Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
warpi

Säkerhetslina, vilken ska man välja?

Rekommendera Poster

Hej! Jag funderar på vilken säkerhetslina man skall köpa? Tänkte börja segla vid vindar över 10 m/s så börjar bli dags med sådan känner jag. Dock finns det ett gäng varianter att välja bland och vill gärna köpa rätt direkt, så följande val finns

 

1. Krok eller loop

Man kan välja att ha loop eller krok som man själv fäster sig i. Här tycker jag det känns betydligt säkrare med krok eftersom man då kan koppla loss sig om hela linan fastnat.

= Krok

 

2. Två eller tre krokar

Med två krokar så kan man inte ständigt vara kopplad utan behöver koppla loss sig för att förflytta fästpunkten. Detta känns inte lika säkert så därför känns tre krokar som ett säkert kort

= Tre krokar

 

3. Elastiskt eller statiskt

Elastiskt nackdelar

- Blir längre vid sträck, vilket är sämre eftersom man då kan hamna längre från fästpunkten

- Om man håller säkerhetslinan spänd för att få balans, och sedan hoppar båten till, då kan man tappa balansen eftersom bandet är elastiskt?

 

Statiskt nackdelar

- Dämpar inte ryck så man kan skada sig eller utrustningen lättare?

= Elastiskt... eller?

 

4. En eller två meter

Verkar vara bra att ha en kort längd eftersom om man tappar balansen så hamnar man i värsta fall inte längre bort än längden på repet

= En meter

 

Men... en sådan säkerhetssele går inte att köpa... eller har jag missat något?

 

T.ex. Baltic 3-kroks säkerhetslina elastiskt är två meter.

https://www.baltic.se/produkter/sakerhetsselar-linor/3-kroks-sakerhetslina-elastisk/

 

 

 

image.png.efc8f7abb4f9680d9d00aa044c023bfb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte känt ett verkligt behov av någon säkerhetssele i vindar upp till 15 m/s, men vi använder sele när vi är på öppet hav.

 

Vi har bara två säkerhetskarbinhakar, men vi fäster en lina för selen så att vi inte behöver kroka om oss om vi måste gå fram på däck. Risken finns ändå att man trillar över bord och det är inget bra läge att hänga och släpa utanför båten utan att kunna få hjälp.

 

Bäst är att inte lämna sittbrunnen, särskilt inte om man går "ensamvakt" tex. på natten. Måste man lämna sittbrunnen ska man väcka någon annan.

 

Två eller tre krokar är väl en smaksak och beror lite på hur man löser möjligheten att förflytta sig på däck. Ibland måste man kanske kroka loss sig och då är den tredje kroken bra att ha.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer i det Mackey skriver, det sista du vill är att antingen bli hängande utanför relingen, eller sugas in under båten. Linan skall alltid vara tillräckligt lång så du hamnar efter båten om olyckan är framme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag anv ingen säkerhetslina, har vid enstaka tillfälle lagt ut ankarlinan efter båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat på sjöräddning  i 5 år  ja anser inte att man kan få upp en som ramlat i vatnet det blåser Båtar rör sig ca: 2-5 meter om du kommer nära båten så slår den till dej i huvudet så det går inte när vi har uppvisning så ligger vi i hamn utan några vågor då går det bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte heller hamna i vattnet. Dels så försvinner man lätt och sedan kan man väldigt snabbt bli förkomad pga kallt vatten. Bästa är att stanna kvar på båten och i kraftig vind verkar säkerhetslina hjälpa till här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan vad naiv du är, varför tror du att man har en säkerhetslina? Jo när det skiter sig, vilket innebär att att antingen du eller båten råkat ut för något som ingen av er förutsett. Om båten slår runt så är det en jättebra idé att ha kort livlina så att du garanterat befinner dig under båten. Tänk till lite, hela idén med livlina är inte att förhindra att du hamnar i vattnet. Utan att du faktiskt har en möjlighet att ta dig tillbaka ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du har en lång lina så kan du inte ta dej om bord  Prova får du se hur lätt det är en man som du har jag aldrig  träffat på när vi har tränat med sjörädningen.Vi tränar 2 gånger i veckan  med bland annat  med helikoptern om båten slår runt och du är på däck så tror jag att du har drunknat  du kan inte klara dej .Jag har en bekant som slog runt vid kaphorn men dom var i ruffen men bröt revbenen. Men tror man på jultomten så karnse det går En båt som jag skulle segla Gotland runt med tappade knölen i Kalmar sund  dottern till ägare dröknade

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Medpch:

Men om du har en lång lina så kan du inte ta dej om bord  Prova får du se hur lätt det är en man som du har jag aldrig  träffat på när vi har tränat med sjörädningen.Vi tränar 2 gånger i veckan  med bland annat  med helikoptern om båten slår runt och du är på däck så tror jag att du har drunknat  du kan inte klara dej .Jag har en bekant som slog runt vid kaphorn men dom var i ruffen men bröt revbenen. Men tror man på jultomten så karnse det går En båt som jag skulle segla Gotland runt med tappade knölen i Kalmar sund  dottern till ägare dröknade

Ehe, blir lite svårt att tolka (utan punkt/komma mm). Ska det vara lång eller kort lina?

 

Ska man bara ha en dragg -lina som jag har (ankarlinan) så vore det bäst om den flyter (vilket ankarlinan ej gör), samt syns (är gul/organge, vilket ankarlinan ej är).

 

Finns fö ingen ifrån segelbåt, som drunknat på flera år, se:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Statistik/olycksstatistik---fritidsbatar-2019/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-06 vid 18:59 skrev warpi:

Hej! Jag funderar på vilken säkerhetslina man skall köpa? Tänkte börja segla vid vindar över 10 m/s så börjar bli dags med sådan känner jag. Dock finns det ett gäng varianter att välja bland och vill gärna köpa rätt direkt, så följande val finns

 

1. Krok eller loop

Man kan välja att ha loop eller krok som man själv fäster sig i. Här tycker jag det känns betydligt säkrare med krok eftersom man då kan koppla loss sig om hela linan fastnat.

= Krok

 

2. Två eller tre krokar

Med två krokar så kan man inte ständigt vara kopplad utan behöver koppla loss sig för att förflytta fästpunkten. Detta känns inte lika säkert så därför känns tre krokar som ett säkert kort

= Tre krokar

 

3. Elastiskt eller statiskt

Elastiskt nackdelar

- Blir längre vid sträck, vilket är sämre eftersom man då kan hamna längre från fästpunkten

- Om man håller säkerhetslinan spänd för att få balans, och sedan hoppar båten till, då kan man tappa balansen eftersom bandet är elastiskt?

 

Statiskt nackdelar

- Dämpar inte ryck så man kan skada sig eller utrustningen lättare?

= Elastiskt... eller?

 

4. En eller två meter

Verkar vara bra att ha en kort längd eftersom om man tappar balansen så hamnar man i värsta fall inte längre bort än längden på repet

= En meter

 

Men... en sådan säkerhetssele går inte att köpa... eller har jag missat något?

 

T.ex. Baltic 3-kroks säkerhetslina elastiskt är två meter.

https://www.baltic.se/produkter/sakerhetsselar-linor/3-kroks-sakerhetslina-elastisk/

 

 

 

image.png.efc8f7abb4f9680d9d00aa044c023bfb.png

Hej, utomskärs använder jag 3 krokar och ej elastisk livlina. Ena bandet är kortare än den andra. Krokarna har spärrar mot ofrivillig öppning, som visas på din bild. Inomskärs seglar vi utan livlinor. Revning sköts helt från sittbrunnen, vilket minimerar däcksjobb när det gungar på havet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Peka67:

Tänk till lite, hela idén med livlina är inte att förhindra att du hamnar i vattnet. Utan att du faktiskt har en möjlighet att ta dig tillbaka ombord.

Jo, det viktigaste är att inte hamna i vattnet eftersom du inte har någon möjlighet att ta dig ombord igen i dåligt väder.

 

Jag tror du missförstod mitt lite otydliga inlägg tidigare.

Vi har alltså däcksband som gör att vi kan förflytta oss från sittbrunnen och fram på däck utan att kroka om oss. Inte en optimal lösning eftersom man kan hamna utanför relingen. Om jag minns rätt är säkerhetslinorna en meter långa så chansen att hamna på däck är ändå stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Medpch:

Men om du har en lång lina så kan du inte ta dej om bord.   Prova får du se hur lätt det är

Det här. Det som händer om linan är för lång, är att du släpas längs sidan på båten.


Och eftersom livlinan är kopplad är det antagligen bra fart på båten och rejäl sjögång. 

Antingen drunknar du eller också slår du ihjäl dig. Klättra tillbaka är det mest osannolika alternativet. 

 

Om det inte redan framkommit så håller jag på kort lina ;)

 

Test av practical boat owner

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Perrr:

jag anv ingen säkerhetslina, har vid enstaka tillfälle lagt ut ankarlinan efter båten.

Varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Skoter:
21 timmar sedan skrev Perrr:

jag anv ingen säkerhetslina, har vid enstaka tillfälle lagt ut ankarlinan efter båten.

Varför?

 

Exakt. Titta på filmen och fundera på hur många sekunder du orkar hålla dig kvar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev ABC:

 

Exakt. Titta på filmen och fundera på hur många sekunder du orkar hålla dig kvar !

jag har ingen säkerhetslina, lägger ut 10+ meter ankarlinan efter båten, pga:

1. räknar inte med att falla i, men fall i fall, har jag viss chans att hålla mig kvar, då efter båten.

2. vill vara agil, rörlig

3. och inte riskera få någon snara som fastnar runt hals/nacke. -strypas

4. har inte varit utanför närmsta bukten särskilt ofta, och inte prioriterat den ev kostnaden av säkerhetslinor mm, än.

5. ingen annan än jag själv kan atm få stopp på båten, inom säg 10m ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ABC:

 

Exakt. Titta på filmen och fundera på hur många sekunder du orkar hålla dig kvar !

Det är nog väldigt olika.

Bäst är att ha en fender i slutet på linan så att man kan ha den bakom rumpan och åka med.

Det är för övrigt rätt roligt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Det är nog väldigt olika.

Bäst är att ha en fender i slutet på linan så att man kan ha den bakom rumpan och åka med.

Det är för övrigt rätt roligt...

Om det är soligt och lätt vind så är det nog mindre sannolikt att ramla i. Jag tar i alla fall på livlinan först när det är skitväder och blåsigt och man riskerar att ramla i om man förflyttar sig. Och då gör nog båten både 6, 7 och 8 knop. Titta på filmen igen och fundera på hur länge du hänger kvar. Du har nog svalt halva havet efter 20 sekunder och då skulle jag vilja se den som hänger kvar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev ABC:

Om det är soligt och lätt vind så är det nog mindre sannolikt att ramla i. Jag tar i alla fall på livlinan först när det är skitväder och blåsigt och man riskerar att ramla i om man förflyttar sig. Och då gör nog båten både 6, 7 och 8 knop. Titta på filmen igen och fundera på hur länge du hänger kvar. Du har nog svalt halva havet efter 20 sekunder och då skulle jag vilja se den som hänger kvar...

Nu är släplina ingen metod jag på något vis förespråkar, men jag har provat och det funkar i sex knop.

 

Seglar man ensam funkar det givetvis inte alls. Någon annan måste se till att få stopp på båten.

Tillägg: Fast där hade jag tydligen fel, se nästa inlägg.

Jag kan säga att jag tror inte jag skulle klara det, men mycket kan hända med kroppen när man utsätts för fara.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, att det funkar när man är själv, det tror jag.

 

Jag trillade i på väg hem från Gotland en blåsig dag i augusti för några år sedan.

Har alltid en kort lina med 3 krokar som antingen glider längs en hårt spänd dyneema lina som går från för till akter, eller som jag krokar i masten om jag måste göra något där.

 

Föll över mantåget strax akter om masten och blev hängande på utsidan, i höjd med mantåget precis ovanför fribordet.

Lyckades skada ena axeln i fallet så jag kunde inte ta mig upp över mantåget igen.

Jag hade en 20m lina efter båten, med en liten boj i änden.

 

Båten seglade fint med autopiloten i sådär 6-7 knop.

Det tog en stund får jag lov att erkänna innan jag till slut lossade linan i selen som jag hängde i...

Fånga linan efter båten var inte så svårt, men det var sjukt jobbigt att dra sig tillbaka till båten igen, upplevelsen av fart var mycket större i vattnet än sittande i sittbrunnen.

Väl uppe igen liggandes flämtande i sittbrunnen så insåg jag att hela manövern hade tagit närmare en timme.

Det var kallt och jobbigt.

 

Lärdomar:

Linan som säkrar mig borde vara ännu kortare, då hade jag trillat innanför mantåget.

Öva att ta dig tillbaka på en lina efter båten i lite fart, om du tänker använda en sån. Jag kommer alltid ha en när jag går över öppet hav, speciellt när jag är själv.

 

  • Gilla 1
  • Tack 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min nuvarande lilla trimaranjolle har jag en släplina på 15 meter med ett par knutar på. Då jollen endast väger strax över 90 kg så lär nog min egen kropp bromsa den rätt rejält med mig bakom hängandes i denna linan. Att koppla mig till en säkerhetslina är inte att tänka på om jollen skulle slå runt och man hamnade under vattenytan utan att kunna koppla loss sig med alla andra linor som då kanske är i vägen, dessutom med en mast som då kan ligga över alltihop.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En jolle, även lite större, som välter gör ju inte längre någon vidare fart genom vattnet.

Där borde det ju inte vara speciellt svårt att ta sig tillbaka till båten med hjälp av en efterföljande lina?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev jonas2307:

En jolle, även lite större, som välter gör ju inte längre någon vidare fart genom vattnet.

Där borde det ju inte vara speciellt svårt att ta sig tillbaka till båten med hjälp av en efterföljande lina?

Nej, men det är ju inte så att jollen välter bara för att man trillar av?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev pseudonym:

Nej, men det är ju inte så att jollen välter bara för att man trillar av?

Nä, så klart. 🙂

Jag tänkte på fallet som du tog upp, att jollen slog runt och att man då inte vill hamna under den fast i en lina.

 

Jag har inte seglat så mycket jolle, men kan tänka mig att den kommer att saktas ner en del med en person hängande i en lång lina efter den.

Antar också att jollen inte har autopilot så den kommer inte fortsätta segla ordentligt utan mer svänga lite hit och dit som den själv vill...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft någon lina och känner nog att det hela är lite som med cykelhjälm. Utan lina tar jag absolut inga risker. Skulle något på fördäck skita sig så hade jag fallit av mot läns och sett till att båten är så lugn som möjligt innan jag går fram på däck. (

 

Jag har i min ungdom roat mig rätt mycket med släplinor och visst går det både att fånga och ta sig tillbaka upp i båten i sex knop. Det viktiga är att man snabbt hittar linan, så en fender I änden är ett bra förslag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Jag har aldrig haft någon lina och känner nog att det hela är lite som med cykelhjälm. Utan lina tar jag absolut inga risker. Skulle något på fördäck skita sig så hade jag fallit av mot läns och sett till att båten är så lugn som möjligt innan jag går fram på däck.

Menar du att risken att bli påkörd eller ramla minskar om man inte använder cykelhjälm? 😯🤕🤕🤕

 

Det kan ju bli svårt att få det lugnt under en hård läns utomskärs med två meter höga vågor med en spinnakern som inte vill det besättningen vill. 

 

Det är inte alltid det går att låta bli att kliva ur den trygga sittbrunnen och måste man göra det är det ingen tvekan från min sida att man ska ha sele.

 

Vågorna blir inte mindre bara för att jag inte använder sele!!

Risken att båten skär i en våg blir inte mindre för att jag inte använder sele!

Det enda som blir mindre utan sele är chansen att bli kvar ombord!

 

Alla blir ju saliga på sin tro! 😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mackey:

Menar du att risken att bli påkörd eller ramla minskar om man inte använder cykelhjälm? 😯🤕🤕🤕

 

Tja, det kallas att invaggas i falsk säkerhet.

 

Elefanten Dumbo kunde flyga utan att hålla en fjäder i snabeln (men utan fjädern kanske Dumbo inte ens skulle försökt flyga). Och de flesta drunkningar är bla pga alkohol, -gör sitt med omdömet oxå ..

Redigerad av Perrr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smartast är förstås att ge fan i att ge sig ut i svåra förhållanden (två meter våghöjd är vansinne!), men många vill ju ha sina adrenalinkickar så jag förstår att de har svårt att avstå.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Smartast är förstås att ge fan i att ge sig ut i svåra förhållanden (två meter våghöjd är vansinne!), men många vill ju ha sina adrenalinkickar så jag förstår att de har svårt att avstå.


 

Det är bara du som är ovanligt feg av dig, men cykla i en klunga på 50 personer i 40 km/h med 25 cm mellanrum är också vansinne.😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Menar du att risken att bli påkörd eller ramla minskar om man inte använder cykelhjälm? 😯🤕🤕🤕

 

7 timmar sedan skrev Perrr:

Tja, det kallas att invaggas i falsk säkerhet.

Den falska säkerheten med hjälm verkar ju funka i alla fall.

En studier från Folksam visar att två av tre huvudskador hade kunnat undvikas om cyklisten burit hjälm och att över 40% av dödsolyckorna med cyklister skulle kunna undvikas om cyklisten burit hjälm.

 

Det funkar troligen på samma vis med sele, dvs. att den äkta säkerheten överväger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...