Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Svante082

Ockelbo t16 låg toppfart

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt en Ockelbo t16 med Yamaha 60 2 takt från 90. Jag upplever dålig toppfart (23,5 knop), men motorn varvar nästan fullt (5200/5500). Detta sker dock utan fullgas (alltså pinnen i mattan), men mer gas ger inte ökat varvtal. 
 

Funderar på att byta propeller, vilken storlek hade ni rekommenderat?

Andra tips?

 

Med vänlig hälsning, 

Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5500 är toppvarv för motorn. Normalt finns då ganska lite att vinna på att byta propeller.

 

Det förefaller därför bäst att du tar reda på vilken propeller du har. Med vetskap om detta kan man t.ex. avgöra om det varvtal du anger är rimligt. Jag tycker inte att det hänger ihop att du når toppvarv men ändå inte får mer fart i båten.

 

Hur mäter du farten?

 

I denna tråd finns info om hur du själv kan räkna på propellern GR för din motor är 2,33: 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Svante082:

Men menar du att varvräknaren visar fel?

 

Fler förslag?

Jag tycker att det framgår av mitt tidigare svar att det är något som inte stämmer. Kanske kan någon annan hjälpa dig utan mer info från dig, jag kan det inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med att prata med förra ägaren. Andra funderingar, har du ren botten? Var du själv eller fler i båten när toppfart uppmättes? Varvtal vid fullgas? Vad står det för några instansade nr på befintlig propp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, där är lite väl låg toppfart. Freez och de andra ovan har relevanta funderingar. Kolla botten, snacka med tidigare ägare. Bra början. Den borde väl klara av ca 30 knop om du är själv lan jag tycka. 

Om du inte behöver fullgas för den farten och de varvtalet och motorn gå fint så antingen suger propellern luft, eller så är det helt fel propeller. Eller så visar varvräknare helt fel. Hur går den under acceleration? Om du kör i 20 knop, hur många varav har du då? Har du elektrisk trim/till? Vilket läge var motorn i när du testade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för fler svar! Förra ägarens bild är att båten inte går snabbare än så här, men jag tror som sagt att det går att få ut mer.
 

Var nere och tittade på propellern, men kunde inte se några uppgifter inristade (kanske nötts bort?)

 

Ovan uppgifter är med själv i båten och full tank (totalt 130kg). Varvtalet vid fullgas är 5200 (kanske 5300 vid spegelblankt hav)

 

Båten accelererar väldigt fint, 20 knop når man nog på cirka 4200 varv (min bild är att det inte händer så mycket mer när jag ger mer gas efter 20 knop)

 

Har inte elektrisk trim/tilt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Svante082:

Båten accelererar väldigt fint, 20 knop når man nog på cirka 4200 varv (min bild är att det inte händer så mycket mer när jag ger mer gas efter 20 knop)

Menar du att varvet stiger utan någon fartökning.

 

I så fall bör du märka upp propellern för att kolla om navet släppt. En färgprick på propellermuttern och en mitt emot längre ut på propeller. Kör en fulgasrepa. Om märkena rör sig inbördes så byt propeller. Något som talar att navet släpper är att detta problemen brukar eskalera snabbt så att det till sist nästan inte går att ta sig framåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev guestsson:

Menar du att varvet stiger utan någon fartökning.

 

I så fall bör du märka upp propellern för att kolla om navet släppt. En färgprick på propellermuttern och en mitt emot längre ut på propeller. Kör en fulgasrepa. Om märkena rör sig inbördes så byt propeller. Något som talar att navet släpper är att detta problemen brukar eskalera snabbt så att det till sist nästan inte går att ta sig framåt.

 

Nej, det menar jag inte, men det är inte så stor fartökning. 4200 varv ger 20 knop och 5200 varv ger cirka 23,5 knop. Tror att detta beteende är ok, men skulle önska högre fart på båda dessa varvtal. 
 

Kanske kan vara värt att köpa en ny aluminiumpropeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Svante082:

Kanske kan vara värt att köpa en ny aluminiumpropeller

Värt att prova, en ny ALU propp är inte speciellt dyr till din motor ca 1000 kr. Men be om bytesrätt då man ibland kan behöva prova sig fram för att hitta rätt stigning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkningen på propellern brukar stå instansad på navet. Kanske övermålat så det inte syns. Ja är båten ren under och motorn går bra, varvräknare visar rätt och vulket i propeller inte släppt är nog nästa steg att testa med ny propeller. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte T16 under många år,satt en Johnson 60 på akterspegeln.

Toppade 27 vid sjösättning och tappade 1-2knop mot hösten.

Hade planer på en raksexa då jag tyckte att 60an var för klen.

Annars är ju 16fotarn ett toppenskrov visst kan det stampa men överlag långt före sin tid då det kom.

20190528_104627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!! Min är också vit. Du minns inte vilken stigning du hade på din prop? Låter som att jag borde kunna få ut några knop till iaf :)

8 timmar sedan skrev trucker1:

Jag åkte T16 under många år,satt en Johnson 60 på akterspegeln.

Toppade 27 vid sjösättning och tappade 1-2knop mot hösten.

Hade planer på en raksexa då jag tyckte att 60an var för klen.

Annars är ju 16fotarn ett toppenskrov visst kan det stampa men överlag långt före sin tid då det kom.

20190528_104627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Svante082:

Snyggt!! Min är också vit. Du minns inte vilken stigning du hade på din prop? Låter som att jag borde kunna få ut några knop till iaf :)

Tror det ska ligga kvar någon prop någonstans kollar mot helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering: med ny 15 tums propeller kommer jag upp i 24 knop och maxvarv, kommer dock inte över maxvarv. Borde jag prova att öka till 17 tums stigning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Svante082:

Uppdatering: med ny 15 tums propeller kommer jag upp i 24 knop och maxvarv, kommer dock inte över maxvarv. Borde jag prova att öka till 17 tums stigning?

Går varvtalsregulator in och begränsar varvtalet? Accar den lätt och fort upp de sista knopen eller tar det tid? Du skulle nig testa med en 17 tums. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev M__G:

Går varvtalsregulator in och begränsar varvtalet? Accar den lätt och fort upp de sista knopen eller tar det tid? Du skulle nig testa med en 17 tums. 

Är det vanligt att utombordare har det? Känns som att det är bra acc hela vägen. 
 

aktuell motor är alltså yamaha 60 feo från 90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Svante082:

Är det vanligt att utombordare har det? Känns som att det är bra acc hela vägen. 
 

aktuell motor är alltså yamaha 60 feo från 90

Bra fråga, antar att det är så men när jag tänker till kanske de inte har det. 

Om det går fort och lätt hela vägen till max kanske det vore idé att testa högre stigning. Lite som att vilja lägga i högre växel på bilen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för någon propp från början? Det är inte bara stigning som påverkar egenskaperna utan även tex diametern, rake se länk https://www.watski.se/world/Valj-ratt-propeller.

Jämför en identisk propp så kan det vara värt att även prova 17p. Det är sent på säsongen så hur botten ser ut har stor påverkan på toppfart. Påväxt kan göra att man tappar flera knop.

 

Trucker1 skriver att han lyckades toppa 27 knop på våren med motsvarande motorstorlek, så vill du ha högre toppfart än så är det nog bara en större motor som hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...