Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Förslag på Solcell som ger bra effekt

Rekommendera Poster

Hej,

Har idag en 50w solcell på mitt doghus men tyvärr ger denna inte tillräckligt med laddning när vi är i båten och ligger still ett längre tag. Jag tror det är en Solar, osäker på åldern men säkert uppåt 10 år. Jag kan se att den ger ca 2,3A vid goda förhållanden vilket är i minsta laget när kyl och annan utrustning är igång. Vårt problem är att utrymmet där den finns idag är lite begränsat. Den vi har nu har mått som är 100x45 cm, vi skulle kunna byta till något med mått av 70x50 cm eller 120x40 cm, är det någon som har förslag på en Solpanel, hård eller mjuk som kan ge bättre prestanda. Vi har en MPPT-regulator idag, det som kan vara värt att se över är också våra kablar för att få lite till effekt men det blir nog marginellt. Jag har sökt runt på nätet och inte hittat något som är helt perfekt ännu. På sikt planerar jag att även att sätta dit någon till panel, behöver de vara samma effekt på dem eller kan man blanda detta? Såg någon som nämnde att man skulle ha samma antal celler på dem, varför detta?

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev wahlis:

är det någon som har förslag på en Solpanel, hård eller mjuk som kan ge bättre prestanda

Jag tror att solpaneler med samma mått i stort sett ger samma ström. Fundera på var du kan montera ytterligare paneler. 
 

26 minuter sedan skrev wahlis:

Såg någon som nämnde att man skulle ha samma antal celler på dem, varför detta?

Paneler med samma antal celler ger likvärdig spänning och bidrar därmed med på likvärdigt sätt till laddningen. Två paneler där den ena har lägre spänning (färre celler) gör att den inte bidrar nästan alls till laddningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta paneler har lika många celler. Men det är så klart viktigt att hålla ett öga på.

 

Det är inte speciellt stor skillnad mellan hårda och mjuka och inte ens mellan poly och monokristalina så försök fylla ytan så mycket det går

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Dava:

De flesta paneler har lika många celler. Men det är så klart viktigt att hålla ett öga på.

 

Det är inte speciellt stor skillnad mellan hårda och mjuka och inte ens mellan poly och monokristalina så försök fylla ytan så mycket det går

Vi hade en period där flera köpt/var på gång att köpa paneler med färre celler så det förekom/mer.

Det som kan spela roll är hur kylningen av panelerna är. Mina som ligger på taket till doghouse blir klart varma och då ger de sämre effekt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har haft detta fabrikat, 2 olika båtar, i en 10 år. Jag tycker de ger mycket effekt på mindre yta än normal standard. Den storleken jag har har tydligen blivit 120 Wp men är väl för bred för dig tror jag. https://order.phaesun.com/index.php/solar-module-phaesun-sun-peak-spr-120-silver.html

20190406_150247.thumb.jpg.d1da5dc2c539b540c7de6387ec84dccb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev wahlis:

är det någon som har förslag på en Solpanel, hård eller mjuk som kan ge bättre prestanda.

Det händer inte så mycket med prestanda på solpaneler över tid så bäst borde vara att komplettera med flera, men...

  • Vår ca. 15 år gamla 50 W panel ger 50 W vid maximal solinstrålning och det är ca. 130 W/m2.
  • Den panel som 1stPeregrine rekommenderar ger 201 W/m2.
  • Din nuvarande panel ger endast 111 W/m2.

Ett byte till något riktigt bra borde kunna ge nästan dubbel effekt om nu effektangivelsen stämmer och det gör de nog.

 

Idag ligger utbytet/verkningsgraden på mellan 17 % och 21 % på kommersiella paneler och för 10 år sedan låg det runt 12 %.

 

Tillägg: Monokristalina celler är lite mera effektiva än polykristalina men också dyrare per watt.

 

Nu blev jag inspirerad att byta vår 50 W panel som kostade ca. 4 000:- kronor (har jag sett på ett kvitto) till en ny 100 W panel som man kan få för under 1 000:- kronor.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarenhetsmässigt vet jag att endast 50W solcell inte är helt tillräckligt i ditt (och i mitt) fall. Det funkade om man körde motorn minst en timma varje dag och tog landström någon gång emellanåt.

Jag hade 50W solcell på förra båten, och den gick att rikta litet, och ett 42 liters kylskåp. Känner igen 2,3A, endast när det var väldigt soligt mitt på dagen med panelen vinklad mot solen i söder kunde det bli 3A en kort stund om batteribanken var dåligt laddad.

 

I nuvarande båt har jag 250W och det är överdimensionerat, jag kan under sommaren köra både kylskåp och en kylbox och har ändå kapacitet över. Men nu på hösten kan det vara litet snålt...

 

Utan att ha räknat på det, så känns det som om 100W solcell kan vara lagom i ditt fall med ett kylskåp och litet andra mindre förbrukare. Iallafall på sommaren med mer intensivt solljus.

 

Om du har plats för en 50-wattare till så är ju det bra, så kan du behålla den befintliga, sedan kan du välja att antingen parallellkoppla eller seriekoppla panelerna om dom nu är på samma effekt, MPPT-regulatorerna  råkar klara 36 volt eller mer, jag har seriekopplat mina för att förenkla kabeldragningen, men det finns både för och nackdelar med både parallell och seriekoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det redan finns en MPPT-regulator så skulle jag inte fokusera på att köpa en lite större panel utan i stället söka efter paneler som gör att den tillgängliga ytan maximeras. Det kan betyda flera mindre paneler snarare än en stor. Eftersom du har en MPPT-regulator kan du seriekoppla panelerna till rätt hög totalspänning och på så sätt få ut det mesta även om någon panel är delvis skuggad. Bara att läsa på i regulatorns manual för att få reda på hur många paneler som kan kopplas i serie.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Faderullan:

 Eftersom du har en MPPT-regulator kan du seriekoppla panelerna till rätt hög totalspänning och på så sätt få ut det mesta även om någon panel är delvis skuggad.

Det förutsätter att panelerna har en bypassdioder, annars kommer den enda skuggade att begränsa alltihop

Jag hade istället parallellkopplat dem. Ingen fara med någon hög maxspänning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta bättre att ha flera mindre solpaneler om det finns risk för partiell skuggning eftersom om en solpanel skuggas delvis minskar dess bidrag väsentligt. Koppla liknande paneler helst parallellt eftersom om de kopplas i serie så kommer en solpanel som delvis skuggas att göra att den totala strömmen minskar drastiskt. Samt koppla in en schottky diod på varje solpanel. 

Läs mer:

https://solarlab.se/solpanel/datablad/partiell-skuggning.pdf

https://teknikhamstern.se/index.php/solpaneler/solpaneltips.html

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man skall ha flera parallella paneler kan man då ha olika effekt på dessa utan att det blir problem. Jag tror att min regulator har Max 10a och om det är 50v. Vid parallella paneler så blir strömmen den avgörande faktorn.

/Wahlis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: Monokristalina celler är lite mera effektiva än polykristalina men också dyrare per watt.

 

Det är en sanning som sällan ifrågasätts. Flera YouTubers har videor som visar på motsatsen. Det beror som vanligt på förutsättningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev Dava:

Det är en sanning som sällan ifrågasätts. Flera YouTubers har videor som visar på motsatsen. Det beror som vanligt på förutsättningarna

Skillnaden är inte så stor. En dålig monokristallin cell är sämre än en bra polykristallin.

Tilläg: Man får kolla hur effektiva solpanelerna är.

200 W/m2 är riktigt bra idag och det får man inte med polykristallina celler.

 

Vilka förutsättningar tänker du på?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev wahlis:

Om man skall ha flera parallella paneler kan man då ha olika effekt på dessa utan att det blir problem. Jag tror att min regulator har Max 10a och om det är 50v. Vid parallella paneler så blir strömmen den avgörande faktorn.

/Wahlis 

Ja, upp till vad regulatorn klarar och med dioder som tidigare beskrivits.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 13:57 skrev 1stPeregrine:

Hej, Jag har haft detta fabrikat, 2 olika båtar, i en 10 år. Jag tycker de ger mycket effekt på mindre yta än normal standard. Den storleken jag har har tydligen blivit 120 Wp men är väl för bred för dig tror jag. https://order.phaesun.com/index.php/solar-module-phaesun-sun-peak-spr-120-silver.html

 

Hur är priserna på Phaesun? Är det värt att registrera sig där? Verkar lite omständigt att behöva maila för att få ett konto. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, priser har jag ingen koll på nu. Det finns en firma i Göteborg som säljer märket & Conrad i Tyskland har de också vad jag minns. Själv köpte jag båda panelerna av Solkraft i Huddinge vet dock inte om han håller på ännu?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 16:07 skrev Mackey:

Nu blev jag inspirerad att byta vår 50 W panel som kostade ca. 4 000:- kronor (har jag sett på ett kvitto) till en ny 100 W panel som man kan få för under 1 000:- kronor.

Den gamla 50-wattaren 65×65 cm är utbytt mot en 100 W panel (85x67 cm) som med frakt kostade knappt 1 000:- kronor.

1688057615_Screenshot_20200911-085432_SamsungInternet.thumb.jpg.8d66f167af975ada9fda28ae0ece28c5.jpg

https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V/100W_12V_shingle_cell_850mm

 

Lite pyssel att fixa en kopplingsbox eftersom just den panel jag ville ha saknade sådan.

 

Tillägg: Slarvigt skrivet, den har kopplingsbox med en plus- och en minuskabel med MC 4-kontakter som utgång. 

Vi har vår panel på pinne i aktern så det blev en tillfällig box med kopplingar och en diod inuti, men det kanske redan finns en diod. Jag saknar sådan information från leverantören så jag tog det säkra före det osäkra så länge. 

 

 

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Lite pyssel att fixa en kopplingsbox eftersom just den panel jag ville ha saknade sådan.

 

Den såg väldigt trevlig ut. Vad menar du med kopplingsbox. Det framgår inte i texten att en sådan skulle saknas.

 

Med en sådan eller (och?) kanske den på 150W skulle jag nästan kunna driva båten direkt med solkraft :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Dava:

Den såg väldigt trevlig ut. Vad menar du med kopplingsbox. Det framgår inte i texten att en sådan skulle saknas.

Slarvigt skrivet av mig, se förtydligande ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-11 vid 09:04 skrev Mackey:

Den gamla 50-wattaren 65×65 cm är utbytt mot en 100 W panel (85x67 cm) som med frakt kostade knappt 1 000:- kronor.

1688057615_Screenshot_20200911-085432_SamsungInternet.thumb.jpg.8d66f167af975ada9fda28ae0ece28c5.jpg

https://24volt.eu/butik/Solpaneler/Solpaneler_12V/100W_12V_shingle_cell_850mm

Funkar riktigt bra nu på hösten när solen står lägre, dagarna är kortare och värmaren går mera. Full fjutt i batterierna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Funkar riktigt bra nu på hösten när solen står lägre, dagarna är kortare och värmaren går mera. Full fjutt i batterierna!

Ni måste ju vara fenomenala på att hushålla med strömmen :) I somras körde jag med 2 flyttbara 100w paneler som jag flyttade/vinklade mot solen ett par gånger under dagen. Utöver detta hade jag också en 50w horisontellt, fast monterad solcell. MPPT regulator och jo, jag gick plus på dagarna men inte med speciellt mycket. man kan aldrig ha för mycket solceller :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 13:29 skrev ChristerN:

Jag tror att solpaneler med samma mått i stort sett ger samma ström. Fundera på var du kan montera ytterligare paneler. 
 

Paneler med samma antal celler ger likvärdig spänning och bidrar därmed med på likvärdigt sätt till laddningen. Två paneler där den ena har lägre spänning (färre celler) gör att den inte bidrar nästan alls till laddningen.

Nja, det är en myt. Så länge solpanelerna är parallellkopplade och har backdiod, bidrar de var och en med sin effekt. Den ena drar inte ner den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev MartinA:

Nja, det är en myt.

Är det?

Säker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga parallellkopplade solpaneler, även om någon har lägre spänning kommer att bidra om den inte är helt skuggad. Övriga ger sin ström utan påverkan från den med lägre spänning.

image.png.744c187a45f64fc2025f0fd64ca72d01.png

Läs mer: https://solarpanelsvenue.com/mixing-solar-panels/

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev ChristerN:
19 minuter sedan skrev ChristerN:

Är det?

Säker?

Jo, ganska säker. Har olika solpaneler monterade på min båt på totalt ca 400 W. Mäter spänningen på dem var för sig och har dem inkopplade parallellt till en MPPT-regulator med blåtand. Inte i något läge drar de ner varandra, utan var och en bidrar alltid med sin effekt. Har även testat att skugga dem. Se även Mackey’s svar i denna länk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Olleman82:

Ni måste ju vara fenomenala på att hushålla med strömmen :)

Vi använder den el vi vill använda. Det går väl 20 - 25 Ah per dygn på sin höjd.

Det som drar mest är väl kylen.

Plotter och autopilot på plats två gissar jag.

Några timmar belysning.

Ladda lite datorer, telefoner, mm.

Radio, men ingen tv.

 

I år har elsnurran (som är en ny förbrukare) dragit en del, oklart hur mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mackey:

Vi använder den el vi vill använda. Det går väl 20 - 25 Ah per dygn på sin höjd.

Det som drar mest är väl kylen.

Plotter och autopilot på plats två gissar jag.

Några timmar belysning.

Ladda lite datorer, telefoner, mm.

Radio, men ingen tv.

 

I år har elsnurran (som är en ny förbrukare) dragit en del, oklart hur mycket.

Oj!

Vi ligger på 60-100 Ah/dygn. Kylen drar ca 30, värmaren så här års lika mycket (12h x 2,5A), och sen laddning av plattor och telefoner. Och då räknar jag ändå inte med plotter och autopilot som ju bara används när motorn är på hos oss. (Plotter 3,5 A, AP 2-4 A).

Nu börjar jag bli lite skeptisk till dina mätningar 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Oj!

Vi ligger på 60-100 Ah/dygn. Kylen drar ca 30, värmaren så här års lika mycket (12h x 2,5A), och sen laddning av plattor och telefoner. Och då räknar jag ändå inte med plotter och autopilot som ju bara används när motorn är på hos oss. (Plotter 3,5 A, AP 2-4 A).

Nu börjar jag bli lite skeptisk till dina mätningar 

 

Jag kan bara konstatera att vi klarar oss i 10 år med en 50 W panel som riktas mot solen så gott det går och med ungefär 2x15 minuters motorgång per dygn under maj, juni, juli och augusti.

 

Nu har elmotor till jollen tillkommit så därför behöver vi en större panel.

 

Tillägg: Vi mäter ju inte så väldigt mycket utan det är mer en uppfattning om hur vår förbrukning ser ut. Jag räknar lite på kul...

 

Har kollat gångtiden på kylen just nu och den går 20 % av tiden.

Minns inte hur många amper den tar, men inte mer än 3,5 A.

3,5 A x 20 % x 24 h = 17 Ah per dygn max.

 

Värmaren (Wallas 1800 Sail) drar 0,5 A på max och går inte mer än sex timmar per dygn nu på hösten. Ofta räcker halvfart.

0,5 A x 6 h = 3 Ah max per dygn.

 

Ledbelysning drar inte mycket, ungefär som värmaren, 3 Ah per dygn.

 

Plottern drar 0,6 A, dvs. ca. 4 Ah per dygn.

 

Lite annat, kanske 3 Ah.

 

Då är vi uppe i någon sorts max på 30 Ah per dygn nu på hösten.

På sommaren går kylen mera, men det kompenseras av att belysning och värmare inte används.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Har kollat gångtiden på kylen just nu och den går 20 % av tiden.

Minns inte hur många amper den tar, men inte mer än 3,5 A.

3,5 A x 20 % x 24 h = 17 Ah per dygn max.

 

Värmaren (Wallas 1800 Sail) drar 0,5 A på max och går inte mer än sex timmar per dygn nu på hösten. Ofta räcker halvfart.

0,5 A x 6 h = 3 Ah max per dygn.

OK, låter optimistiskt.

Mina siffror (när jag kollat mina noteringar):

Kyl: 4,5 A x 40% x 24h = 43 Ah/dygn (tyvärr går en nu isolerad värmarslang bakom kylen så det drar upp förbrukningen)

Värmare Eberspächer D4 inkl extra fläkt till förpiken: 2,3 A x 12 h = 28 Ah/dygn

Övrigt: ca 20 Ah/dygn (det tar mer ström än man tror att ladda plattor!)

Totalt ca 90 Ah/dygn

PS

Jag mäter NOGGRANT!

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

OK, låter optimistiskt.

Fast det jag räknade på var ju de pessimistiska förbrukningarna.

 

Vi har som sagt klarat oss med en 50 W solpanel i 10 år och i snitt 30 minuters motorgång per dygn utan någon extra laddning med landström annat än undantagsvis något år ibland. Vi är ofta ute flera veckor i sräck upp til sex sju veckor i bästa fall.

Detta räcker ju egentligen för att visa att vi klarar oss på ungefär den förbrukning jag redovisat.

 

Kylen är absolut den största boven i dramat, så isolerar man den extra får man ner förbrukningen ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...