Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
svampbob

Ford2725

Rekommendera Poster

Har en oljebytarpump på motorn. När man pumpat så det inte kommer något mer, är det slut då? Eller ska man försöka få ut mer genom oljestickan? Får ut typ 9 L. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga men efter att ha pumpat ur min 2712e stack jag ner en svetspinne i oljestickshålet så långt jag kunde komma för att kolla om det fanns olja kvar. Jag tänkte att svetspinnen letar sig nog ner ungefär som slangen till en vaccumoljebytare.

Jag hittade ingen mer olja i min motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket olja skall motorn rymma enligt instruktionsboken? Om dom 9 litrarna är en hög procentsats så är det väl inget stort problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter lite , fordarna fanns med olika oljetråg/ storlekar Lehman säjs ha 22l i tråget .

Mina liger runt 12-14 L 


Tömde olja via oljestickshålet med ett 10 mm rör + oljebytarpump , röret stod på botten i tråget,

tömde tills det var tomt , fick ett tips så vi tog en liten plastbytta som rymdes precis under oljepluggen , riggade en oljebytarpump med slangen ner i den lilla plastbyttan , öppnade pluggen o kompisen pumpade , fick ut 3 liter till ! 

 

Oljepluggen var magnetisk så det var lite metalljox på den som vi fick bort dessutom.

lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt instruktionsboken kan det vara mellan 9, 13 eller 22 L beroende vilket oljetråg man har.

Jag stoppade ner en slang i stickan och fick ut ett par liter till, så totalt ca 11 L. Misstänker att slangen inte räckte riktigt ända ner, så ska prova att förlänga den. Men om man får ut nån liter till och tillsammans med oljefiltren så stämmer det nog med 13 L. Båten har stått på land i 3 år för diverse uppgraderingar och renovering, så jag ville vara noggrann och försöka få ut all olja.

Tack för svaren!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...