Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
warpi

Säkerhetslina, vilken ska man välja?

Rekommendera Poster

21 minuter sedan skrev Mackey:

 

Den falska säkerheten med hjälm verkar ju funka i alla fall.

En studier från Folksam visar att två av tre huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm och att över 40% av dödsolyckorna med cyklister skulle kunna undvikas om cyklisten burit hjälm.

 

Det funkar troligen på samma vis med sele, dvs. att den äkta säkerheten överväger.

Annan forskning visar att hjälmen ökar risken att bli påkörd, då billister håller mindre avstånd till de som använder hjälm, att hjälmbärande personer tar större risker är också statistiskt bevisat (vilket verkar lite korkat tycker jag). 

 

Men det är ju tur att vi lever i ett land där man prioriterar folks frihet och självtänkande före deras liv, annars hade det väl varit förbjudet att cykla.

 

 

Men visst kan jag hålla med om att det i ditt fall ovan är bra med sele. Själv håller jag mig nog nära kusten och undviker spinnakersegling när det närmar sig 20 m/s som idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Smartast är förstås att ge fan i att ge sig ut i svåra förhållanden (två meter våghöjd är vansinne!), men många vill ju ha sina adrenalinkickar så jag förstår att de har svårt att avstå.


 

Har ofta seglat i sjö med vågor runt två meter, jag tycker inte det är vansinne, allt handlar väl om hur branta vågorna är. Har slörat på Atlanten i över 7 meter vågor, inga som helst problem eller adrenalin.

 

Ibland får man inte heller välja, är man ute och det blåser upp, man är ett par dagar från närmsta land, då är man där man är och utan sele skulle jag inte gå upp på däck. Skall jag hissa eller reva i storseglet måste jag fram till masten, jag kan inte välja att hålla mig i sittbrunnen vid alla tillfällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Dava:

Annan forskning visar att hjälmen ökar risken att bli påkörd, då billister håller mindre avstånd till de som använder hjälm, att hjälmbärande personer tar större risker är också statistiskt bevisat (vilket verkar lite korkat tycker jag). 

 


Här hänvisar du till en liten, dåligt genomförd studie som en person gjorde i Storbritannien. Den har sågats av kunnigare folk.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart sele med kort lina vid segling utomskärs. På däck oavsett väder och i hårt väder även i brunn. Jag har jackstaysband hårt sträckta längs däck och dubbla enmeterslinor. Har inte testat om det är tillräckligt kort.

 

Läste ett test i en engelsk båttidning som visade att om linan är så lång att personens ansikte hamnar i vattnet och båten gör mer än ett par knop så har måste båten stoppas mycket fort, klart under en minut, för att inte risken för drunkning skall vara överhängande. Att falla i vid ensamsegling är ett mardrömsscenario även med sele. 

 

(Och det är klart att jag har hjälm när jag cyklar, i alla fall för det mesta...)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Om man inte har möjlighet att ta sig ombord igen, så är inte båten rätt utrustad.

 

2. Ensamseglare kan ha säkerhetslina kopplad till rodret, vilket gör att båten girar om det blir drag i linan (går även att ordna på båtar med ratt).

 

3. Att gå upp på däck är en planerad aktivitet, och man kan anväda olika hjälpmedel, om så behövs. Men du behöver ändå ha en lång säkerhetslina. 99% av all tid spenderar du i sittbrunnen, och det är troligen där du befinner dig, om olyckan är framme. 

 

4. Tragiskt nog så har det skett dödsfall där besättning tvingats kroka loss sig, efter nedslag. Det finns också de som krokat loss sig och lyckats simma tillbaka till båten (och tagit sig ombord).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan säkra bommen från att pendla oxå. Utöver att spänna skotlinan, kan man dra 1 extra styv lina till bomnock (från någon punkt nertill, sidledes skot).

 

Har ifs inte testat själv, men verkar som god idee (stod om på näst sista sidan i boken "Båten i vinteride")

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TITA på gramet på tisdagar . svt 5 segla över Atlanten.  så ser du hur dom gjör.Jag har inte sät att någon har kopplat sej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Medoch:

TITA på gramet på tisdagar . svt 5 segla över Atlanten.  så ser du hur dom gjör.Jag har inte sät att någon har kopplat sej

Det har visats flera gånger hur de är kopplade. Flest gånger är det väl han kocken, Tareq.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta  jag såg inte någon som var på däcket och tog ner segelna  som var kopplad. Vad var han kopplad någon stans när dom tog ner den trasiga genaker när vad skeppare kopplad gura

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Medoch:

Ursäkta  jag såg inte någon som var på däcket och tog ner segelna  som var kopplad. Vad var han kopplad någon stans när dom tog ner den trasiga genaker när vad skeppare kopplad gura

Inget att be om ursäkt för! 😉

Jag kollade inte efter det men såg ett par gånger att ”kocken” var kopplad när han satt i eller vid sidan av sittbrunnen. Det var ett brandgult band som han flyttade på några gånger. 
När du säger det så såg jag inte heller att någon var kopplad när de var uppe på däck och jobbade. Dåligt! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-16 vid 02:06 skrev Perrr:

Man kan säkra bommen från att pendla oxå. Utöver att spänna skotlinan, kan man dra 1 extra styv lina till bomnock (från någon punkt nertill, sidledes skot).

 

Har ifs inte testat själv, men verkar som god idee (stod om på näst sista sidan i boken "Båten i vinteride")

Svarar migsjälv..

 

"Prevenergaj" finns något som heter, ungefär samma funktion?  (står på sid94, i boken "Trimma rigg och segel..

 

Edit: ska stå "Preventergaj"

 

Finns även sk "bombroms"?

 

Redigerad av Perrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...