. Men som sagt är sandbläster inte ett särskilt praktiskt gångbart alternativ. Därav min fråga efter möjlighet att hyra annan blästringsutrustning. Om detta visar sig omöjligt får jag såklart återbesöka frågan om att sandblästra. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att tjata om sandbläster, men...

Jag antar att du behöver täcka på mark och täcka ordentligt runt skrovet så inget yr ut på grannbåtarna oavsett vad du blästrar med. När täckningen är på plats spelar det egentligen ingen roll vad du blästrar med eftersom inget "bös" kommer att smita ut.

Fast finns regler som reglerar detta på klubben/varvet måste du givetvis följa dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan man täcka. Men väder och vind har en tendens att vinna den fajten. I vilket fall tillåter min hamn inte sandblästring och sprutmålning (jag kolla upp det definitivt nu). Så egentligen kanske våtblästring också går bort. Men isblästring (kolsyreis är det jag syftar på) lämnar inga spår (vad jag förstår iaf), det avdunstar till gas (koldioxid), inget damm, ingen vätska. Så kan inte se att någon kan klaga på det.

 

Så även fast jag uppskattar din vilja att komma med tips så skulle jag nog ändå vilja återgå till min specifika fråga. Dvs om någon känner till en uthyrare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Vad händer om kölen (med röda rost -linjer) bara geggas in med mer plast?

(alltså, så att det rostiga järnet inte syns, och förhoppningsvis inte kommer i kontakt med havsvatten)

 

Jag vet inte vad tidigare ägare av min Beson31 båt gjort, men underifrån syns ingen rost. Däremot i golvet (eller köl -infästningen) i kölsvinnet inne i båten, har mycket rost. Se bild. Detdär golvet (eller kölinfästning) har olika ton när man knackar på det, tyx vara som knäckebröd på vissa ställen

 

Har dyftats mycket om kölbultar av en annan Beason31 båt här på forumet (Alice), inget om dess infästning..

 

(delar även google -video, hur den såg ut innan jag bottenmålade, extern-länk:)

https://photos.app.goo.gl/KgAJm2AWwReSsA4C9

20190905_160249.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag ska inte låtsas som någon expert, men jag kanske kan bidra med något av det jag tror mig veta.

 

I mitt fall så är kölen bara bottenmålad, inte ens med rostskydd. (Det är för mig en ny båt). Målet är att spackla in den i epoxi.  För att få epoxin att fästa måste rosten bort. Om man inte gör det kommer det nog bildas fickor mellan rost och epoxi där angreppen nog kan fortsätta. Om detta ändå medför minskat rostangrepp jämfört med att ha det i direkt kontakt med havsvatten vet jag inte. Men du förlorar ju möjligheten att inspektera. Vidare, om epoxin inte fäster ordentligt kommer nog vatten kunna leta sig in i dessa fickor, om det någonstans på kölen finns en spricka i epoxin (tex efter mindre grundstötning). Om detta sker kommer kölen aldrig få torka, utan ständigt ligga i ett (salt)vattenbad. Detta är nog sämre än att strunta i inpackningen.

 

Det du beskriver som knäckebröd är väl i stort sätt sönderrostat järn och det måste  man ju definitivt få bort innan något kan fästa. Sen blir det ju alltid lite rost kvar på ytan. Men som jag förstår det finns det rostskyddsfärg som bygger på att fästa på dessa fläckar av järnoxid. Möjligen att det finns sådan färg som är epoxibaserade som ett epoxispackel kan fästa på? Jag tror också det finns epoxispackel som har liknande egenskaper (här är var jag är i mina efterforskningar för tillfället). Jag kan posta mer om detta om jag finner de produkterna jag tänker på.
 

Angående ditt kölsvin så är min förståelse att om du inte tänker rostskyddsbehandla så är det lika bra att låta rosten vara kvar. Rosten, eller järnoxiden, utgör ju en yta som skyddar underliggande järn. Jag har liknande i mitt kölsvin. Jag har en axelgenomföring där vilket gör att det alltid kommer in lite havsvatten. Så min plan var att iaf att rostskyddsmåla järnet i kölsvinet. Jag tror nämligen att jag får svårt att bli av med så mycket rost att det passar sig att slå in det i epoxi.

 

Angående statusen på din köl, samt bättre svar än det jag erbjuder här, kanske du bör posta en ny tråd? Men jag skulle tro att om det ser fint ut och att det inte låter som att epoxin har släppt från kölen (om de nu är epoxi) så borde det nog vara fine. (Man kan väl knacka och höra så det låter stumt, och inte ihåligt?)

 

Hoppas detta svar kan hjälpa

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta en firma som hyrde ut i Göteborg. Men verkar som att isbläster inte fixar rost ensamt, utan att man behöver en sandtillsats. Dock skulle de gå åt mkt lite sand. Hmm, då är jag nog igen ute efter en våtbläster. Får fortsätta fundera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går få bort rost mha elektrolyt.

 

Man får offra någon annan järnbit brevid (på plusspolen).

 

Jag gjorde detta någon gång, fick bort all synlig rost, men den blev rödrandig efter ett tag ändå...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Perrr said:

Går få bort rost mha elektrolyt.

 

Man får offra någon annan järnbit brevid (på plusspolen).

 

Jag gjorde detta någon gång, fick bort all synlig rost, men den blev rödrandig efter ett tag ändå...

 

Körde du detta direkt i kölsvinet menar du :) ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur blir det där med motorn och elektroniken? Eller det kanske inte är någon fara jag kan inte själv men tål att tänkas på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Smajlej:

Körde du detta direkt i kölsvinet menar du :) ? 

va näe, jag gjorde det på en cykels vevhus, samt upphittad fickkniv.

 

Jag vet nog tyvärr inte bästa sättet att göra mot en köl..

 

Annan idee dock, kanske man kan sätta offer-anod (zink?) direkt på järnkölen, eller borde ha gjort.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, Perrr said:

va näe, jag gjorde det på en cykels vevhus, samt upphittad fickkniv.

 

Jag vet nog tyvärr inte bästa sättet att göra mot en köl..

 

Annan idee dock, kanske man kan sätta offer-anod (zink?) direkt på järnkölen, eller borde ha gjort.

 

 

Tänkte på ditt rostiga kölsvin. I princip hade det nog funkat dock. Men man måste väl torka ordentligt rent efter sodan. Sen måste ju kölsvinet vara ordentligt tätt såklart.

 

Offeranod absolut. Tror vissa målar på någon zinkpasta över hela kölen också, under typ en epoxiprimer. Har fått för mig att detta är lite dyrt, alternativt omständigt. Tror firmor som blästrar kan göra detta åt dig. Men en bit zink direkt på järnet kan väl inte skada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Smajlej:

Tänkte på ditt rostiga kölsvin. I princip hade det nog funkat dock. Men man måste väl torka ordentligt rent efter sodan. Sen måste ju kölsvinet vara ordentligt tätt såklart.

 

Offeranod absolut. Tror vissa målar på någon zinkpasta över hela kölen också, under typ en epoxiprimer. Har fått för mig att detta är lite dyrt, alternativt omständigt. Tror firmor som blästrar kan göra detta åt dig. Men en bit zink direkt på järnet kan väl inte skada. 

Japp, du nämnde Soda. Eller målarsoda (natriumkarbonat) det var vad jag anv vid mitt elektrolyt test (20volt, vilket gav ca 2A ström, i ca 12 timmar).

 

Tja kanske man kan göra det i kölsvinnet, mycket större än ett cykelnav, större kontaktyta (och mer rost). Lär ta 5-10 ggr längre tid, såvida man inte vill riskera att öka spänning&ström, bildas knallgas. Så man måste vädra.

 

Jag brukar fö anv soda istället för såpa ändå.. (men så kanske jag är lite udda).

 

Läste en bok häromdagen som bla omnämnde hur stålbåtar bearbetas "abc för lånfärdsseglare", det var fler än 2 lager, nog bla epoxi du nämnde.. ansågs enligt författaren ge robust resultat.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på samma problem. Jag har järnköl som jag tänkte slipa ner helt och punktblästra dom värsta groparna med en mindre kompressor som inte kräver 3fas. Sedan har jag funderat på om man kan blanda zinkpulver direkt med lite epoxi primer som man lägger på kölen, någon som har testat det receptet?  Rent kemiskt så borde det bli ett bra skydd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-07 vid 12:39 skrev Perrr:

- - -

Jag vet inte vad tidigare ägare av min Beson31 båt gjort, men underifrån syns ingen rost. Däremot i golvet (eller köl -infästningen) i kölsvinnet inne i båten, har mycket rost. Se bild. Detdär golvet (eller kölinfästning) har olika ton när man knackar på det, tyx vara som knäckebröd på vissa ställen

- - -

20190905_160249.jpg

Håll isär hantering avutvändig  järnköl o invändiga järndelar (plåtar) för att fördela ut belastningen från kölbultarna.

 

Det som syns på bilden är en (troligen rätt tjock) bit svartplåt ditlagd för att lasten från kölbultarnas muttrar ska spridas ut över en större yta. Under plåten ligger det troligen ett lager tätningsmassa som jämnar ut den ojämna ytan av glasfiberlaminat, sedan ett tjockt glasfiberlaminat (centimetrar)  innan du kommer ner till järnkölen.

 

Rostfria bultar/brickor/muttrar och järn bildar en utmärkt kombination för galvaniska strömmar och därmed oxidation (rost). Järnoxid (rost) har större volym än järn, därför "växer" ytan och det blir kexigt.

 

Det finns två sätt att minska/bli av med det invändiga rostproblemet:

#1: Lossa muttrarna, ta bort plåtbiten och ersätt med en rostfri plåt/stora rostfria brickor. Det behöver inte vara figuranpassat till kölfickan men det måste vara stor avlastningsyta o rejäl tjocklek.

#2: Lossa muttrarna, Bryt bort alla flagor o slipa tills det är rent från lösa rostflagor. Behandla med något som binder rosten järnmönja/Brunox/zinkfärg. Lägg en täckfärg över rostbindaren om du vill snygga till det utseendemässigt.

 

Med #1 är rostproblemet löst för all framtid. Med #2 är rostproblemet löst för ett antal år om arbetet är noggrant utfört. Problemet är att det kan finnas oåtkomlig rost under plåten o i bulthålen som är oåtkomliga och startar om rostproblemet.

 

För utvändigt rostskydd av köl finns det ett antal trådar/råd så det avstår jag från att upprepa här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-07 vid 12:10 skrev Smajlej:

Jo, visst kan man täcka. Men väder och vind har en tendens att vinna den fajten. I vilket fall tillåter min hamn inte sandblästring och sprutmålning (jag kolla upp det definitivt nu). Så egentligen kanske våtblästring också går bort. Men isblästring (kolsyreis är det jag syftar på) lämnar inga spår (vad jag förstår iaf), det avdunstar till gas (koldioxid), inget damm, ingen vätska. Så kan inte se att någon kan klaga på det.

 

Så även fast jag uppskattar din vilja att komma med tips så skulle jag nog ändå vilja återgå till min specifika fråga. Dvs om någon känner till en uthyrare?

Det är nog inte blästerämnet som är problemet utan det som blästrats bort från kölen. Det spelar ingen roll om du blästrar med sand eller kolsyra, rost o gammal bottenfärg kommer i båda fallen att yra runt. Mindre yrande med våtbläster så klart men inte helt fritt från nedsmutsning av omkringliggande mark.

 

Båtklubbar är numera livrädda för att få dammbildning från gammal bottenfärg som kan innehålla höga halter av gamla antifoulingämnen (TBT, zink, koppar). Den tidigare rekommendationen att blästra bort TBT-färg är t.ex helt avbruten på öppna varvsplaner, även om det utförs av företag med bra skyddsutrustning. Erfarenheterna har visat att det trots skydd släpptes ut oacceptabla rester av ämnen från den bortblästrade färgen.

 

De enda alternativ som jag tror är OK idag på en utomhusvarvsplan är nog att ta bort färgen med färglösare o skrapa för att sedan fortsätta med slipmaskin ansluten till kraftig grovdammsugare (eller hoppa över färgborttagare och gå på direkt med slipmaskinen). Även med den behandlingsmetoden brukar det vara krav på täckning av marken för att kunna lyfta bort det oundvikliga färgdammet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-11-05 vid 22:10 skrev Lintott:

Håll isär hantering avutvändig  järnköl o invändiga järndelar (plåtar) för att fördela ut belastningen från kölbultarna.

 

Det som syns på bilden är en (troligen rätt tjock) bit svartplåt ditlagd för att lasten från kölbultarnas muttrar ska spridas ut över en större yta. Under plåten ligger det troligen ett lager tätningsmassa som jämnar ut den ojämna ytan av glasfiberlaminat, sedan ett tjockt glasfiberlaminat (centimetrar)  innan du kommer ner till järnkölen.

 

Rostfria bultar/brickor/muttrar och järn bildar en utmärkt kombination för galvaniska strömmar och därmed oxidation (rost). Järnoxid (rost) har större volym än järn, därför "växer" ytan och det blir kexigt.

 

Det finns två sätt att minska/bli av med det invändiga rostproblemet:

#1: Lossa muttrarna, ta bort plåtbiten och ersätt med en rostfri plåt/stora rostfria brickor. Det behöver inte vara figuranpassat till kölfickan men det måste vara stor avlastningsyta o rejäl tjocklek.

#2: Lossa muttrarna, Bryt bort alla flagor o slipa tills det är rent från lösa rostflagor. Behandla med något som binder rosten järnmönja/Brunox/zinkfärg. Lägg en täckfärg över rostbindaren om du vill snygga till det utseendemässigt.

 

Med #1 är rostproblemet löst för all framtid. Med #2 är rostproblemet löst för ett antal år om arbetet är noggrant utfört. Problemet är att det kan finnas oåtkomlig rost under plåten o i bulthålen som är oåtkomliga och startar om rostproblemet.

 

För utvändigt rostskydd av köl finns det ett antal trådar/råd så det avstår jag från att upprepa här.

 

Jag vill inte lossa botten-bultarna, det är någon udda storlek 27mm, sitter för hårt för shiftnyckel.. Sådan systemkritisk sak (som att lossna botten-bultar) vågar jag mig inte på som lekman att göra själv.. O de som påstår sig kunna det (som jag irl mött) ter sig mestadels vara snackisar, -dono..

 

Man kanske han fördröja det oundvikliga (rostning), mha olja? Kanske WD40 som oxå driver ut fukt??

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Perrr:

Jag vill inte lossa botten-bultarna, det är någon udda storlek 27mm, sitter för hårt för shiftnyckel..

Kölbultar och skiftnyckel är ingen vidare kombo. En 27 mm krafthylsa kostar 70 spänn på Biltema, en vanlig kostar 40:-.

Att lossa muttrarna är inga konstigheter. En förlängning och ett lite längre handtag brukar räcka. De kan sitta ganska hårt. Allt du behöver finns för en rimlig peng på Biltema.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-01-14 vid 19:52 skrev McLasse:

Kölbultar och skiftnyckel är ingen vidare kombo. En 27 mm krafthylsa kostar 70 spänn på Biltema, en vanlig kostar 40:-.

Att lossa muttrarna är inga konstigheter. En förlängning och ett lite längre handtag brukar räcka. De kan sitta ganska hårt. Allt du behöver finns för en rimlig peng på Biltema.

Krafthylsa? wut, hylsa som hylsa. Går nog ej med hylsa, muttern sitter långt ner på det gängade området, minst 10cm ner. Vet sy_Alice investerade i något sådant (men men.. går nu inte inte läsa om det, -han raderade sin tråd om bla det)??

 

Vet inte hur hårt (Nm) den ska dras, ganska mycket rost på kölgolvet. Har en ganska kraftig shiftnyckel, kan nog applicera över 200 Nm, testade krama på en av bultarna, tyx ej gå att rubba. Lär ha varit en båtgranne, som varit smed, som spände bultarna innan jag köpte båten. Något som inte behöver göras såvärst ofta.

 

Såg en video om en som behövde rostbehandla kölen på en relativt ny båt (Bavarian):

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Perrr:

Krafthylsa? wut, hylsa som hylsa

Inte riktigt. Kommer du på att du vill ta till en mutterdragare är en krafthylsa att föredra. Skall du handdra spelar det ingen större roll.

 

7 timmar sedan skrev Perrr:

Går nog ej med hylsa, muttern sitter långt ner på det gängade området, minst 10cm ner.

Det finns långa hylsor som klarar detta.

 

7 timmar sedan skrev Perrr:

Har en ganska kraftig shiftnyckel, kan nog applicera över 200 Nm, testade krama på en av bultarna, tyx ej gå att rubba.

Jag hävdar fortsatt att en hylsa är att föredra framför en skiftnyckel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
On 9/7/2020 at 4:03 PM, Smajlej said:

Hitta en firma som hyrde ut i Göteborg. Men verkar som att isbläster inte fixar rost ensamt, utan att man behöver en sandtillsats. Dock skulle de gå åt mkt lite sand. Hmm, då är jag nog igen ute efter en våtbläster. Får fortsätta fundera

@Smajlej Vilken firma var det, jag är mycket intresserad av att hyra en sådan! :)

Redigerad av thomasx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...