Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
thielen86

Modell på motor, Volvo Penta V8

Rekommendera Poster

Hej,

Jag är på väg att köpa en Nimbus DC22 Exclusive från 99 men är lite fundersam angående motorn. Om jag tolkar följande sida rätt, https://www.marinshopen.se/motorguiden/faststall-arsmodell/volvo-penta, så är äldre motorer som är röda från 93 eller tidigare. Som ni kan se på bifogad bild är motorn till denna båt just röd. Kan det innebära att motorn är utbytt till en äldre?

Jag har inte fått modellbeteckningen på motorn då ägare inte visste detta. Får kika närmare på

motorn vid nästa besök för att se om jag kan se beteckningen. Mycket tacksam för svar i frågan om någon av er kan avgöra modell på bilden. 
 

Med vänlig hälsning, 

Mathias

EA6B1DE7-7B2A-4879-A1C4-BB4FBB409C3B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får gissa så  är det en aq225 eller 260 och är en 80-talare.Det är gamla modellen av avgasknän. Ventilkåporna är skruvade mittpå. tidigare modeller var skruvade på flänsen.

Men kan ju också vara ett ihop plock. 

 

Det är inte original insug och förgasare. Sitter Rochester förgasare original men är bytt till en Edelbrock.

Det som är mindre bra är att man också bytt insug (troligen Edelbrock) men det är av aluminium och motorn är sjövattenkyld. Aluminium och saltvatten njäe.

Skulle motorn vara sötvattenkyld så är denna kombo utmärkt.

 

Avgasdelarna ser ut att behöva bytas.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Gelis,

Tack så mycket för värdefull information. Känns spontant för osäkert att chansa på denna motorn då.

 

Lite frågor:

Vad tror du ett nytt insug kostar?

Om man utgår från att motorn är skit och tänker att man byter ut den helt till något bättre begagnat, vad får man räkna med för kostnad då mellan tummen och pekfingret?

 

Slutligen, är det lätt att få tag på begagnade V8a motorer till rimliga priser? Antar att man enbart satsar på Volvo Penta som fabrikat.

 

Återigen, tack för ditt svar.

//Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och du är säker på att båten är från -99?

 

Nytt bör vara av gjutjärn, nytt ca 5-6000 kr begagnat runt 1000 kr

 

Vad säger att motorn är skit? Ett longblock ca 35000 kr Begagnat allt från 10000 och uppåt

 

Finns hur mycket motorer som helst, då dessa är GM (Cheva) i grunden. Ja VolvoPenta annars så åker du på att byta drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ägaren har angett att den är från 99 men i och med att han undanhållit information om motorn så kan jag inte vara säker. Skall gå att kolla på skrovet så får se över det i sådana fall.

 

Jag vet inte om motorn är kass i övrigt men känns som det kan bli en hel del kostnader framöver. Jag är själv inget vidare på motorer, som du säkert förstått, så skall kanske inte chansa på en motor som är dåligt dokumenterad samt där ägaren inte verkar vara helt uppriktig kring motorn.

 

Det är en väldigt fin båt i övrigt (mycket välvårdad) så känns deppigt att inte gå vidare med den.

 

Tack igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker den ser ut att haft en seriös husse.

Bara kolla runt, rent och snyggt. Mycket bra anslutning till förgasaren. Limporna och knän går att köpa nya. Är det en 5.0 eller 5.7?

 

Det tråkiga är att den inte är sötvattenkyld, men går ju såklart att eftermontera. Vilken sjö har den gått/går i? Har den tex gått i sötvatten så är det bra, västkusten inte lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är 5.7. Kanske inte skall avskriva båten helt ännu. Byter jag knän och limpor direkt plus ett insug i gjutjärn så får jag en väldigt fin båt till bra peng. Blocket får ju kontrolleras i samband med ovan arbete.


Den ligger på västkusten så det är inte optimalt men byter man till ett insug i gjutjärn så håller väl det rätt länge?

 

Tack för input Patrik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en bättre plan med sötvattenkylning.

 

Om man installerar sötvattenkylning och byter knän och limpor samt ser över så övriga delar ser bra ut (vilket ni iaf verkar tro) så har man gjort det man kan till en inte alltför stor kostnad. Ser ut att få båten rätt billigt så kan definitivt vara värt det. 

 

Men hur driftsäker anser ni en sådan här renoverad motor är? Kan man lita på den eller får man räkna med en del problem varje säsong trots allt?

 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem med äldre maskiner dyker i regel alltid upp. Hur vida det blir så på den här går inte att säga.

 

Har du provkört båten? Det bör kollas så den håller motortempen och inte tenderar att gå varm, framförallt vid några minuters hårdkörning.

 

Det som ligger lite i fatet är att den gått på västkusten, beror på hur långt rosten gått i kylkanalerna. Går inte heller att förutse.

En sötvattenkylning stoppar upp vidare rostbildning, dock om det är mycket rostflagor kan dessa täppa till värmeväxlaren. Urspolning av motorn är ett måste före montering av sötvattenkylning.

Om det skulle ske är en värmeväxlare relativt enkel att spola ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev thielen86:

Men hur driftsäker anser ni en sådan här renoverad motor är? Kan man lita på den eller får man räkna med en del problem varje säsong trots allt?

Dessa V8:or är mycket driftsäkra, själv har jag 7.4. Har sett exempel på trasiga ventiler, skuren motor osv. Men då handlar det om ägarna inte gjort bra service. Om limpor och knän är dåliga så kommer det in vatten. Sen ser jag dom som lämnar marinan med att start och dra på fullt innan den har blivit varm.

 

Det positiva med denna motorn som jag personligen gillar mest är att den är otroligt lätt mekad, mycket delar finns och det är simpel med förgasare. Insprut=mera problem.

 

Jag byter olja, alla filter 2 gånger året, ibland 3-4 gånger tex. Tog bort mina limpor i höstas för att bara titta status. Nu har jag HELT sötvattensystem (kyler limpor med sötvatten också), finns även HALV. Satsa på hel såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev patrikflink:

Jag byter olja, alla filter 2 gånger året, ibland 3-4 gånger tex. Tog bort mina limpor i höstas för att bara titta status. Nu har jag HELT sötvattensystem (kyler limpor med sötvatten också), finns även HALV. Satsa på hel såklart.

Hur många timmar kör du per år? Känns ju lite overkill 3-4 gånger. 

Visst ett helsystem är ju det bästa, men också så mycket dyrare och på en fd sjövattenkyld nja. Det går åt så mycket mer kyleffekt (större värmeväxlare) om limporna ska med också, och blir det problem med rostflagor så ger det troligen sig tillkänna tidigare än på ett halvsystem, men det är bara vad jag tror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det visade sig att Nimbusen var från 89, inte 99e som nuvarande ägare trodde! Så motorn är original trots allt.

 

Jag har testkört och körde då Max från och till i 15-20 minuter. Vet inte om det räknas som hårdkörning? Den blev inte överhettad då iaf. Värdemätaren låg dock inte helt stabil (rörde på sig fram och tillbaka litegrann) men det menade ägaren var normalt.

 

Är nu väldigt kluven till hur jag skall göra. Båten är riktigt fin och väldigt välvårdad men detta med årsmodell känns lite skumt. Nimbus DC 22 är ju även en båt som håller sig bra på begagnat marknaden. Båten får jag för 120 så känns som en bra affär även om man får renovera motorn för runt 30 000. Beslutsångest...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Gelis:

Hur många timmar kör du per år? Känns ju lite overkill 3-4 gånger. 

Visst ett helsystem är ju det bästa, men också så mycket dyrare och på en fd sjövattenkyld nja. Det går åt så mycket mer kyleffekt (större värmeväxlare) om limporna ska med också, och blir det problem med rostflagor så ger det troligen sig tillkänna tidigare än på ett halvsystem, men det är bara vad jag tror.

Mycket 😉, varje helg tillsvidare.

 

Billig försäkring att byta oljan och filter, gillar när den är genomskinlig, men blir den mörk ska den ur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev patrikflink:

Billig försäkring att byta oljan och filter, gillar när den är genomskinlig, men blir den mörk ska den ur.

 

Kör Du på lastbilsolja... 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev thielen86:

Det visade sig att Nimbusen var från 89, inte 99e som nuvarande ägare trodde! Så motorn är original trots allt.

 

Jag har testkört och körde då Max från och till i 15-20 minuter. Vet inte om det räknas som hårdkörning? Den blev inte överhettad då iaf. Värdemätaren låg dock inte helt stabil (rörde på sig fram och tillbaka litegrann) men det menade ägaren var normalt.

 

Är nu väldigt kluven till hur jag skall göra. Båten är riktigt fin och väldigt välvårdad men detta med årsmodell känns lite skumt. Nimbus DC 22 är ju även en båt som håller sig bra på begagnat marknaden. Båten får jag för 120 så känns som en bra affär även om man får renovera motorn för runt 30 000. Beslutsångest...

 

 

Nimbus 21/22 DC är ett Coronetskrov då Nimbus köpte formarna till Coronet DC när Coronet gick i KK.

Det är ett av dom bättre skroven i storleksklassen.

Maskinen är en stryktålig Cheva V8:a så att den säger upp sig omgående är nog inte troligt.

Om jag vore du så skulle jag byta avgasdelar och sätta på en sötvattenkylning halvsystem.

Bara och handla, kan ju vara läge att försöka pruta ner avgasdelarnas kostnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

 

Kör Du på lastbilsolja... 😉

He he... Man skulle kunna tro det. Nä, Mercrusier original olja samt filtren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Nimbus 21/22 DC är ett Coronetskrov då Nimbus köpte formarna till Coronet DC när Coronet gick i KK.

Det är ett av dom bättre skroven i storleksklassen.

Maskinen är en stryktålig Cheva V8:a så att den säger upp sig omgående är nog inte troligt.

Om jag vore du så skulle jag byta avgasdelar och sätta på en sötvattenkylning halvsystem.

Bara och handla, kan ju vara läge att försöka pruta ner avgasdelarnas kostnad.


Allt beror på ifall du vill stå och skruva eller inte. Om inte bör du nog väga in att du kanske måste sätta in en modernare maskin. 
 

Den motorpaketet som sitter i  är kanske värt 15-20k max. Dra av det värdet på båtens pris, är det fort. ett bra pris?

 

Ett fräschare V8 motorpaket kan du köpa på blocket för under 100. Se då till att det är sötvattenkylning.

 

att eftermontera sötvattenkylning har jag förstått är en dålig idé. Dels ökar risken att du får problem, skadan är dessutom redan skedd- det skall maskinen ha från start om det skall vara nån vits.

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

att eftermontera sötvattenkylning har jag förstått är en dålig idé. Dels ökar risken att du får problem, skadan är dessutom redan skedd- det skall maskinen ha från start om det skall vara nån vits.

Är det där något som du har egen erfarenhet av, eller är det bara hörsägen som du går på?

Troligtvis det senare då du skriver "har jag förstått"

Det går alldeles utmärkt att montera sötvattenkylning efteråt, visst det finns några som fått problem men dom flesta av dom fallen är gamla dieslar tex MD2b och liknande.

Man hör bara dom som fått problem men alla dom som det funkar för sägs inte ett ord. Men så är det överallt.

Värmeväxlaren till V8 är det ganska grova tuber i, så lite rostpulver fastnar inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Gelis:

Är det där något som du har egen erfarenhet av, eller är det bara hörsägen som du går på?

Troligtvis det senare då du skriver "har jag förstått"

Det går alldeles utmärkt att montera sötvattenkylning efteråt, visst det finns några som fått problem men dom flesta av dom fallen är gamla dieslar tex MD2b och liknande.

Man hör bara dom som fått problem men alla dom som det funkar för sägs inte ett ord. Men så är det överallt.

Värmeväxlaren till V8 är det ganska grova tuber i, så lite rostpulver fastnar inte. 

Icke personlig erfarenhet nej. Har googlat ämnet en del och min take från det var att ”experter” avrådde från det. Tydligen var det svårt att rengöra systemet så att systemet kan slutas säkert.

Det betyder ju inte att det alltid blir så, finns säker många som gjort detta och inte fått problem med blockeringar från gamla avlagringar och salt. 
 

 

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att göra det på ett block som gått med sjövattenkylning i sådär 25-30 år.  Vad är vinningen utöver högre arbetstemperatur?  

 

byter man block av någon anledning , ja då är det en helt annan femma.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satte färskvattenkylning för 20 år sen på min då 25 år gamla lilla diesel för att stoppa rostangrepp. Inga problem. En sil före värmeväxlaren för att fånga ev. rostflagor men några sådana har inte hittats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att göra det på ett block som gått med sjövattenkylning i sådär 25-30 år.  Vad är vinningen utöver högre arbetstemperatur?  

Nedbrytningen avstannar då glykol fungerar som antirost också. Och en biverkan, det är enklare att vinterkonservera.

 

Sedan kan man diskutera om det är ekonomiskt försvarbart på en äldre maskin, men man får också ställa sig frågan om det är ekonomiskt försvarbart att lägga ner över 100000 på en helt ny maskin på en äldre båt som kanske är värd 120000. Den lär ju inte bli värd 220000. Men det här är en smaksak, jag skulle inte göra det medans andra gör det med glädje.

 

Men i TS fall om man kan hålla liv i befintlig motor med nya avgasdelar och en sötvattenkylning så lär det kännas mindre i plånboken den dagen båten ev. ska säljas.

Men innan man rusar och köper massa prylar så bör man riva av bla termostathuset för att se hur angripet det är. Då ser man också om insuget är på G att ge sig.

 

Men som du skrev tidigare, är TS beredd att skruva, om nej då ska man nog köpa en nyare båt. För ska man lämna in då är det kört med kostnaderna

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Sen förstår jag inte riktigt vitsen med att göra det på ett block som gått med sjövattenkylning i sådär 25-30 år.  Vad är vinningen utöver högre arbetstemperatur?

Varken du/jag/köpare/säljare/någon annan på forumet kan säga att den har suttit i 25-30 år. Man kan ha bytt blocket/motor för 5 år sedan tex. Min båt är 25 år och fick en nyrenoverad Bigblock för 4 år sedan.

 

Angående eftermontera sötvattenkylning är ingen konst. Självklart medför det lite förberedelser. Spola ur systemet med medel grundligt. Då limporna är den största boven på rost så har vi redan rekommenderat byte.

 

Dessa V8:or håller länge, gediget byggt och bra mycket mera gods och kvalité än skiten dom säljs idag nyproducerade.

 

Att montera sötvattenkylning medför att man kan höja temperaturen i motorn. Havs-kylda har en annan temperatur för att motverka panneffekten.

Man sänker bränsleförbrukningen, motorns metalliska delar jobbar mjukare, vinterförvaring blir enklare och man slipper rostiga limpor osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina tankar i ämnet var mest ut ett ekonomiskt perspektiv.

 

När man väl börjar lägga pengar på något måste man ofta fortsätta. Tänker att en sötvattenssystem kan kosta sådär 10-15 och nya limpor och knän lika så beroende på kvalite. Så det är minst 25’ men kanske uppåt 30’ förutsatt att andra komponenter är fräscha (slangar, vattenpump, generator, oljekyl o.s.v.)
 

Visst, blocket på denna maskin kan vara bytt och övriga komponenter lika så även om bilden inte gav sken av det.

 

Det är ett lotteri, har man tur får man en kostnadseffektiv båt som ger mycket gäldje. Har man maximal otur, och lägger en massa pengar och sedan får nya problem- ja då kan man hålla sig för skratt. 
 

Inte lätt att veta utan att plocka isär saker helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...