Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
SM0VXI

Hjälp med att identifiera VP drev

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera ett VP drev utifrån fotografierna på den ganska illa medfarna typskylten? Formatet på skylten liknar ingen av de typskyltar som illustreras på Volvo Pentas hemsida...den är antagligen för gammal. Motorn är bytt, så data om drevet finns inte på motorns typskylt (AD41B).

09415689-3920-4A5C-9D9E-35E11FE90A56.jpeg

289BB829-F290-4899-8B35-176C2F953484.jpeg

C47FD635-D399-42D8-ADDA-D6778249306A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev SM0VXI:

Jag undrar om någon kan hjälpa mig att identifiera ett VP drev utifrån fotografierna på den ganska illa medfarna typskylten? Formatet på skylten liknar ingen av de typskyltar som illustreras på Volvo Pentas hemsida...den är antagligen för gammal. Motorn är bytt, så data om drevet finns inte på motorns typskylt (AD41B).

09415689-3920-4A5C-9D9E-35E11FE90A56.jpeg

289BB829-F290-4899-8B35-176C2F953484.jpeg

C47FD635-D399-42D8-ADDA-D6778249306A.jpeg

Ta en bild på drevet istället, samt ta en bild på propeller axeln. Lättare identifiera det då.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt skylten ser det ut som att det är ett tidigt drev, DP B, om du har rak nacke på kåpan samt platt ovansida, och en rostfri triangel som sitter mellan kolvarna så skulle jag tro det. Vill därför se en bild på drevet i sin helhet. Svårt tyda skylten men de första siffrorna ser man klart och tydligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev SM0VXI:

Tack för svar. Här kommer bilder på drevet.

 

 

48A296D2-3995-4A19-8F4F-8B14744F2B05.jpeg

836BE599-F822-4FE0-B5D4-D9D566CE3FBD.jpeg

BE090E27-28CD-49FB-B851-C011612B02BC.jpeg

E648128E-0456-469D-AF66-78343287FE82.jpeg

Det där drevet är ett dp B dp D eller dp E, det som skiljer dem  åt är att på dpB D har du en M16 gänga på axeln längst ut, och på dpE har du en M20 gänga Sen står det ju DpB instansat längst upp på plåten men kan lika gärna vara ett D svårt när plåten är så skadad. Mät axeln med skjutmått eller innerdiametern på din noskon så vet du vilken serie du har. Jag kanske kan få fram tillverkningsår till dig men det lär jag återkomma om, har en bekant som har ett register, ska tala med honom få se om det går.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mätt ytterdiametern på gängan (på axeln), den är 19,75 mm. Insida gäng på noskonen är 17,9 mm. 
 Kan det vara så att den delen av drevet där typskylten sitter är en begagnad utbytesdel från ett annat äldre dp-b drev? Eller är det uteslutet att den delen skulle passa på ett dp-e drev?

 Finns det någon annanstans på drevet där det sitter en typskylt?

Det hade varit toppen att få veta tillverkningsår. Kan stansningen på bilden nedan indikera att det är 2006?

01E02D6A-4046-4644-BB20-4AE90CF8521E.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SM0VXI:

Jag har mätt ytterdiametern på gängan (på axeln), den är 19,75 mm. Insida gäng på noskonen är 17,9 mm. 
 Kan det vara så att den delen av drevet där typskylten sitter är en begagnad utbytesdel från ett annat äldre dp-b drev? Eller är det uteslutet att den delen skulle passa på ett dp-e drev?

 Finns det någon annanstans på drevet där det sitter en typskylt?

Det hade varit toppen att få veta tillverkningsår. Kan stansningen på bilden nedan indikera att det är 2006?

01E02D6A-4046-4644-BB20-4AE90CF8521E.jpeg

290 serien är ju så att det går att plocka ihop det mesta mellan bokstäverna. Den stora skillnaden är att B serien hade mässingskona i överhuset, och när vi kom till C blev det stålkona. Och i dp D1 blev det M20 de tidigare hade M16 axel. i Dp D1 kom sedan M 20 som på sikt fick heta dp E Sen skiljer det inte mer mellan dem. Så jag skulle tro att ditt drev är lite ihopplockat till den utformning det har idag. För du har en M20 axel och den kan man bytt ut från en M16 de passar lika efter schimsning. Hoppas du förstår för det är ganska rörigt, svårt hålla reda på de små förändringar som gjorts och när, serierna är ju så stora och många modeller. Men jag skulle vilja hävda att ditt drev i grunden är ett Dp B.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev kossor:

290 serien är ju så att det går att plocka ihop det mesta mellan bokstäverna. Den stora skillnaden är att B serien hade mässingskona i överhuset, och när vi kom till C blev det stålkona. Och i dp D1 blev det M20 de tidigare hade M16 axel. i Dp D1 kom sedan M 20 som på sikt fick heta dp E Sen skiljer det inte mer mellan dem. Så jag skulle tro att ditt drev är lite ihopplockat till den utformning det har idag. För du har en M20 axel och den kan man bytt ut från en M16 de passar lika efter schimsning. Hoppas du förstår för det är ganska rörigt, svårt hålla reda på de små förändringar som gjorts och när, serierna är ju så stora och många modeller. Men jag skulle vilja hävda att ditt drev i grunden är ett Dp B.

Tack för svaret. Det du skriver låter troligt. Jag ska forska bland tidigare ägare för att eventuellt få klarhet genom historiken. Åter igen, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! jag lånar den här tråden lite eftersom jag tror det är passande.

 

Jag har två drev som ser identiska ut med bilderna i tråden, har själv gissat mig till dpA eller dpB. Har ägt båten i två år  (nimbus 32 med två ad41b).

 

Problemet jag har är att det ena drevet ska vara renoverat med ny kona och ska ha syntetisk olja(?) det andra har nog bronskona och ska ha mineraloljan(?), bytte aldrig drevolja förra vintern eftersom oljan såg okej ut men mest för att jag inte vet vilken som är vilken. förra ägaren minns inte vilken som är bytt och inte heller drängen som hjälpte han återmontera drevet.

 

visuellt är det helt omöjligt att avgöra vilken som blivit isärplockad sist, så vi kan bara gissa. Finns det något sätt att avgöra vilken som är renoverad? helst utan att plocka isär helt. Eller någon annan lösning? Det hela handlar alltså bara om att jag inte vill hälla i fel olja.

MVH!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-12-26 vid 14:35 skrev ruttgar:

Hej! jag lånar den här tråden lite eftersom jag tror det är passande.

 

Jag har två drev som ser identiska ut med bilderna i tråden, har själv gissat mig till dpA eller dpB. Har ägt båten i två år  (nimbus 32 med två ad41b).

 

Problemet jag har är att det ena drevet ska vara renoverat med ny kona och ska ha syntetisk olja(?) det andra har nog bronskona och ska ha mineraloljan(?), bytte aldrig drevolja förra vintern eftersom oljan såg okej ut men mest för att jag inte vet vilken som är vilken. förra ägaren minns inte vilken som är bytt och inte heller drängen som hjälpte han återmontera drevet.

 

visuellt är det helt omöjligt att avgöra vilken som blivit isärplockad sist, så vi kan bara gissa. Finns det något sätt att avgöra vilken som är renoverad? helst utan att plocka isär helt. Eller någon annan lösning? Det hela handlar alltså bara om att jag inte vill hälla i fel olja.

MVH!

det verkar inte gå att redigera sina inlägg och eftersom ingen annan svarat skriver jag en uppföljning för arkivets skull.

 

det är busenkelt att bara lossa växelväljaren, 4st bult, dra försiktigt rakt ut, stoppa in en mindre magnet så märker man rätt lätt om det är en kona av stål eller ädelmetall som alltså magneten inte kommer vilja fastna på.

 

och ja det är dpa drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...