Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Eile

Gummit sväller igen denna gång Biltema bromsrengöring

Rekommendera Poster

Så var det dags igen för ett haveri med gummi som växer .  Biltemas bromsrengörning får inte under några omständigheter komma i kontakt med gummi detaljer damskydd damasker ringpackningar mm dvs hjulcylindrar bromsok kopplingscylindrar. Jag skulle sälja av en huvudcylinder som hade en ny svindyr repsats 3000:- tänkte kontrollmäta packningar och se om de gick att köpa på mått sprejade rent dem för att läsa gjutnummer bättre och när jag ringde och skulle översätta numren så hade de växt från 28-32 mm .    Har även sen två dagar tillbaks haft märkliga tjuvbromsningar på ett framhjul som packades om samma dag, och rensprejades med bromsrengörning efter honing, både damskydd och packning hade svällt,   så för att utesluta rödsprit , bromsfett mm så togs två gamla packningar en fick ligga i en uppklippt bromsrengörning burk med några droppar kvar i rätt snart var den 4 mm större i diameter.   Så gör inte rent några bromsar om risken finns att det skvätter på oken eller hjulcylindrar självklar lär nog denna mycket effektiva spray ha samma inverkan på gummidetaljer i båtmotorer.  

DSC02178xx.jpg

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste använda rätt sak på rätt plats, och det är inte alltid uppenbart om det passar. En "Bromsrengöring" som inte påverkat bromssystemets gummidetaljer hade antagligen inte fungerat till det den primärt saluförs till. För det finns inga universalmedel som fungerar till allt (inte ens 5-56).

 

Bromsrengöringen är mig veterligen avsedd att avfetta och rengöra t ex bromskivor före montering för att få det kliniskt rent från fett. Då måste den innehålla kolväteämnen som liknar fettet (lika löser lika). Den är - till skillnad från hydraulvätskan - också snäll mot lacken.

 

För  det är skillnad på gummi och gummi. T ex bromsvätska är ju egentligen ingen "olja", och t.o.m. gummislangar avsedda för t ex bensin och diesel kommer svälla och svettas då de inte tål hydraulvätskan. Medan slangar i EPDM-gummi, som inte är lika tåligt för bränslen/fetter (som "bromsrengöringen"), fungerar utmärkt.

Fick erfara detta när jag förlängde slangarna till bromsvätskebehållaren när jag byggde om bromssystemet på min A-ford. Efter en vecka såg de diesel-- och bensinbeständiga slangarna ut värre än Gardenas självvattnande slang. Då läste jag på vilket gummi det skulle vara....

 

Skulle gissa att gummidetaljer på en båtmotor (som i allmänhet är olje/bränslerelaterade) klarar Bromsrengöringen mycket bra, medan gummi gjort för hydraulsystem - om man skulle ha det - lite mindre bra.

Varför man nu skulle använda Bromsrengöring i båtmotorn....🤔

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev IngemarE:

Bromsrengöringen är mig veterligen avsedd att avfetta och rengöra t ex bromskivor före montering för att få det kliniskt rent från fett. Då måste den innehålla kolväteämnen som liknar fettet (lika löser lika)...

Håller delvis med, men BT är lite onödigt vidlyftiga i beskrivningen av produkten

Citat

Snabbtorkande, mycket effektiv produkt för rengöring av bromstrummor, belägg, skivor, kopplingar, cylindrar, rör och lister. Tar bort fett, olja, smörjmedel, tjära, etc. Skadar inte plast eller färg. Motverkar bromsoljud. 400 ml.

Det enda som nu framgår är vad produkten är avsedd för och att den inte skadar plast eller färg.

Kanske bör det framgå att man inte ska bada gummidetaljer så att alla förstår...

 

Normalt ska man ju kunna rengöra tex. bromsok/cylindrar i samband med att man monterar nya klossar/backar utan att damaskerna skadas. Packningar bör ju inte bli smutsiga så de behöver ju inte tvättas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lätt att missförstå termen bromsrengöring. Medlet är ju som tidigare nämnts avsett att rengöra friktionsytorna på bromsskivor och bromstrummor från fett och bromsdamm, inte gummidelarna i cylindrarna. 

 

Med det sagt är det lätt hänt att man snabbt lär sig att det är ett utmärkt och billigt medel att rengöra ett och annat som är fett och oljigt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst är det lathet att man inte tar rödsprit alltid när man honat till en cylinder, men gjorde det med den på plats och därför rensprutade med bromsrengöring, även kolven innan ny packning satts dit.   Finns gummi detaljer i förgasare mm och även där slarvar man ibland och blåser rent med bromsrengöring- varit lite av universal rengöring men inte nu längre.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eile:

Javisst är det lathet att man inte tar rödsprit alltid när man honat till en cylinder, men gjorde det med den på plats och därför rensprutade med bromsrengöring, även kolven innan ny packning satts dit. 

Finns gummi detaljer i förgasare mm och även där slarvar man ibland och blåser rent med bromsrengöring- varit lite av universal rengöring men inte nu längre.  

Jo, men i förgasaren går det nog bra, gummit där är ju gjort för att tåla olja, bränsle och därmed också bromsrengöringen. Det är väl inte att "slarva".

 

Och gissningsvis finns en hel del gummi på en bil som däremot antagligen inte alls gillar spriten. Minns vissa bilmodeller som fick stora problem med gummitätningar i motor och bränslesystem när de började köras på sprit/etanol.

 

Läste du inte mitt inlägg ovan ? Rätt medel till rätt ställe/gummi, finns inget universal. Inte ens rödspriten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder Biltemas bromsrengörings-spray för att göra rent vevhusfiltret på min Penta D4.

(Fick det tipset fr en Penta-meck).

Bara att spraya rent och sätta tillbaka.  :-)

 

// Mats W

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just i ett bromsok så är väl gummiringen med fyrkantig profil gjort av ett annat gummi än damasken som sitter ytterst. 

Damasken tål olja/fett/bromsrengöring utmärkt men den inre ska enbart tvättas med bromsvätska.

Så har jag iaf lärt mig en gång i tiden..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och... Vad händer om du låter gummit vila o luftas en längre tid? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Hybro:

Och... Vad händer om du låter gummit vila o luftas en längre tid?

Med dessa vätskor och reaktioner handlar det om nedbrytning/förändring av material, inte uppblötning. Det är tyvärr inte reversibelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Pugho:

Just i ett bromsok så är väl gummiringen med fyrkantig profil gjort av ett annat gummi än damasken som sitter ytterst. 

Damasken tål olja/fett/bromsrengöring utmärkt men den inre ska enbart tvättas med bromsvätska.

Så har jag iaf lärt mig en gång i tiden..

Dammskyddet på hjulcylindrar tål inte rengöringen det var så jag först såg det.  Kan inte tänka mig att man haft annan gummiblandning i okens damskydd /damasker.  Däremot at drivknuts damasker mer plastiga och elastiska för att kunna kränga på.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även slangar vid anslutande rör fick bytas dessa var visserligen gamla men efter någon dag efter att rengöringsspray kommit där såg yttergummit illa ut och någon började läcka, märktes såklart någon dag efter allt var klart med läck så 4 st nya slang och backjobb.  Detta på historiens mest svårluftade bil där några av de 6 cylindrarna sitter upp och ner.  De bromsrengöring jag fått luktar härsken bensin så det kan ha varit en tillfällig batch som varit fel.  

Redigerad av Eile
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Även slangar vid anslutande rör fick bytas dessa var visserligen gamla men efter någon dag efter att rengöringsspray kommit där såg yttergummit illa ut och någon började läcka, märktes såklart någon dag efter allt var klart med läck så 4 st nya slang och backjobb.  Detta på historiens mest svårluftade bil där några av de 6 cylindrarna sitter upp och ner.  De bromsrengöring jag fått luktar härsken bensin så det kan ha varit en tillfällig batch som varit fel.  

Jo, men det är ju inte konstigt alls....

Läser du inte svaren du får ?  Vore slanggummit av typen som tål olja/bensin/diesel skulle de istället inte tåla bromsvätskan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst läser svaren men tog med det ändå ifall någon är lika lat som jag var.   Däremot att det var så aggressivt var en nyhet och inget jag märkt av tidigare.  Får väl tillägga att inga saker behövde badas,  det räckte tex att spraya ren dammskyddet i handen innan montering och sen var det en dimension för stort.   Lade upp det som tips så ingen gör rent med spray där det kan finnas som som tar skadas. Själv blir man lite nevös när man tänker på hur man sprayade rent packboxar mm vid senaste växelådsbygget och det var från just denna förpackning.
  Så nog om detta lås tråden eller radera den. DSC00637.thumb.JPG.69a1dea247bbf467683e22851029241a.JPG

Redigerad av Eile

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel saker till fel material - då händer det grejor. Så är det bara. All plast är inte lika, inte heller all metall, gummi o.s.v. Hur många har inte försökt limma frigolit med Karlssons Klister och liknande lösningsmedellim ?   På samma sätt som att den rengöring du använde till hydrauldelar på bromsarna inte går ihop med det, kommer rengöring avsedd för just dessa att istället vara stygg mot det andra. Men din varning/budskap har nog nått fram nu ;)

 

Minns en lätt begagnad bil vi köpte på en stooor bilhandlare i trakten. Efter några månader började det låta konstigt när man gasade. Det visade sig att en vacuumslang var alldeles slapp och liknande mest lakritssnöre. Vid närmare kontroll såg vi att de flera slangar var påverkade, men bara där de låg exponerade. Den delen av slangen som försvann under plastkyddskåpor m.m. var fin.

 

Min lokala mack hade sett det förr. Han påstod att denna firma ibland rengjorde motorrummen med Fälgrengöring (=oxalsyra) och liknande, som visserligen kan göra det fint men kan ge denna effekt på vissa gummislangar om man inte sköljer av direkt och noga då det absolut inte har där att göra. Slutade med byte av ett flertal slangar, dock inget bilhandlaren ville kännas vid...

 

Men Fälgrengöring är fantastiskt bra i alla fall - fast till rätt saker (bl.a. att få bort det bruna i vattenlinjen på gelcoaten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...