Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Vicqe

Hidea motor 15hk 2015 trasig säkring till hiss av motorn

Rekommendera Poster

Tja, köpte nyligen en hidea motor 15hk 4 takt årsmodell 2015 och efter någon dag innan jag ens körde ut med den så gick ena säkringen av till hissen av motor (om det är så den kallas) inte så kunnig så att säga men kommer lägga några bilder så man ser vad jag menar.

min fråga är vart man kan få tag på en ny säkring? Antar att det måste finnas att köpa men hittar inget på nätet eller deras hemsida då jag inte vet vad jag ska söka efter.

34243918-D593-4B41-9C0E-4AEE8E067BB1.jpeg.529d323753bd45b1b9b337b48a323c8d.jpeg0EFC0974-D86F-4C95-9EC5-1AF71977B630.jpeg.5a5c417686872b3ef4416e4d7154d34f.jpegA7838324-137C-4E7A-BF8B-9DA127A12E91.jpeg.2ce9ad56901a6025c0760475a81fc98e.jpeg57C5FF88-D8C7-49BD-B675-CF843DA42D22.jpeg.c90e2e39bebfe5bd96dfdd5bc31c064c.jpeg3E3948D6-062C-409B-9149-942DC937606B.jpeg.ccc2614aaebffd4194d2fa131e137183.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att reparera är ju att ta fram svetsen.

Har den gått sönder för att någon kört båten på trailer med motorn uppfälld utan extra stöd/låsning för att skydda den klena spärren? Motorn blir ganska tung när trailern studsar fram på vägen och det brukar inte spärrarna tåla. Jag brukar lägga en plankbit som extra låsning när jag trailar min båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plankbit fungerar ypperligt om du har eltillt, men utan det så blir det lite bökigare att fästa den.

Plankan avlastar hydrauliken.

 

Men det finns nog ingen hydraulik på den motorn.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Ett sätt att reparera är ju att ta fram svetsen.

Har den gått sönder för att någon kört båten på trailer med motorn uppfälld utan extra stöd/låsning för att skydda den klena spärren? Motorn blir ganska tung när trailern studsar fram på vägen och det brukar inte spärrarna tåla. Jag brukar lägga en plankbit som extra låsning när jag trailar min båt.

 

40 minuter sedan skrev Jorgen01:

Plankbit fungerar ypperligt om du har eltillt, men utan det så blir det lite bökigare att fästa den.

Plankan avlastar hydrauliken.

 

Men det finns nog ingen hydraulik på den motorn.

Ok får ta o svetsa en ny bit antar jag tror inte den kommer hålla så bra om man svetsar tillbaka den lilla biten som gick av och sedan får jag ha extra säkring så som en plankbit när jag trailar den tack för svaret 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Plankbit fungerar ypperligt om du har eltillt, men utan det så blir det lite bökigare att fästa den.

Plankan avlastar hydrauliken.

 

Men det finns nog ingen hydraulik på den motorn.

Det behövs ingen eltilt för att skydda med en plankbit. Jag har vippat upp motorer upp till 50 hp på mina olika båtar.  Lyfter du i riggen bakifrån när båten står på land kan du själv lägga in plankbiten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

Det behövs ingen eltilt för att skydda med en plankbit. Jag har vippat upp motorer upp till 50 hp på mina olika båtar.  Lyfter du i riggen bakifrån när båten står på land kan du själv lägga in plankbiten.

Och om motorn gungar till så lossnar plankbiten.

Kräver alltså fixering.

 

Och har du ingen hydraulik så behövs ingen plankbit.

Möjligen för att hindra att skeddan slår i marken.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Jorgen01:

Och om motorn gungar till så lossnar plankbiten.

Kräver alltså fixering.

 

Och har du ingen hydraulik så behövs ingen plankbit.

Möjligen för att hindra att skeddan slår i marken.

Trådskaparen har ju just bevisat att det behövs plankbit för att spärren inte håller för att köra med motorn uppfälld på trailer. Jag har aldrig behövt fixera mina plankbitar men det går väl lätt att ha nån form av snöre i plankan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror mer att detta har med dålig kvalitet på stålet att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Mange249:

Tror mer att detta har med dålig kvalitet på stålet att göra.

Kan nog delvis bero på stålkvalitet men det är väl också så att fyrtaktarna är tyngre än dom gamla motorerna var. Det kanske teknikerna glömde när man ritade nya motorer, och tog samma spärr som funkade på tvåtaktarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...