Jump to content
Wednesday 28 October 2020
Marerik69

Vinter på sundet

Recommended Posts

Hej....Har en fråga om motorbåt med utombordare på vintern:

Ska ha i min Ryds 535 med 60 hk hela vintern (bor i Skåne). Vad bör jag tänka på? Bor nära så kan titta till den ofta. 

Kan motorn gå sönder? Ska man inte kunna använda sin båt på vintern?

Tacksam för svar😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört utombordare på vintern, den enda åtgärd jag gjorde var att lämna den i vattnet så att kylvattnet kunde dräneras ordentligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gripen72:

Jag har kört utombordare på vintern, den enda åtgärd jag gjorde var att lämna den i vattnet så att kylvattnet kunde dräneras ordentligt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvärt om skulle jag säga. Om båt och motor fryser fast så vill du inte att skrovet lossnar innan motorn och det är sannolikt att det sker. Det kan bli håriga brytkrafter då. Jag har haft båt med utombordare i sjön året runt i tio år, motorn helt upptiltad ur vattnet hela tiden.

Edited by StyrmanKarlsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan tillägga att om skrovet fryser fast oc du inte har några genomföringar under vattenlinjen, och arr motorn är ur vattnet så händer inget utom att skrovet lyfter lite.

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS undrar om det går att använda båten på vintern, så jag förutsätter att isläget inte är allt för svårt. Är det minusgrader och du tiltar upp maskinen kommer inte kylvattnet att dräneras, vilket medför risk för frysskador, kanske skiljer på olika märken, men impellern kommer garanterat frysa fast i pumphuset oaktat märke. Oavsett så fryser den snabbare uppe i luften än om den ligger nere i vattnet.

 

Jag vill påstå att när en båt med utombordsmotor har fryst fast i isen och när det sedan blir töväder, brukar isen släppa först runt riggen, sedan skrovet.

 

I instruktionerna till min Mercury 135 V-6 2t stod det specificerat att maskinen alltid skulle lämnas nere. OT, detta gällde för övrigt även på sommaren eftersom maskinen inte gick att tilta helt ur vattnet, halva växelhuset låg forfarande i, vilket medförde att det katodiska skyddet inte skulle fungera fullt ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om man inte kan tilta upp motorn helt skall man nog akta sig för infrysning. Kan också vara så att kylvatten inte dräneras o så fall.

Detta är utanför min kunskapssfär. Upptilning över vattenytan va ett krav för vår vinterbåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-09-03 vid 20:34 skrev StyrmanKarlsson:

Tvärt om skulle jag säga. Om båt och motor fryser fast så vill du inte att skrovet lossnar innan motorn och det är sannolikt att det sker. Det kan bli håriga brytkrafter då. Jag har haft båt med utombordare i sjön året runt i tio år, motorn helt upptiltad ur vattnet hela tiden.

Inte vad motortillverkerna rekommenderar. Det skall vara nedtiltat vid risk för minusgrader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det låter lite märkligt i mina öron. I princip säger de att "använd inte våra motorer vid risk för isläggning".

Sommarmotorer?

Edited by StyrmanKarlsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Gripen72:

kanske skiljer på olika märken,

Johnson ocean runner. 115 och sedermera 150

Edited by StyrmanKarlsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla förvirrande svar....

Är det ingen som kan svara kort och gott:

Kan man ha båten i på vintern utan risk för skador? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tydligen inte. Jag har haft båt i sjön i typ tio år utan problem med motorn upptiltad ur vattnet men det är ju bara min erfarenhet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuter sedan skrev Marerik69:

Tack för alla förvirrande svar....

Är det ingen som kan svara kort och gott:

Kan man ha båten i på vintern utan risk för skador? 

Det finns alltid en risk för skador, ska du inte använda båten mår motorn bättre av att konserveras och landförvaras.

Men man får intrycket av att du vill använda båten på vintern, det som då sätter gränsen är isläget.

Är det minusgrader lämnar du motorn nedtiltad, annars fryser impellern som pumpar kylvatten till motorn.

Jag har använt utombordare ned till ca 10 minus, och kört genom 3-5cm isskorpa ett par hundra meter innan jag kom ut på öppet vatten. Färgen på riggen får skador, men en rostfri propeller klarar sig fint.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev StyrmanKarlsson:

Det låter lite märkligt i mina öron. I princip säger de att "använd inte våra motorer vid risk för isläggning".

Sommarmotorer?

Det de säger är att lämna motorn i sjön om du vill att den ska funka imorgon när det är minusgrader

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, och jag har ingen anledning att argumentera emot tillverkarens rekomendationer.

Dock skulle jag inte välja den motorn till min åretrunt båt då jag tycker att det är en undermålig konstruktion som inte klarar att dränera kylvattnet vid upptiltat läge. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tillverkarna har väl inte valt att prioritera att kylvattnet ska kunna dräneras i varje upptänklig position som motorn kan vara i, det säkert skulle bli ett onödigt komplicerat kylsystem med begränsad nytta då det fungerar utmärkt att lämna den i körläge, sommar som vinter.

Jag tycker inte konstruktionen är undermålig, alla drivlinor har sina för och nackdelar, men jag håller med dig om att det finns bättre allternativ än en utombordare om man ska stångas med is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanske en dum fråga men varför har man bemödat sig att konsteuera och implementera power trim om den inte skall användas?

Edited by StyrmanKarlsson

Share this post


Link to post
Share on other sites
38 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Kanske en dum fråga men varför har man bemödat sig att konsteuera och implementera power trim om den inte skall användas?

Använder du den inte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag antar att du menar tilten. Den använde jag bara när jag ville kontrollera propellern etc, eller när jag tog upp båten på trailer.

Jag valde som sagt att aldrig lämna motorn upptiltad, på sommaren därför att hela motorn inte gick att ta ur vattnet, och på vintern för att den inte skulle frysa sönder.

Och jag kan tillägga att även om det skulle gått att tilta upp hela motorn ur vattnet, skulle jag ändå inte göra det på sommaren, jag vill inte att det ska stå kvar fickor med salt kylvatten och orsaka korrosion i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy