Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Fusag

Bygga om akterdäck och akterspegel.

Rekommendera Poster

Hej

Akterruff bortplockad enligt bild. Motorn sitter på bracket som synes. Jag skulle vilja ta ner akterspegeln i höjd lite och på ett ställe något mer i form av en "öppning" för att tillåta smidigare passage bakåt vid bad. I övrigt kommer hela akterdäcket byggas om och i stort sett kommer bänkar konstrueras likt de befintliga med dras hela vägen bak mot akterspegel. Om akterspegeln på ena sidan skulle tas ner till i linje med bänken, har någon tankar om hur det påverkar hållfasthet? Jag tycker inte det känns som det skulle påverka alls. Har någon erfarenhet av liknande?

IMG_6092.jpg

akterdäck_skiss2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du tappar i vridstyvhet, men det kan kompenseras om bänkarna byggs stabilt och fast i skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev gusvo085:

du tappar i vridstyvhet, men det kan kompenseras om bänkarna byggs stabilt och fast i skrovet.

Kan nämna också att akterruffen varit skruvad, liksom hela golvsektionen och bänkarna. Detta får mig att tro att skrovet tillsammans med ”undergolvet” står för den mesta vridstyvheten i konstruktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, men den delen du har kryssat rött tillför rätt mycket styrka skulle jag tro, där av förslaget på platsade bänkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...