Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
HenrikKj

TAMD 31 motor i en Nimbus 2600

Rekommendera Poster

Hej

Var och tittade på en Nimbus 2600 med en Penta TAMD31 motor.

 

Ett beteende undrar jag över är att när man gasade så steg varvtalet till det önskade, tex 3000 varv/minut.

Men så sjönk varvtalet till 2800 v/m direkt efter man gjort gaspådraget. Det var så hela tiden när man gasade på så gick varvtalet upp och sen sjönk varvtalet tillbaka.

Är det ett normalt beteende?

Vad kan vara fel?

Är det något att oroa sig för inför ett köp?

 

mvh Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man gasade på så ökade varvtalet snabbt och sedan gick varvtalet snabbt ned igen

200 varv/min.

Tänkte inte på farten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en 2700 med likadan motor, tidvis samma problem, men det var inte motorn det var fel på, det var reglaget som fjädrade tillbaka, det finns en friktionsbroms på gasvajern i de flesta olika reglage där man kan ställa in trögheten så att detta inte sker.

 

Men det du skall vara observant på på den motorn, och flera liknande motorer, är om motorn tappat effekt och ryker svart, då kan man misstänka sliten turbo.

 

Nimbus 2600 och 2700 har samma skrov, (2700 saknar akterruff och har därmed större sittbrunn) med TAMD31 borde den göra max 19-20 knop på ett ungefär vid 3500 rpm, men det är ingen bekväm eller ekonomisk hastighet. Runt 11 knop vid 3000-3100 rpm är behagligt och relativt ekonomiskt, då beter sig båten bra i sjön. Trimplanen används aktivitet i denna båt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev HenrikKj:

Den gjorde runt 15 knop vid full gas vid 3700 varv.

Kan bero på vad den hade för propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...