Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Janne1340

Båt med drev som går stadigt i låg fart

Rekommendera Poster

Hej, nu har vi "avverkat" vår första båt och insett att det vi uppskattar är farter mellan 5-9 knop, upp till ca15 (vår förra trivdes bäst mellan 20-30) 
Nu håller vi på att leta efter en båt som inte slingrar upp till  1-9 knop och sedan inte gräver ner sig totalt uppemot 12-15 knop.
Det självklara valet vore naturligtvis en båt med rak axel, men det begränsar utbudet rejält speciellt som vi inte vill ha akterkabin och en snipa är inte aktuell.
-Frågan är alltså, finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att utveckla svaret. Antingen köper man en båt som går stadigt i deplacementsfart, tex en snipa. Den kommer aldrig vare sig halvplana eller plana. Eller så köper man en planande båt. Den kommer pga karmanvirvlarna bakom akterspegeln alltid slingra sig i deplacementsfart. 

 

Du kanske kan hitta en halvplanande båt med axel som går hyfsat rakt i deplacementsfart men att köra halvplanande är elakt både mot miljön och mot medmänniskorna på sjön. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Eld-:

Antingen köper man en båt som går stadigt i deplacementsfart, tex en snipa.

Ja, @Eld- har rätt men med ett tillägg att det finns fler båtar än snipor som går stadigt i deplacementsfart. Många sk halvplanande båtar går rakt och stadigt i hela registret. Vår Saga 315 går rakt och snällt upp till ca 20 knop då den börjar balansera lite fram och tillbaka på kölen.

 

10 minuter sedan skrev Eld-:

Du kanske kan hitta en halvplanande båt med axel som går hyfsat rakt i deplacementsfart men att köra halvplanande är elakt både mot miljön och mot medmänniskorna på sjön. 

Även detta är korrekt men kan tillgripas om sjön är grov då man plöjer genom vågorna snarare än åker ovanpå dem, förutsatt "rätt" sorts båt. Och det kostar i soppa. I dessa lägen är det inte många medmänniskor som råkar illa ut.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1340:

-Frågan är alltså, finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 

Jag repeterar Elds svar: Nej.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ChristerN:

Vår Saga 315 går rakt och snällt upp till ca 20 knop då den börjar balansera lite fram och tillbaka på kölen.

Frågan var ställd: finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 

 

Vad jag förstår har inte Saga 315 drev. Eller finns den även med drev?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som en svår kombination. Dessvärre. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1340:

-Frågan är alltså, finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 

Varför är det viktigt med drev?

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

Frågan var ställd: finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 

 

Vad jag förstår har inte Saga 315 drev. Eller finns den även med drev?

Nä, jag försökte bara understryka vad @Eld- skrev. Kanske var otydlig och isf ber jag om ursäkt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart att alla båtar med drev kan gå rakt, men då kommer kravet dubbla drev och maskiner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om vi skippar kravet på drev och tittar på de andra kraven, ej akterkabin och ej snipa. Nimbus äldre skapelser? dom har ju flera med rak axel som är halvplanande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det hjälper något med drev med kontraroterande propellrar. Som Mercury Bravo 3 och Vp DP.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en båt med en maskin och då ett fred, 290 med dubbelpropeller.

Att går långsamt i upp till sex knop är förenat med ett himla rattande, jag har testat med olika drevvinklar men det hjälper föga. I sex och en halv knop börjar den båten gå på rak kurs. Så duopropeller råder inte bot på just det problemet.

Jag satte på en rattkula på ratten som underlättar vevandet. Men när båten börjar svänga gör man ofta misstaget att kompensera hela svängen, det räcker att kompensera till hälften.

 

För några år sedan fanns det ett företag som lanserade några slags fenor eller fasta roderblad som man skruvade fast på undersidan av badbryggan, dessa skulle störa ut kármánvirvlarna i låga farter och i planingsfart räknade man med att båten gick så högt i vattnet så att dessa fenor hamnade ovanför vattenytan. Men förtaget och dess hemsida tycks ha försvunnit? Kanske det inte fungerade..?

 

Nä båtar är alltid kompromisser, det går inte att få allting.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har en båt med en maskin och då ett fred, 290 med dubbelpropeller.

Att går långsamt i upp till sex knop är förenat med ett himla rattande, jag har testat med olika drevvinklar men det hjälper föga. I sex och en halv knop börjar den båten gå på rak kurs. Så duopropeller råder inte bot på just det problemet.

Jag satte på en rattkula på ratten som underlättar vevandet. Men när båten börjar svänga gör man ofta misstaget att kompensera hela svängen, det räcker att kompensera till hälften.

 

För några år sedan fanns det ett företag som lanserade några slags fenor eller fasta roderblad som man skruvade fast på undersidan av badbryggan, dessa skulle störa ut kármánvirvlarna i låga farter och i planingsfart räknade man med att båten gick så högt i vattnet så att dessa fenor hamnade ovanför vattenytan. Men förtaget och dess hemsida tycks ha försvunnit? Kanske det inte fungerade..?

 

Nä båtar är alltid kompromisser, det går inte att få allting.

Har du trimplan?

 

Har märkt att när jag ligger i 7 knop och trycker ner dom max så går båten "rakare" samt att jag trimmar upp lite. Nu använder jag en 4 bladig propeller som ger mycket rakare kurs än 3 bladig. Men en duo ska ju vara lite vassare en än singel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerar lite på missuppfattningen att s.k. "halvplanare" (dvs båt med lite köl, rak axel och roder som är gjord att kunna plana) aldrig planar, är en styggelse för plånboken o.s.v. Kanske man fixerat sig vid namnet, aldrig haft någon själv eller bara minns hur de var förr....

 

Vår båt (eller rättare sagt, den vi hade till för en månad sedan) var liknande ChristerN:s med den skillnaden att den hade en skrovform som inte gjorde den lika "vinglig" i plan. Tvärtom trivdes den utmärkt i 21 knop på marsch. Självklart planar båten då per definition (trots att den kallas "halvplanare"), annars skulle man aldrig kunna komma upp i den farten. Enda nackdelen är att den går en aning mer oekonomiskt  än en drevbåt i planingsfart eftersom det är mer "skrot" kvar i vattnet.

Tror begreppet "Halvplanare" bottnar i att många - särskilt förr - var ganska undermotoriserade och sällan kom över 15 knop. Och planade aldrig ut helt. Vissa (som t ex Sagas skrov) trivs ibland mindre bra i helplaning, andra alldeles utmärkt (t ex Viknes, Skilsö, NB m.fl. och inte minst alla större båtar).

 

Vår kommande båt har fortfarande roder/köl/rak axel men toppar 30 knop och marschar trivsamt i 25. Och - inte minst - dessa typer av båtar går i allmänhet spikrakt i deplacementfart p.g.a. lite köl och roder.

Kanske ett nerfällbart roder bakom drevet ihopkopplat till detta skulle kunna göra det bättre på en drevbåt ?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni delat med er av både erfarenheter och tankar. Nu kan jag konstatera att det som jag tidigare misstänkte stämmer, ska jag köra inom de fart-fönster som jag vill kan jag glömma båtar med drev. 
Beträffande stabiliserande fenor under badbryggan har jag varit i kontakt med konstruktören/tillverkare och han föreföll mycket påläst och dessutom övertygad om produktens förträfflighet. Jag bad om en opartisk referens, och det var ca en vecka sedan så jag får väl se hur det slutar.
Här är hans webbsida om det är någon mer som vill kontakta honom, 
https://rakkurs.se/

 

Redigerad av Janne1340
stav/syftningsfel
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev patrikflink:

Har du trimplan?

 

Har märkt att när jag ligger i 7 knop och trycker ner dom max så går båten "rakare" samt att jag trimmar upp lite. Nu använder jag en 4 bladig propeller som ger mycket rakare kurs än 3 bladig. Men en duo ska ju vara lite vassare en än singel.

Hade trimplan, numera interceptorer, trimplanen gjorde bara liten skillnad, interceptorer är automatiskt nedfällda vid låga hastigheter, det blir visserligen sämre när jag manuellt tar upp dem, men det är ändå slingrigt. Jag tar två trebladiga propellrar.

Duopropeller  ger bättre grepp i vattnet, märks främst vid acceleration, men drar snett dom också vid backmanöver, så det är inte bara halleluluja.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Hej!

Jag har en båt med en maskin och då ett fred, 290 med dubbelpropeller.

Att går långsamt i upp till sex knop är förenat med ett himla rattande, jag har testat med olika drevvinklar men det hjälper föga. I sex och en halv knop börjar den båten gå på rak kurs. Så duopropeller råder inte bot på just det problemet.

Jag satte på en rattkula på ratten som underlättar vevandet. Men när båten börjar svänga gör man ofta misstaget att kompensera hela svängen, det räcker att kompensera till hälften.

 

För några år sedan fanns det ett företag som lanserade några slags fenor eller fasta roderblad som man skruvade fast på undersidan av badbryggan, dessa skulle störa ut kármánvirvlarna i låga farter och i planingsfart räknade man med att båten gick så högt i vattnet så att dessa fenor hamnade ovanför vattenytan. Men förtaget och dess hemsida tycks ha försvunnit? Kanske det inte fungerade..?

 

Nä båtar är alltid kompromisser, det går inte att få allting.

Har faktiskt tittat på en autopilot för att komma till rätta med detta. Då kan jag röra mig lite på båten och grejer med fendrar och dylikt utan att hon lägger om kursen helt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Janne1340:

Hej, nu har vi "avverkat" vår första båt och insett att det vi uppskattar är farter mellan 5-9 knop, upp till ca15 (vår förra trivdes bäst mellan 20-30) 
Nu håller vi på att leta efter en båt som inte slingrar upp till  1-9 knop och sedan inte gräver ner sig totalt uppemot 12-15 knop.
Det självklara valet vore naturligtvis en båt med rak axel, men det begränsar utbudet rejält speciellt som vi inte vill ha akterkabin och en snipa är inte aktuell.
-Frågan är alltså, finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop, upp till ca 15?? 


Kolla in Loxo 32

https://www.pogostructures.com/en/fiche-bateau/loxo-32/

 

skovet är optimerad för farter mellan 10-15 knop och hon klarar sig på 0,5L/nm när hon går som mest effektivt 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag er ledsen för att det tolkas slik att et fōrslag ska vara gyldigt i alla situationer och alla båtar.

jag vet att det finns båtar som har antingen dp eller singel. Där dom med dp går rakare. Och på andra sidan finns det slika som Ohms beskriver der det inte hjälper.

 

själv har jag skrov med två drev som slingrar våldsamt upp til 7 kan. Sen är den stadig.

 

så världen är något mer komplex än svart eller vitt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 11:06 skrev Janne1340:

finns det båtar med drev som trivs i farter mellan 1-9 knop

... utan att slingra sig fram? 
Jag hade en Sea Ray Express med Alphadrev som slingrade sig som vanligt. Efter att ha monterat på stora trimplan så gick båten spikrakt i 7 knop när trimplanen var fullt nedfällda.
Dessutom grävde den inte ner sig i farter runt 12-15 knop om trimplanen var nedfällda även om den farten är totalt oekonomisk vare sig man har trimplan eller inte.

https://www.sokbat.se/Modell/sea-ray/215-express-cruiser

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 11:53 skrev Eld-:

För att utveckla svaret. Antingen köper man en båt som går stadigt i deplacementsfart, tex en snipa. Den kommer aldrig vare sig halvplana eller plana. Eller så köper man en planande båt. Den kommer pga karmanvirvlarna bakom akterspegeln alltid slingra sig i deplacementsfart. 

 

Du kanske kan hitta en halvplanande båt med axel som går hyfsat rakt i deplacementsfart men att köra halvplanande är elakt både mot miljön och mot medmänniskorna på sjön. 

 

Jag har en Nimo 27 med ett VP 290 Drev duopropp den går helt rakt i alla farter, inget slinger. Men den går ju bort för att den har akterruff.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju undantag! 

Jag hade en Campingbåt i trä med 50hk utombordare.

Den var väldigt flatbottnad och ca 7cm djup köl. 

Gick spikrakt i alla hastigheter! Hade en obefintlig planingströskel! Gick att köra allt mellan 8-25 knop.

 

Nackdelen var stampig gång i vågor!

Men en fin sommardag var den underbar att köra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...