Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stensino

Inbrott i båten

Rekommendera Poster

I onsdags hade jag inbrott i motorbåten, en liten daycruiser med inombordare. Som tur är hade jag övervakningskamera som filmade inne i båten och tjuvarna kunde tas på bar gärning. Polisen kom tjugofem minuter efter att jag ringt (alla polisbilar var upptagna, så de fick skicka en bil från Stockholm City), men trots det kunde tjuvarna gripas på bar gärning med stöldgodset i handen. Bland annat stal tjuvarna övervakningskameran samt en del andra pinaler. I början av filmen hör man diskussioner kring hur de ska kunna stjäla båten nästkommande dag, vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt. Innan diskussioner kring gränskontroller och liknande börjar, tjuvarna var svenska förmågor och hade troligen inte för avsikt att exportera båten. 

 

Mina tips för att undvika stöld: 

- Inombordare

- Övervakningskamera 

  • Gilla 10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen att polisen tog dem på bar gärning.

 

Berätta gärna vilka komponenter du använde för övervakningen/larmet så är det lättare att överväga att köpa dito prylar.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Attans tråkigt att man inte får ha prylarna ifred, tur att du hade kamera. Blev det skador på båt och prylar samt vilken typ av kamera har du?

En kamrat har även råkat ut för inbrott i båten och med bilder från övervakningskameran (Arlo) var det enkelt att identifiera tjuven och prylarna kom tillbaka. Lyckligtvis enbart några sönderklippta kablar blev resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Attans tråkigt att man inte får ha prylarna ifred, tur att du hade kamera. Blev det skador på båt och prylar samt vilken typ av kamera har du?

En kamrat har även råkat ut för inbrott i båten och med bilder från övervakningskameran (Arlo) var det enkelt att identifiera tjuven och prylarna kom tillbaka. Lyckligtvis enbart några sönderklippta kablar blev resultatet.

De bröt sönder kamerafästet, samt förarstolen (batteriet sitter under förarstolen). Annars verkar allt ha klarat sig. Som kamera kör jag Arlo Go. Kameran fungerar bra, men appen är lite buggig ibland. 

 

Jag fick tillbaka mina prylar på plats. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en törnrosasaga. Fick du inte böter för att du filmade tjuvarna utan att fråga om lov först? 
Märkligt att du fick tillbaka dina saker direkt. De är ju bevismaterial i en förundersökning som läggs ner rutinmässigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Baxlaget:

Det låter som en törnrosasaga. Fick du inte böter för att du filmade tjuvarna utan att fråga om lov först? 
Märkligt att du fick tillbaka dina saker direkt. De är ju bevismaterial i en förundersökning som läggs ner rutinmässigt.

Polisen tog kort på stöldgodset och därefter fick jag värdera det. Troligtvis är det för att de togs på bar gärning som det fungerade på det viset. Bifogat är en film när tjuvarna har stulit kameran och lagt den i en plastpåse tillsammans med övrigt gods. Man hör när polisen anländer. 

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckad haffning, bara att gratulera.

Jag har också funderat på detta med övervakningskamera men är inte så hemma på det... Tror dock jag begriper att man måste ha nåt wifi e.dyl. i närheten då, eller? Hur kan man lösa det om man har båten där det inte finns något nätverk? Behövs nån slags mobil router eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att kameran har en plats för SIM-kort och kan skicka data via det vanliga mobilnätet, som en mobiltelefon.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev stensino:

vidare hade en av tjuvarna en startnyckel för Volvo Penta i fickan, dock passade den inte min båt.

Finns det en universalnyckel för pentamotorer? Låter ju livsfarligt. Eller menar du att dom hade en random startnyckel från Penta bara? Som dom kanske "snubblat på"? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Finns det en universalnyckel för pentamotorer? Låter ju livsfarligt. Eller menar du att dom hade en random startnyckel från Penta bara? Som dom kanske "snubblat på"? 

Om man tittar på startnyckeln för äldre Volvo Penta så är det nog så att andra nycklar än ens egen kan passa i tändningslåset. De hade nog en random nyckel som de skulle testa om den passade. Jag hade en gång i tiden en vit SAAB 900 och råkade av misstag låsa upp och hoppa in i fel bil, en annan vit SAAB 900 på samma parkering. 

 

Äldre Volvo Penta är enkla att tjuvkoppla, så nyckeln spelar ingen roll för båttjuvar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dold huvudbrytare kan göra det lite svårare

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred.

Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla :)

Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff.

 

Det VAR bättre förr.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev 50sman:

Så tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred.

Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff.

Håller med. Det beror numera på en lam regering som inte vågar ta ett resolut beslut och sätta ner foten. Istället är det självklart att kriminella måste ha rätt att utföra sina brott ifred. Det är en demokratisk rättighet. 
Att ha kameraövervakning eller telefonavlyssning på dessa individer är fullständigt uteslutet! De kan få psykiska problem. Dessutom skulle deras integritet hotas!
Blir de anhållna ska de självklart bli omedelbart frikända, få tillbaka sina vapen rengjorda och nyladdade samt ett rejält skadestånd!


Tyvärr ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Att ha kameraövervakning eller telefonavlyssning på dessa individer är fullständigt uteslutet! De kan få psykiska problem. Dessutom skulle deras integritet hotas!

Anledningen till att lagen hittills varit så hård är att vissa är oroliga för att de sker en glidning mot att staten/polisen ska börja övervaka folk godtyckligt, ungefär så som NSA började göra i USA efter Patriot Act. 
 

Jag är själv för mer övervakning för att stävja kriminalitet, men det underlättar om man fattar varför vi är var vi är idag, för det är ingen slump. Personlig integritet väger oerhört tungt, kanske för tungt, i Sverige.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha gärna en holistisk syn på ”privacy” frågan för det är inga problem för miljontals facebook/instagram användare att visa allt om sina privatliv.

Innan Corona pandemin åkte jag ibland kollektivt och då kunde hela bussen/tågvagnen höra folks privatliv när de pratade i sina trasiga mobiler (då måste man tala högt) även om jag hellre sluppit.

Så vad är problemet att avlyssna/övervaka lite mer aktivt och jag visar gärna passet om det kan försvåra för export av stulna båtdelar till länder lite SO.

 

Gammal och bitter, i alla fall gammal😉

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Ha gärna en holistisk syn på ”privacy” frågan för det är inga problem för miljontals facebook/instagram användare att visa allt om sina privatliv.

Innan Corona pandemin åkte jag ibland kollektivt och då kunde hela bussen/tågvagnen höra folks privatliv när de pratade i sina trasiga mobiler (då måste man tala högt) även om jag hellre sluppit.

Så vad är problemet att avlyssna/övervaka lite mer aktivt och jag visar gärna passet om det kan försvåra för export av stulna båtdelar till länder lite SO.

 

Gammal och bitter, i alla fall gammal😉

Jag kanske förklarar det självklara, men det är ju en hyfsad skillnad mellan att frivilligt dela på FB/IG och att få nyllet inspelat på nån jävels egenuppsatta kamera där hen tycker man parkerar fel eller petar i näsan eller vad det nu är. Kameralagstiftningen har utgått från att det inte är upp till var och en, utan Länsstyrelsen, att avgöra om det finns ett berättigat intresse att kameraövervaka. 
 

Som sagt tycker jag polisen borde få övervaka mycket mer och båtklubbarna också. Hemma är det ju inga problem, där får du sätta upp hur många kameror du vill så länge du skyltar och inte filmar utanför din egen tomt. Men igen, nuvarande lagstiftning är inte till för att vara taskig mot folk utan för att man ska slippa spelas in på film överallt. Den lagstiftningen borde nog uppdaterats för ett tag sen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-09 vid 21:10 skrev Brunnsviken:

Jag kanske förklarar det självklara, men det är ju en hyfsad skillnad mellan att frivilligt dela på FB/IG och att få nyllet inspelat på nån jävels egenuppsatta kamera där hen tycker man parkerar fel eller petar i näsan eller vad det nu är. Kameralagstiftningen har utgått från att det inte är upp till var och en, utan Länsstyrelsen, att avgöra om det finns ett berättigat intresse att kameraövervaka. 

Håller med!

Om polisen, bussbolaget, taxi, mfl. ser att jag kliar mig i skrevet och petar näsan gör mig inget, men jag vill ju inte att grannarna ska se det och ännu mindre att det ska läggas ut på områdets facebook-sida.

 

Gärna mera kameraövervakning för brottsbekämpning, men låt Länstyrelsen bestämma i övriga fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-08 vid 17:17 skrev 50sman:

Så tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred.

Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla :)

Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff.

 

Det VAR bättre förr.

Märkligt - för när JAG växte upp på 70-80-talet stals det grejer.
Minns bl a när de plockade motorhuv och den amerikanska fronten på pappas kompis Volvo 240 en helg när den stod parkerad på båtklubben.
Minns också när jag kom hem i tio-elvaårsåldern till radhuset, och såg att en ruta var inslagen och tjuven var kvar inne.

...men sådant hände aldrig för..?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag är en av de som under 70-talet och början av 80-talet aldrig låste bilarna eller dörrarna till huset, garaget, verkstan osv. hur konstigt det än kan låta för vissa personer. Jag har haft båt sedan mitten av 60-talet och under mer än 20 års tid tog jag aldrig ur nycklarna ur tändningslåset, sjöboden var heller aldrig låst. Men jag skulle aldrig komma på tanken att inte låsa de lås jag kan låsa numera.

 

Så, det VAR bättre förr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Även jag är en av de som under 70-talet och början av 80-talet aldrig låste bilarna eller dörrarna till huset, garaget, verkstan osv. hur konstigt det än kan låta för vissa personer. Jag har haft båt sedan mitten av 60-talet och under mer än 20 års tid tog jag aldrig ur nycklarna ur tändningslåset, sjöboden var heller aldrig låst. Men jag skulle aldrig komma på tanken att inte låsa de lås jag kan låsa numera.

 

Så, det VAR bättre förr.

Du menar att du var mindre orolig för inbrott förr..? För statistiken visar ju att det faktiskt inte ökat till antal, även om din oro och rädsla ökat. 
Och att inte vara rädd - som du var förr - kan ju kännas bättre. Såklart. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-08 vid 17:17 skrev 50sman:

Så tråkigt numera att man inte får ha sina saker i fred.

Där jag växte upp på 70/80 talet behövde man aldrig ta ur varken bilnycklar ur tändningslåset eller låsa ytterdörren. Kunde väl hända ibland att bilen var borta men då var det Mats-Erik (grannen) som hade lånat bilen för att åka och handla :)

Det är ännu tråkigare att om "buset" åker fast så får de inga straff.

 

Det VAR bättre förr.

Nja, det du beskriver kan inte kännas igen i Stockholms förorter i alla fall. Var bodde du och Mats-Erik?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar drabbades av villainbrott x 5. Vi själva hade inbrott i lägenheten en gång. Det senaste klarades upp. Bilinbrott och stöld av en icke registrerad donatorbil som knappt gick att köra har jag också drabbats av. Stöld av brevlåda, vad säger ni om det? Har iallafall ett avancerat villalarm numera.

Jag har haft inbrott i båten x 2 under vinteruppställningen i en av de största Grefabhamnarna, numera har jag båten hemma på tomten.

 

Detta har resulterat i litet paranoija. Jag låser och larmar båten, tar med batterifrånskiljarnas nycklar hem. Har några små anordningar som jag håller hemliga för att båten inte skall startas och både larmet och AIS som kan skvallra om båtens position. Även kamera inombords.

Mycket av utrustningen är graverad med mitt personnummer och det finns även sådan där DNA-märkning, som syns i UV-ljus....
 

En båtgranne med en 26-fots snipa har dock gått steget längre, han har låst fast snipan med en godkänd låskätting. Det är väl inte direkt den båttyper som är hetast att stjäla.... 

 

Jag funderar på om man kan ordna med ankarfällning när larmet lösts ut..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-07 vid 08:56 skrev stensino:

Om man tittar på startnyckeln för äldre Volvo Penta så är det nog så att andra nycklar än ens egen kan passa i tändningslåset. De hade nog en random nyckel som de skulle testa om den passade. Jag hade en gång i tiden en vit SAAB 900 och råkade av misstag låsa upp och hoppa in i fel bil, en annan vit SAAB 900 på samma parkering. 

 

Äldre Volvo Penta är enkla att tjuvkoppla, så nyckeln spelar ingen roll för båttjuvar. 

Just SAAB var ju kända för att ha lås som slets ut ganska fort så att det sedan gick att använda vilken nyckel eller skruvmejsel som helst  Även äldre Volvo hade detta problem. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Så, det VAR bättre förr.

Okej, DET var bättre förr iallafall 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Du menar att du var mindre orolig för inbrott förr..? För statistiken visar ju att det faktiskt inte ökat till antal, även om din oro och rädsla ökat. 
Och att inte vara rädd - som du var förr - kan ju kännas bättre. Såklart. 

Där jag bodde på den tiden när allting var bättre var inte inbrottet uppfunnet. På slutet av 80-talet följde vi med flyttströmmen till mer bebodd del av landet. Medan vi bar in grejor från flyttbilen hann en "inbrottare" sno åt sig grejor ur den nya bostaden.

 

Med statistikens hjälp går det mesta bevisa, svaret beror ju bara på hur man ställer frågan...😉

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Med statistikens hjälp går det mesta bevisa, svaret beror ju bara på hur man ställer frågan...😉

Fast när det gäller brott är det ju inte frågor som ställs konstigt, utan polisanmälningar och anmälningar till försäkringsbolag man går på..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

Med statistikens hjälp går det mesta bevisa, svaret beror ju bara på hur man ställer frågan...😉

 

23 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast när det gäller brott är det ju inte frågor som ställs konstigt, utan polisanmälningar och anmälningar till försäkringsbolag man går på..?

Just det. Det blir nog bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stöldrisken hör till stor del ihop med var man bor, en klubbkompis bor på en mindre ö i Gbg's skärgård och han låser inte dörren.

Vet att många inte låser stuvar mm i båten för om en tjuv vill ta något så blir det brytskador om man försöker låsa med de klena lås som sitter på flertalet båtar.

 

I min hemmahamn (Grefab) är det få som går nattvakt för de tycker att det är så lugnt dvs inga stölder. Jag gick ensam på mitt pass när det skulle varit 4-5 man.

 

Ingen stjäl en segelbåt har jag tänkt själv och hört av många båtkompisar.

Familjen som jag köpte segelbåten av satte in stöldlarm när en segelbåt stals på Styrsö och jag tror man tog båt och tjuv någonstans i Danmark.

Jag var bättre förr (kroppen förfaller över tid ...)

Redigerad av skippeer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...