Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Busters rengöringsmedel - värt pengarna?

Rekommendera Poster

Buster har en egen rengöringsserie för sina båtar som jag undrar om de är bra/värda pengarna. Det känns spontant som att svaret är ”nej, det finns bättre och billigare” men samtidigt den där lilla tryggheten att Buster borde testat att det funkar... 

 

Här är grejerna, verkar vara få som säljer dem i Sverige överhuvudtaget: https://www.biketownmotor.se/sv/articles/2873/batar

 

Sen finns ju Starbrite Aluminium Cleaner & Restorer också, nåt sorts supermedel men det kanske tar bort skyddande oxidlager istället? Har inte riktigt fattat det men står att man ska skydda partier som inte ska rengöras så misstänker att det är läskigt. http://www.starbrite.com/item/ultimate-aluminum-cleaner-restorer

 

Hittills har jag rengjort med Abnet som väl funkat okej och sen på med Hempel Alu Protect. Alu Protect tycker jag inte gjort nån som helst skillnad. Jag har en del märken som satt sig i aluminiumet inuti, kanske när man haft saltvatten under skorna som sen etsat sig fast ungefär. Samma på ställen där det ibland stänker in från sjö och svall. Kanske är det på såna ställen man ska ha Starbrite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I denna tråd finns det bilder på en som använt Busters medel på en Husky. Ser lite märkligt ut kanske på bilderna.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men.... alubåtar är ju underhållsfria och bara att tuta och köra med. Inte behöver man putsa och feja på dom 😉😛

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

I denna tråd finns det bilder på en som använt Busters medel på en Husky. Ser lite märkligt ut kanske på bilderna.

 


Tack, såg den och den inspirerade mig till den här tråden. Min har också en viss skillnad i nyans ovan och under vattenlinjen, det känns väl rätt normalt. På Huskyn syntes det verkligen, samtidigt såg ju skrovet väldigt rent ut. Aluminiumkännare brukar ju tycka att man ska lämna skrovet som det är och möjligen olja in det när det står på land. Det kanske är bäst, vad vet jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Frippe68:

Men.... alubåtar är ju underhållsfria och bara att tuta och köra med. Inte behöver man putsa och feja på dom 😉😛

Haha! Precis vad jag själv har skrivit i andra trådar. Jag tycker det är sant egentligen, men nån hobby ska man ju ha... Egentligen var jag nog mest nyfiken på om jag skulle byta ut Abnet mot Busters egna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som använt busters rengöringsmedel på min husky. Det går hur bra som helst att använda för att tvätta bort den bruna beläggningen på båten. I en konsumentprodukt som busters medel är så är det riskfritt att tvätta med. Det som synes på min båt är inte orsakat av tvättningen utan har blivit i vatten, därför jag klurade hur vatten påverkar aluminiumbåt. 

 

Obs! Tvätt av aluminiumbåt ska enbart ske med en syra. Man får under inga omständigheter använda basiska medel, avfettning eller liknande.  

 

Busters medel för tvätt av aluminiumbåt har ph4. Det finns billigare medel som gör samma sak men det viktiga är att tvätta med en syra, låt det inte torka in, aldrig i sol och skölj rikligt. 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin skriver;

 

"Använd endast tvättmedel som är avsedda för att rengöra aluminiumbåtar. Använd inte alkoholhaltiga tvättmedel vid rengöring av aluminiumbåtar, ej heller lösningstvättmedel eller rengöringsmedel som innehåller syror (till exempel oxalsyra eller fosforsyra)."

 

Tvätt av Yamarin aluminiumbåt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst sägs att det inte behöver göras så mycket på en aluminiumbåt men har man köpt en dyr båt tycker iallafall jag att det är kul att hålla den ren och snygg 🙂 

 

Smörjer in allt aluminium med hempel alu-protect. 

20200905_134150.jpg

20200905_103321.jpg

20200905_141704.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ulinS:

 

20200905_103321.jpg

 

Var hittade du medlet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte det på yamahacenter. Tror alla som säljer buster borde ha det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag letade för 2 år sedan typ så kollade jag bara hos en Bustersäljare och de hade inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Kane:

När jag letade för 2 år sedan typ så kollade jag bara hos en Bustersäljare och de hade inte.

Samma här. Hittade det bara på ett enda ställe på webben också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Daniel71:

Vad är detta, varför har det kommit och hur tar man bort det?

Påminner om hur det såg ut på min förra båt efter upptagning/tvätt.

image.png.fb41daf2d928c017b49f436125858b4d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag får spekulera så är jag ganska säker på det vi ser är aluminiumoxid. En helt naturlig process, med åren kommer det vara överallt gissningsvis. Oxideringen går att polera bort men samtidigt är alumiumoxiden som bildats ett skyddslager på båten. Finns en intressant tråd om en linder båt här på mg. 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Också ganska övertygad om att det är oxid. MEN varför i stråk i båtens längdlinje? Gissar på att det har något att göra med tillverkningsprocessen, det är ingen yttre skada då de går bakom orginaldekalerna som är monterade.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt ska man väl inte förvänta sig att aluminiumytan förblir lika spegelblank som när båten stod inomhus och var oanvänd hos återförsäljaren. Sen kanske det finns grader i helvetet/av oxidering, det vet jag inte.

 

Jag har själv en del fläckar på min två år gamla Buster. Tycker man det är katastrof får man väl gå över med Autosol eller Starbrite Aluminium Restorer eller nåt och sen göra om hela proceduren varenda år vartefter det oxiderar igen. Precis motsatt anledning till att åtminstone jag skaffade aluminiumbåt.

 

Däremot tar jag numera för vana att spola av båten efter varje färd för att inte smuts och salt ska sätta sig. Det har gjort skillnad tror jag, borde gjort det från början.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...