Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
CastorT

Ryds 620 DC, 2001 vs 2005, speciellt vikten skiljer massa

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har just köpt en Ryds 620 dc från 2001, och försöker bli klok på vad den väger.

Kollar man Ryds hemsida och historik så skiljer det nästan 200kg mellan 2001 och 2005, trodde i princip samma båt?

Någon som vet?

20200906_094927.jpg

20200906_094856.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att den ena uppgiften inkluderar delvis full bränsletank och en förare. Det motsvarar ungefär skillnaden i angiven vikt. Om det var så att det kom nåt direktiv som sa att viktuppgifter ska inkludera det för att båten inte realistiskt kan väga mindre (den måste ju ha bränsle och en förare)?

 

Jag gissar bara här, men bilar har ju en tjänstevikt som definieras som "Tjänstevikt är vikten av tom bil inklusive max bränsle, kylarvatten, spolarvätska, olja och förare (beräknad till 75 kg)." så kanske gäller samma för båtar efter ett visst datum?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ring Ryds och ställ frågan så slipper du alla spekulationer här, den ena tokigare än den andra.

Här kommer en, motorns vikt kan vara inräknad.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kommer försöka ringa Ryds idag.

Men vad vore ett forum utan tokiga spekulationer 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min instruktionsbok (2002:a) står det ca 880 kg exkl motor. Jag räknar med ca 1100 kg totalt med motor (Mercury F115). 

De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Svutt:

De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)

Bensin väger ungefär 0.72 kg per liter, så 150 liter bensin är närmare 100 kg än 160...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev kossor:

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.


För mig låter det som väldigt mycket plast som sparats in i så fall. Antingen är den nya båten flortunn och skör, eller så var den gamla byggd som pansarbåt... :D

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.

De nya är de som väger mer, tror ovan inlägg om att bränsle räknas med är troligt svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag tror är det ingen ändring av själva båten från 2001 och 2002, ref ovan inlägg om 2002 som väger 880kg. De har bara valt räkna med mer i vikten, tex bränsle, och förare? Så troligt är jag bara behöver ta med motor när jag uppskattar totalvikt.

Försökte sända chatt till Ryds, de svarade att jag skulle kontakta återförsäljare för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev CastorT:

Som jag tror är det ingen ändring av själva båten från 2001 och 2002, ref ovan inlägg om 2002 som väger 880kg. De har bara valt räkna med mer i vikten, tex bränsle, och förare? Så troligt är jag bara behöver ta med motor när jag uppskattar totalvikt.

Försökte sända chatt till Ryds, de svarade att jag skulle kontakta återförsäljare för svar.

Tråkig inställning, de vet väl inte själva eller inte orkar ta reda på.

Det kan inte vara så enkelt att det är olika versioner, ex med värmare, teakdäck, dubbla batterier å lite sånt på ena och inte på andra? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-10 vid 11:04 skrev raol:

Bensin väger ungefär 0.72 kg per liter, så 150 liter bensin är närmare 100 kg än 160...

 

Men själva tanken i rostfritt stål måste ju väga en slant också tänker jag? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Svutt:

Men själva tanken i rostfritt stål måste ju väga en slant också tänker jag? :)

Var den tidigare modellen utan tank, menar du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev raol:

Var den tidigare modellen utan tank, menar du?

Och tanken väger knappast 160 kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju ha bytt material från tank i glasfiber elller vad det nu är i plastkassar  till rostfritt. Men skillnaden i vikt torde inte vara stor ändå, även om tanken kanske blivit större.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev kossor:

Och tanken väger knappast 160 kg.

Nä, men tank + 150 liter bensin borde inte vara jättelångt därifrån tänkte jag.  Men absolut, jag har ingen aning om varför de två uppgifterna om vikt skiljer, jag gissar bara och försöker fundera över tänkbara förklaringar. 

Redigerad av Svutt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Svutt:

Nä, men tank + 150 liter bensin borde inte vara jättelångt därifrån tänkte jag.  Men absolut, jag har ingen aning om varför de två uppgifterna om vikt skiljer, jag gissar bara och försöker fundera över tänkbara förklaringar. 

En båtvikt brukar jag säger brukar, ska utgå från torrvikt dvs båten utan vätskor förare tampar packning. Det är båtens nettovikt, sedan finns båtens bruttovikt, men det är en annan vikt. Jag skulle tro att man ändrat produktionsinriktning, slimmat ut skrovet, ändrat på skivmaterial osv. Nu antar jag att detta är en båt med utombordare, skiljer vikterna något där, många kilon här och där och till slut har du slimmat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev kossor:

En båtvikt brukar jag säger brukar, ska utgå från torrvikt dvs båten utan vätskor förare tampar packning. Det är båtens nettovikt, sedan finns båtens bruttovikt, men det är en annan vikt. Jag skulle tro att man ändrat produktionsinriktning, slimmat ut skrovet, ändrat på skivmaterial osv. Nu antar jag att detta är en båt med utombordare, skiljer vikterna något där, många kilon här och där och till slut har du slimmat. 

Jo, men grejen är att den väger mer efter 2001, så, som jag skrev innan, lutar åt någon form av tryckfel, eller de valt räkna med något mer. Skall göra nya försök nå Ryds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev CastorT:

Jo, men grejen är att den väger mer efter 2001, så, som jag skrev innan, lutar åt någon form av tryckfel, eller de valt räkna med något mer. Skall göra nya försök nå Ryds.

Ok det har jag inte noterat, ber om ursäkt, slarvigt av mig, då förstår jag din fundering. Det var ju knepigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med detta, hur mycket väger den och varför är det skillnad ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få info från Ryds kan vara lika stor utmaning som att pressa vatten ur en sten. I min 18 gts rostade varnaren för batteriladdning sönder och det gick inte att få uppgifter från Ryds hur den skulle vara kopplad. Man säger att Ryds gick i konkurs och alla äldre dokument försvann i den vevan.

 

Informationen om vikt tycker jag är viktig t.ex om man skall köpa rätt trailer, har man otur kan det bli böter vid en poliskontroll. Fråga: Finns det någon blå skylt på båten som borde vara korrekt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev touchwood:

Hur gick det med detta, hur mycket väger den och varför är det skillnad ?

 

Nej, kom inte fram till ngt, och som jan_af_lisoe skriver bidrar inte Ryds med ngt alls, hänvisar bara till återförsäljare, och det funkar ju sådär med en 20 år gammal båt.....

 

För egen del lastar trailern 1400kg så där är jag helt safe.

 

Eventuell blå skylt, var kan den tänkas sitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte återkoppla om vikten på denna båt. 
 

men Ryds, ringde jag själv. Hade köpt en Yamarin 530 GT på Åland, där vi har sommarhus. Men tyckte det var mycket likt Ryds modeller, fast 530 DC. Ringde Ryds. 
 

hon i receptionen visste mycket väl var det var för modell och historian bakom det hela. Det var en Ryds båt, som byggdes i Sverige men fick andra dekaler och skickade till Finland. 
 

detta samtal skedde hösten 2009. Båten var byggd 1986. 
 

så då var det iallafall kunnig person på Ryds!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnmaster m.fl. har någon modell med toalett i ruffen, går det, finns det plats att göra det i en Ryds 620 DC ?

 

Någon som gjort det, sett det ?

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...