Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Minego

Solcell på Targan

Rekommendera Poster

Ska installera solcell på Targan på min  2755 Bayliner, nån som gjort det o vilken storlek lämplig både watt o mått på cellen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det svårt att mäta själv på targan för att få fram lämpliga mått på solcellen?

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Minego:

Ska installera solcell på Targan på min  2755 Bayliner, nån som gjort det o vilken storlek lämplig både watt o mått på cellen?

Kände verkar ha ätit taggtråd, men...

Måtten kan du bättre än både Kane och jag.

 

Du bör installera 100 W för att klara en kyl och lite smått som radio, belysning, ladda telefon/padda. Det blir lite drygt 1/2 kvadratmeter.

 

Det finns numera mängder av olika storlekar och former på solpaneler så det är nog inte så svårt att kombinera ihop några som passar (tror jag som inte vet hur en 2755 Bayliner ser ut).

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annan modell, men tror att targan är lika bred.

Jag fick bara plats med 2st 25 wattare utan att dom sticker utanför. Har sett dom som har monterat 2st större, blir inte vackert, men effektivt!

IMG_20200608_104047931.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Patrick för input!

Dina 25 or verkar inte störa allt för mycket, i mitt fall har jag bara babord sida som är ledig(tv antenn mm) så får bli en 50 w, den blir lite stor men monterar den överskjutande mot fören dvs kapellet.

Räcker det med en regulator till dina båda celler? sitter en gammal där nämligen redan så ev låta den gamla vara kvar ......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En effektiv 50 W panel kan nog vara 90 - 100 cm lång och 30 - 35 cm bred.

Får det plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Minego:

Tack Patrick för input!

Dina 25 or verkar inte störa allt för mycket, i mitt fall har jag bara babord sida som är ledig(tv antenn mm) så får bli en 50 w, den blir lite stor men monterar den överskjutande mot fören dvs kapellet.

Räcker det med en regulator till dina båda celler? sitter en gammal där nämligen redan så ev låta den gamla vara kvar ......

Japp, har en regulator plus 2 st vikbara solceller också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Patrick,  får se om jag kan hitta plats åt båda  på Targan.

Finns dels Erlandssons även Biltema 50 w med mått som är ok   typ   70 lång 52 bred hur effektiv resp är ska ge kring 2.6 alt 2.9 amp som mest vad jag kan se o kostar  695 resp 949 kr. Den som sitter där idag är troligvis på kring 25 w...har inte kollat ännu men kan se att den fortfarande fungerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns andra leverantörer än BT och Erlandsons.

24volt.eu tex.

 

Googla lite och räkna.

 

Kolla att effekten (W) /längd (m)/bredd (m) är någorlunda nära 180 - 200 (W/m2) så får du en effektiv panel som inte är onödigt stor.

Lite dyrare blir den, men om den kostar 1 000:- kronor eller 2 000:- spelar väl mindre roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...