Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
per_62

Nedgångslucka i kappelväv

Rekommendera Poster

Efter förra helgens seglats med vår S30 i ösregn regnade det ibland in i den öppna nedgångsluckan som är skyddad av sprayhooden. Att segla med träluckorna hindrar en hel del om man snabbt behöver ta sig in eller ut ur ruffen. Att förlänga sprayhooden längre akterut vill jag undvika.

Tanken är att sy en nedgångslucka av kappelväv för att slippa regn in i ruffen och att den fästs på de befintliga fästena för tryckknappar på bägge sidor om nedgången.

Har funderat på en dragkedja längs den grönstreckade linjen i bilden så att öppningen rullas upp mot höger sida längs den rödstreckade linjen. Men helst skulle jag vilja öppna skyddet av kappelväv snabbt utan att behöva dra i en dragkedja.

Kanske skippa dragkedjan och bara använda de tre tryckknappar på vänster sida i bilden för öppning/stängning?

Eller vilka andra lösningar kan finnas på snabb öppning/stängning av kappelväven?

Eller finns det andra lösningar på problemet med regn in i ruffen samt att man enkelt och snabbt kan öppna/stänga?

Kan tex samma funktion som myggnät till ingångsluckan med tyngder längs sidorna fungera på en kappelväv och att den hänger kvar när det lutar? 

 

image.png.7e12979be959649847154da3beb275d2.png

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

83281_11K2RRA7WRPTU1457967870.jpg.4038e1a16337b709260fe795ab54a1fb.jpg

 

 

 

 

83281_3HZV9LORSI2O81457967868.jpg

Vikbara dörrar. Två blad i varje dörr. 

Mycket jobb att få till. 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en sådan nedgångslucka du vill ha och är mycket nöjd.

 

Min har dragkedja och kardborreband. När jag vill öppna och stänga lite snabbt använder jag kardborrebandet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@HybroVikbara dörrar ser tjusigt ut men som sagt en hel del jobb att få till.  Tanken är att få till en enkel väderskyddad ingång till ruffen som snabbt kan öppnas/stängas, främst när det regnar.

 

@Gaidin Låter som en bra lösning men kardborreband tappar väl spänsten med tiden? Tacksam för en skiss eller bild hur du har löst problemet.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2006 beställde jag sprayhood, tält, vindskydd och lucka i kapellduk.

Fick aldrig tummen ur att sätta dit tryckknappar på teaken runt nedgångsluckan och nu fann jag kapelluckan i garaget.

Båten är såld sedan några år.

 

8CAAE639-B610-4739-B7D1-F6CF31BFCFA1.jpeg

 

Den vita tampen är till för att hålla ihoprullad ”lucka” snyggt på plats på babord sida.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle göra något väldigt enkelt och primitivt, ett stycke markis med två loopar/krokar i i varje övre hörn som snabbt krokas fast i befintliga ”saker” eller i små krokar i överkant av rufföppningen, en sydd kanal i nederkant och en tunn trä eller aluminiumlist som är lite längre än öppningen.

 

lätt att göra, lätt att stuva undan 😊

 

en helt annan aspekt som jag funderat på, är det inte bättre att ha luckan på plats, om man går på grund, då vill man kanske hellre dunsa in i ruffluckan än ner på ruffgolvet?
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombon kardborreband och blixtlås låter ju vettig. Då slits kardborrebandet inte så mycket.

  • Om man har förtvivlat bråttom sliter man bort kardborrebandet ock kastar sig handlöst ner i ruffen. 😁
  • Om man bara har normalbråttom slösar man tre sekunder på att öppna blixtlåset och sedan fortsätter man i rask fart in i ruffen.

Det jag inte riktigt förstår är hur man kan få så bråttom att man inte hinner öppna ett blixtlås???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma som om man är riktigt pissnödig😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips!

Får klura lite på alternativen med kappelväv framför ingången. 

Tryckknappar sitter redan på sidorna om nedgången.

Fästa i tryckknapparna alternativt krokar.

Blixtlås med en kappelbit framför blixtlåset för att skydda mot ösregn och möjligen i kombination med kardborreband. Eller bara nöja sig med att fästa i tryckknapparna.

Helst ingen glipa i överkant mellan kapellduk och skjutluckan.

Riktigt "bråttom" är det väl inte att öppna/stänga men en smidig lösning eftersträvas.

Är det bara skippeer och Gaidin som har kapellduk för ingången? 

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en som sitter permanent på plats med tryckknappar i toppen och sedan rullas den enkelt upp och läggs ovanpå. Den har isydda 'lattor' som gör att den ligger stabilt och fint med viss tyngd när den är nerrullad, och det gör den även lätt att rulla upp.

20200909_181434.jpg

20200909_181447.jpg

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...