Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MinorOffshore

Skadade jag drevet ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

under veckan var jag ute och åkte båt på kvällen när det mitt i allt knykte/small lätt till och VP:s larm började skrika och mätaren sade att kolla motorn. Jag hade troligen träffat en stock eller en sten (borde ej ha funnits där)? Jag lyfte upp drevet, stängde motorn och kände från badplatformens inspektionslucka blad för blad att det inte fanns några skador på stålpropellrarna. Propellrarna var skadefria, men jag nådde inte fenan för att se hur illa det gått. Eftersom propellrarna var hela antar jag att det var fenan som fick en träff ? Jag startade motorn, körde försiktigt och vågade sedan ta båten i plan. Färden fortsatte i ca en timme och båten betedde sig helt normalt.

Drevet är ett DPH-A med de nya H - propellrarna.

Nu till mina frågor;

Kan jag ha skadat nåt i drevet som jag inte märkt ? 

Vad kan gå fel om jag fortsätter köra säsongen ut och reparerar fenan under vintern ?

Jag har nånstans läst att om drevet blivit skadat och oljan läcker ut så skär drevet nästan genast...

 

Tack i förväg för alla svar !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske du kan bada lite och kolla om skeddan är skadad? Om det bara är gods från skeddan som slagits bort, dvs växelhuset intakt, så kan du köra ändå. Jag körde ett DPE drev utan skedda 3 somrar innan jag lagade det en gång i tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så tror jag med. Skeddan är lätt för ett proffs att laga, så länge inget är skadat på själva växelhuset. Tänker då på deformation eller spricka. Vid spricka borde oljan ta sig ut och vatten in. Då ska du nog inte åka mera innan byte. Saknas en bit av skeddan så blir det möjligen lite sämre styrförmåga men förmodligen inget du märker. Så du måste nog göra dig omaket att inspektera , kanske med cyklop så du ser bra. Eller ta upp ur vatten för inspektion, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...