Jump to content
Wednesday 20 October 2021
CastorT

Ryds 620 DC, 2001 vs 2005, speciellt vikten skiljer massa

Recommended Posts

Hej,

 

Har just köpt en Ryds 620 dc från 2001, och försöker bli klok på vad den väger.

Kollar man Ryds hemsida och historik så skiljer det nästan 200kg mellan 2001 och 2005, trodde i princip samma båt?

Någon som vet?

20200906_094927.jpg

20200906_094856.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan det vara så att den ena uppgiften inkluderar delvis full bränsletank och en förare. Det motsvarar ungefär skillnaden i angiven vikt. Om det var så att det kom nåt direktiv som sa att viktuppgifter ska inkludera det för att båten inte realistiskt kan väga mindre (den måste ju ha bränsle och en förare)?

 

Jag gissar bara här, men bilar har ju en tjänstevikt som definieras som "Tjänstevikt är vikten av tom bil inklusive max bränsle, kylarvatten, spolarvätska, olja och förare (beräknad till 75 kg)." så kanske gäller samma för båtar efter ett visst datum?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ring Ryds och ställ frågan så slipper du alla spekulationer här, den ena tokigare än den andra.

Här kommer en, motorns vikt kan vara inräknad.

Edited by Jorgen01

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, kommer försöka ringa Ryds idag.

Men vad vore ett forum utan tokiga spekulationer 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min instruktionsbok (2002:a) står det ca 880 kg exkl motor. Jag räknar med ca 1100 kg totalt med motor (Mercury F115). 

De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 minuter sedan skrev Svutt:

De två olika uppgifterna på vikt skiljer ju 160 kg, vilket borde motsvara vikten av en full 150 liter bränsletank, kan det vara så att de redovisade vikten utan bränsletank vid ena tillfället? (ev pga regeländring som någon tidigare skrivit..)

Bensin väger ungefär 0.72 kg per liter, så 150 liter bensin är närmare 100 kg än 160...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev kossor:

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.


För mig låter det som väldigt mycket plast som sparats in i så fall. Antingen är den nya båten flortunn och skör, eller så var den gamla byggd som pansarbåt... :D

 

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev kossor:

Jag skulle gissa på inbesparad plast mindre lager i de nya varianterna.

De nya är de som väger mer, tror ovan inlägg om att bränsle räknas med är troligt svar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag tror är det ingen ändring av själva båten från 2001 och 2002, ref ovan inlägg om 2002 som väger 880kg. De har bara valt räkna med mer i vikten, tex bränsle, och förare? Så troligt är jag bara behöver ta med motor när jag uppskattar totalvikt.

Försökte sända chatt till Ryds, de svarade att jag skulle kontakta återförsäljare för svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev CastorT:

Som jag tror är det ingen ändring av själva båten från 2001 och 2002, ref ovan inlägg om 2002 som väger 880kg. De har bara valt räkna med mer i vikten, tex bränsle, och förare? Så troligt är jag bara behöver ta med motor när jag uppskattar totalvikt.

Försökte sända chatt till Ryds, de svarade att jag skulle kontakta återförsäljare för svar.

Tråkig inställning, de vet väl inte själva eller inte orkar ta reda på.

Det kan inte vara så enkelt att det är olika versioner, ex med värmare, teakdäck, dubbla batterier å lite sånt på ena och inte på andra? 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-10 vid 11:04 skrev raol:

Bensin väger ungefär 0.72 kg per liter, så 150 liter bensin är närmare 100 kg än 160...

 

Men själva tanken i rostfritt stål måste ju väga en slant också tänker jag? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Svutt:

Men själva tanken i rostfritt stål måste ju väga en slant också tänker jag? :)

Var den tidigare modellen utan tank, menar du?

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev raol:

Var den tidigare modellen utan tank, menar du?

Och tanken väger knappast 160 kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ju ha bytt material från tank i glasfiber elller vad det nu är i plastkassar  till rostfritt. Men skillnaden i vikt torde inte vara stor ändå, även om tanken kanske blivit större.

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev kossor:

Och tanken väger knappast 160 kg.

Nä, men tank + 150 liter bensin borde inte vara jättelångt därifrån tänkte jag.  Men absolut, jag har ingen aning om varför de två uppgifterna om vikt skiljer, jag gissar bara och försöker fundera över tänkbara förklaringar. 

Edited by Svutt

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Svutt:

Nä, men tank + 150 liter bensin borde inte vara jättelångt därifrån tänkte jag.  Men absolut, jag har ingen aning om varför de två uppgifterna om vikt skiljer, jag gissar bara och försöker fundera över tänkbara förklaringar. 

En båtvikt brukar jag säger brukar, ska utgå från torrvikt dvs båten utan vätskor förare tampar packning. Det är båtens nettovikt, sedan finns båtens bruttovikt, men det är en annan vikt. Jag skulle tro att man ändrat produktionsinriktning, slimmat ut skrovet, ändrat på skivmaterial osv. Nu antar jag att detta är en båt med utombordare, skiljer vikterna något där, många kilon här och där och till slut har du slimmat. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev kossor:

En båtvikt brukar jag säger brukar, ska utgå från torrvikt dvs båten utan vätskor förare tampar packning. Det är båtens nettovikt, sedan finns båtens bruttovikt, men det är en annan vikt. Jag skulle tro att man ändrat produktionsinriktning, slimmat ut skrovet, ändrat på skivmaterial osv. Nu antar jag att detta är en båt med utombordare, skiljer vikterna något där, många kilon här och där och till slut har du slimmat. 

Jo, men grejen är att den väger mer efter 2001, så, som jag skrev innan, lutar åt någon form av tryckfel, eller de valt räkna med något mer. Skall göra nya försök nå Ryds.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev CastorT:

Jo, men grejen är att den väger mer efter 2001, så, som jag skrev innan, lutar åt någon form av tryckfel, eller de valt räkna med något mer. Skall göra nya försök nå Ryds.

Ok det har jag inte noterat, ber om ursäkt, slarvigt av mig, då förstår jag din fundering. Det var ju knepigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur gick det med detta, hur mycket väger den och varför är det skillnad ?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att få info från Ryds kan vara lika stor utmaning som att pressa vatten ur en sten. I min 18 gts rostade varnaren för batteriladdning sönder och det gick inte att få uppgifter från Ryds hur den skulle vara kopplad. Man säger att Ryds gick i konkurs och alla äldre dokument försvann i den vevan.

 

Informationen om vikt tycker jag är viktig t.ex om man skall köpa rätt trailer, har man otur kan det bli böter vid en poliskontroll. Fråga: Finns det någon blå skylt på båten som borde vara korrekt ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev touchwood:

Hur gick det med detta, hur mycket väger den och varför är det skillnad ?

 

Nej, kom inte fram till ngt, och som jan_af_lisoe skriver bidrar inte Ryds med ngt alls, hänvisar bara till återförsäljare, och det funkar ju sådär med en 20 år gammal båt.....

 

För egen del lastar trailern 1400kg så där är jag helt safe.

 

Eventuell blå skylt, var kan den tänkas sitta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tyvärr inte återkoppla om vikten på denna båt. 
 

men Ryds, ringde jag själv. Hade köpt en Yamarin 530 GT på Åland, där vi har sommarhus. Men tyckte det var mycket likt Ryds modeller, fast 530 DC. Ringde Ryds. 
 

hon i receptionen visste mycket väl var det var för modell och historian bakom det hela. Det var en Ryds båt, som byggdes i Sverige men fick andra dekaler och skickade till Finland. 
 

detta samtal skedde hösten 2009. Båten var byggd 1986. 
 

så då var det iallafall kunnig person på Ryds!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finnmaster m.fl. har någon modell med toalett i ruffen, går det, finns det plats att göra det i en Ryds 620 DC ?

 

Någon som gjort det, sett det ?

 

Edited by touchwood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy