Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
P_Martinsson

Vintersäkra eltoa

Rekommendera Poster

Har bytt upp oss till en Sealine SC39 under sommaren.

I båten sitter det två eltoaletter, inte hundra, men jag tror att det är någon variant av Jabsco. Sitter en knappsats till varje stol, som två vippbrytare, där man kan fylla med vatten, suga ur, eller båda två samtidigt.

Till min fråga!

Hur vintersäkrar man dessa? Räcker det med att tömma vattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma tanken?

 

Skall man kanske hälla i lite antifrostvätska typ denna https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/antifrostvatska-3-l-2000040541 och pumpa ut mot avloppstanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör in lite glykolblandning med spolning rakt i toan och sen behöver jag tömma ett sjövattenfilter som sitter på slangen in från bottengenomföringen. Jag kopplar sen bort slangarna från in-pumpen och tömmer deras innehåll och det som vill rinna ut ur pumpen. Innan dess har jag tömt septiktanken så gott det går.

Någon här på MG skrev att vissa typer av glykol kan skada gummipackningar men det har jag inte märkt något av. 
Har också sett en beskrivning från Jabsco på nätet där att de kopplar loss slangen från in-pumpen och sätter dit en slang som går ner i en dunk med glykol. Detta är väldigt bökigt i min båt så jag gör på ovanstående sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Skall man kanske hälla i lite antifrostvätska typ denna https://www.biltema.se/bat/vvs/toaletter/toaletttrengoring/antifrostvatska-3-l-2000040541 och pumpa ut mot avloppstanken?

Bäst borde vara att följa tillverkarens rekommendationer, men...

I stort sett alla kemikalier är av ondo för gummidetaljer i toaletten.

 

Bäst är att lära sig att få toan torr, eller i alla fall att få så lite vatten i den att inget den inte ska frysa sönder. Skaffa en bruksanvisning och öppna upp det som behöver öppnas.

 

Våtdammsugare är ett bra hjälpmedel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det räcker inte.

 

Först tömma toatanken, ja. Men jag förutsätter att de spolas med sjövatten, du skriver "vattentanken" (fast kanske menar gråvattentanken) ?

Sedan - medan båten är i sjön - spolar jag många gånger och öppnar nödtömningen i sjön och pumpar ut vattnet (som nu mest bara är vatten) den vägen.

 

Jag brukar göra en mild glykolblandning (25/75 till 33/67) och sedan har jag en slang som jag täljt till så den blivit konisk och går att trycka fast i spolvattenintaget under båten efter upptagning. Slangen ligger i en hink med nämnda blandning. Genom att göra så, slipper jag lossa några slangar alls, för just som @ChristerN skriver är det ofta bökigt att lossa "in"-slangen.

 

Spolar 4-5 ggr så blandningen garanterat når toatanken. Öppnar nödtömningen i sjön och pumpar lite så det blir garanterat genomsköljt med frostskydd (det är nu det är bra att ha tömt tanken ordentligt innan). Sedan stänger jag bottenventilerna (spolintag och tömning) och låter den vara stängd så frostskyddet stannar kvar och ingen kondens som kan frysa kommer istället för den.

 

Klart.

 

Edit: I min manual (Jabsco) står faktiskt "glykol" nämnt som antifrostvätska. Har heller under 15 år aldrig märkt något med gummidetaljerna. Men så kör jag ju lite mildare än 50/50 också, vilket jag tror är ok i alla fall eftersom glykolblandning mer blir issörja än hård is när det når sin fryspunkt.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frostskydda en tömd toatank bedömer jag är onödigt.

Lika onödigt är det att frostskydda färskvattentanken.

 

Kulventiler är ett ämne för sig.

Torra ventiler halvöppna funkar för oss, men glykol i ventilen funkar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Mackey:

Frostskydda en tömd toatank bedömer jag är onödigt.

Lika onödigt är det att frostskydda färskvattentanken.

Kanske skall förtydliga att min princip inte är för att frostskydda tanken som det kanske kunde missuppfattas som, men går man via den får man frostskyddet smidigt till utloppspump (om man har någon) och kulventilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, utloppspumpen kan ju behöva skydd, men det har jag struntat i eftersom det är en bälgpump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ber så mycket om ursäkt då jag missade att nämna en "liten" detalj.

Det är färskvattenspolning i vår båt. Har alltså inget intag för sjövatten.

 

"Räcker det med att tömma färskvattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma avloppstanken?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Ber så mycket om ursäkt då jag missade att nämna en "liten" detalj.

Det är färskvattenspolning i vår båt. Har alltså inget intag för sjövatten.

 

"Räcker det med att tömma färskvattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma avloppstanken?"

Nej.

Du måste tömma slangarna och pumpen till toan också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev ChristerN:

Nej.

Du måste tömma slangarna och pumpen till toan också. 

Och ev. avloppspump om den inte är av bälgtyp.

 

Se till att få allt någorlunda torrt eller pumpa in glykol om tillverkaren rekommenderar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev P_Martinsson:

Ber så mycket om ursäkt då jag missade att nämna en "liten" detalj.

Det är färskvattenspolning i vår båt. Har alltså inget intag för sjövatten.

 

"Räcker det med att tömma färskvattentanken och hålla knappen inne tills det inte kommer något vatten, pumpa ur stolen och tömma avloppstanken?"

Följ Ingemars råd och christers, använd antifrys i din installation, förlita dig inte på att du får allt torrt, behövs inte mycket för frysskador. En del använder etanol sprit detta ska absolut inte användas i wc n. Etanol torkar sönder gummit i muggen och är en flyktig vätska. Glykol som redan nämts skall användas iaf om du har jabsco. Jag gör detta på land, precis som Ingemar suger glykol genom systemet från utsidan, pumpar sedan ut så det kommer hela vägen genom systemet. Använder 50/50 glykol vtn, gjort så i alla år.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar så mycket för alla råd! 😀

 

På avloppssidan tror jag att jag har koll nu.

När det gäller "spolvattnet" som kommer från mitt färskvattensystem, blir jag mer osäker. Som jag tror att det är så är det min vanliga 12V pump på färskvattensystemet som även används när man skall spola på toa. Tror inte att det är en separat pump. Slår jag av 12V pumpen i färskvattensystemet så händer det inget när man försöker spola, det kommer inget vatten. Urpumpningen till avloppstanken funkar givet oavsett.

Vad sjutton gör jag med färskvattensystemet vid resp toastol? Måste ju sitta en elektrisk ventil vid stolen..
 

Finns en hel läskback med manualer, men jag har inte hundra koll om det finns just till toastolarna. Får kolla upp det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev P_Martinsson:

Vad sjutton gör jag med färskvattensystemet vid resp toastol?

Först tömmer du hela färskvattensystemet och lossar slangar så vattnet som ligger i slangarna rinner ut och så att pumparna töms.
Sen kopplar du slangen till ingående vatten till toan till en egen pump och kör från en glykoldunk in i toan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att köra tryckluft baklänges i systemet. Kan vara lite meckigt att se till så att alla slangar och pumpar blir tomma men då får man köra med en kran öppen i taget. Funkar nog inte på toan dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla båten lossade jag slangen vid VVBn och sen sög jag med våtdammsugare från alla kranar, både varmt och kallt. Borde kanske funka här också, om man samtidigt trycker på knappen för vattenpåfyllning i resp toalettstol?

Att anluta slang med glykol på sugsidan av toan förutsätter att man kommer åt. Har inte kollat, men misstänker att det inte låter sig göras helt enkelt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...