Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
wahlis

Förslag på Solcell som ger bra effekt

Rekommendera Poster

Om vi återgår till ämnet så är den nya panelen mindre känslig för att vara felvinklad.

Perfekt vinklad ger den nu 60 W och vriden 30° från solen ger den 49 W.

 

Den gamla panelen var känsligare, ungefär 20° vridning klarade den innan den tappade mycket effekt.

 

Man kan ju räkna på areaminskningen, men det gör jag inte nu...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Fast det jag räknade på var ju de pessimistiska förbrukningarna.

 

Vi har som sagt klarat oss med en 50 W solpanel i 10 år och i snitt 30 minuters motorgång per dygn utan någon extra laddning med landström annat än undantagsvis något år ibland. Vi är ofta ute flera veckor i sräck upp til sex sju veckor i bästa fall.

Detta räcker ju egentligen för att visa att vi klarar oss på ungefär den förbrukning jag redovisat.

 

Kylen är absolut den största boven i dramat, så isolerar man den extra får man ner förbrukningen ordentligt.

Jag har 3x100w +2x50w

Flyttar inte omkring eller vinklar mer än nödvändigt. Klarar mig hyfsat och får en hel del överskott sommartid.

Förbrukare 2st kylboxar och värmare plus lite småpryttlar man kan bortse ifrån.

Skulle inte skada med mer solceller. Har mätt och kommit fram till att jag ev kan ha 2st 100w istället för dom 2st 50wattare jag har.. d skulle ge plus 100w och ev förlänga säsongen något.

1000w skulle klara all förbrukning inkl varmvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

OK, låter optimistiskt.

Mina siffror (när jag kollat mina noteringar):

Kyl: 4,5 A x 40% x 24h = 43 Ah/dygn (tyvärr går en nu isolerad värmarslang bakom kylen så det drar upp förbrukningen)

Värmare Eberspächer D4 inkl extra fläkt till förpiken: 2,3 A x 12 h = 28 Ah/dygn

Övrigt: ca 20 Ah/dygn (det tar mer ström än man tror att ladda plattor!)

Totalt ca 90 Ah/dygn

PS

Jag mäter NOGGRANT!

Hehe men hur många plattor har ni egentligen :) Det är ju horribelt mycket med 20Ah per dygn för plattor. En plattas batteri är väl kanske på 6-7Ah men det är väl vid 5V?

 

Vår kyl är ännu lite törstigare men det är väl nått som inte står helt rätt till där. Under sommaren låg vi på 40-50Ah/dygn. Den står i ett skåp utan ventilation så det kanske är det som är "felet".

 

Jag har haft hemmabyggd batterimätare i båten de senaste åren och nu i år även en 4g router så jag kan roa mig med att kontrollera diverse förbrukning, även hemifrån. Det roliga i kråksången är att alla mina elmätningsprylar står för 10-20% av förbrukningen numera. Kontraproduktivt, men roligt!

 

Bästa dygnet i slutet på Juli fick vi hop 80Ah från panelerna. Lite i underkant mot vad jag hoppats men jag antar att närmare 100Ah är möjligt tidigare på säsongen och kanske med mer rigoröst flyttande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Hehe men hur många plattor har ni egentligen :) Det är ju horribelt mycket med 20Ah per dygn för plattor. En plattas batteri är väl kanske på 6-7Ah men det är väl vid 5V?

Haha! I Övrigt räknar jag in router, pumpar (alla vattenpumpar och toan går på el), laddning av telefoner och plattor samt belysning och ibland TV. Har bara 220 W solpaneler och 570 Ah förbrukarbatterier men jag klarar mig ett tag även i mulet väder. Som värst har jag tagit ut 25% av förbrukarbanken men jag vill hålla det lågt för att slippa byta batterier.

Sen ska man ju veta att även om ett batteri, oavsett vilken spänning det har, kräver mer Ah för att laddas fullt än vad kapaciteten är. Vet inte men gissar att det är ca 20% på telefoner etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag mätt lite

Kylen tar 2,6 A, inte 3,5 A som jag chansade på som max.

Plottern tar 0,55 A, nära 0,6 som jag trodde.

 

25 - 30 Ah ungefärlig förbrukning per dygn då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 16:52 skrev ChristerN:

Haha! I Övrigt räknar jag in router, pumpar (alla vattenpumpar och toan går på el), laddning av telefoner och plattor samt belysning och ibland TV. Har bara 220 W solpaneler och 570 Ah förbrukarbatterier men jag klarar mig ett tag även i mulet väder. Som värst har jag tagit ut 25% av förbrukarbanken men jag vill hålla det lågt för att slippa byta batterier.

Sen ska man ju veta att även om ett batteri, oavsett vilken spänning det har, kräver mer Ah för att laddas fullt än vad kapaciteten är. Vet inte men gissar att det är ca 20% på telefoner etc.

Jag går "plus minus noll" när jag mäter förbrukning/laddning under några dygn. Eller menar du kanske att det blir förluster när man laddar plattan eftersom den laddas via en spänningsomvandlare och att det i den processen blir en förlust? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Olleman82:

Jag går "plus minus noll" när jag mäter förbrukning/laddning under några dygn. Eller menar du kanske att det blir förluster när man laddar plattan eftersom den laddas via en spänningsomvandlare och att det i den processen blir en förlust? 

Vad jag menar är att det är lätt att tro att om man ”skjuter in” tex 10Ah i ett batteri så blir det 10Ah mer laddat. Det stämmer inte för det avgår en del förluster i värme när ett batteri, oavsett vilken sort, laddas.

Jag går oerhört sällan jämnt ut på laddning från solpanelerna (minus förbrukning) eftersom jag strävar efter att ha så fulladdat som möjligt och de sista Ah tar det lång tid att fylla på i ett blybatteri. LiFePO har inte den nackdelen men jag anser att det krävs lite för mycket ombyggnad i nuvarande system i båten för att det ska vara värt det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...