Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

Späckhuggare attackerade 12m katamaran

Rekommendera Poster

6 timmar sedan skrev skippeer:

mata angriparna med fisk så de kommer av sig med attacken

Och sedan, när de inte får mer, blir de sura/fundersamma och börjar pocka på uppmärksamhet (på sitt inte helt önskvärda sätt) och vill ha mer, mer, mer.....

 

Nej, just det sättet tror jag kan ge motsatt effekt på dessa intelligenta djur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Och sedan, när de inte får mer, blir de sura/fundersamma och börjar pocka på uppmärksamhet (på sitt inte helt önskvärda sätt) och vill ha mer, mer, mer.....

 

Nej, just det sättet tror jag kan ge motsatt effekt på dessa intelligenta djur.

En fisk med en handgranat i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

En fisk med en handgranat i?

Smällkaramell ?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller varför inte ett samurajsvärd? Eller en bazooka. Eller en stridsvagn. Eller atomdriven ubåt.

 

ELLER varför inte passa på att tömma latrintanken?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del förslag är inte praktiska pga legala krav på vapentillstånd, tom signalpistoler (avsett att användas vid sjönöd) kräver vapenlicens i vissa länder.

Vid längesegling passeras gränser till länder med olika syn på ”vapen”.

 

Crackers skall jag undersöka var de är tillåtna…

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-25 vid 00:25 skrev Terri:

Eller varför inte ett samurajsvärd? Eller en bazooka. Eller en stridsvagn. Eller atomdriven ubåt.

 

ELLER varför inte passa på att tömma latrintanken?!

Har man inte alltid en atomdriven ubåt som eskort när man är ute på segeltur?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-11-24 vid 18:04 skrev stelben:

En kalashnikov verkar vara ett bra verktyg, att ha med ombord.

Det retar nog bara upp späckhuggaren.

Det krävs minst en elefantbössa tex en som laddas med .700 Nitro Express: https://images.app.goo.gl/HUNmw2U4tTN422y69

Den patronen är cirka 9 cm lång och har cirka 18mm kaliber. Dessutom  måste man skjuta när huvud elller rygg är i eller ovanför vattenytan eftersom kulan bromsas väldigt fort i vatten. 

 

Fast största problemet när man seglar mellan olika länder är vapenlicensfrågan. Den är i princip olöslig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller att det bästa och enklaste kan vara att släppa ut en del av latrintanken i rätt ögonblick. Ingenting förtar leklusten så effektivt som bajslukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Terri:

Jag vidhåller att det bästa och enklaste kan vara att släppa ut en del av latrintanken i rätt ögonblick. Ingenting förtar leklusten så effektivt som bajslukt.

Men tänk om späckhuggarna är som en del hundar och älskar att rulla sig i skiten. Då får man hoppas att man hinner öppna bottenkranen till septictanken i tid, så kan späckhuggarna tumla runt i skitstrimman, medan båtägarna glatt seglar därifrån. En misstiming där kan få ödestigra konsekvenser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker mig ett fodral av plåt/alluminium, som man trär på rodret vid behov. Eller en påse av järnkedjor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-12-02 vid 12:59 skrev Terri:

Jag vidhåller att det bästa och enklaste kan vara att släppa ut en del av latrintanken i rätt ögonblick. Ingenting förtar leklusten så effektivt som bajslukt.

Det lär väl tolkas av späckhuggaren som "Aha, det är verkligen ett djur, det ska jag anfalla!"

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev trewq:

Det lär väl tolkas av späckhuggaren som "Aha, det är verkligen ett djur, det ska jag anfalla!"

Javisst, djuret blir så rädd så det sk_ter på sig! 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Terri:

Jag tänker mig ett fodral av plåt/alluminium, som man trär på rodret vid behov. Eller en påse av järnkedjor.

Du tänker alltså att när späckhuggarna närmar sig båten för att attackera den hoppar du i vattnet för att fästa grejer på rodret..? 
Vad kan gå fel?

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att någonting som ger en elstöt kanske kunde skrämma iväg dessa angrepp? En stång av kolfiber som man när båten ligger stilla kunde försöka komma tillräckligt nära djuren och som med ett par elektroder ger en elstöt tillräckligt stark för att de avbryter angreppet? Eller något som avger höga ljudstötar som då blir tillräckligt obehagliga att vara nära. Eller något med tryckvågor.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev pseudonym:

Jag tänker att någonting som ger en elstöt kanske kunde skrämma iväg dessa angrepp? En stång av kolfiber som man när båten ligger stilla kunde försöka komma tillräckligt nära djuren och som med ett par elektroder ger en elstöt tillräckligt stark för att de avbryter angreppet?

Inte lätt att få att fungera, eftersom saltvattnet är en god ledare och kortsluter arrangemanget. I vart fall slukar upp en stor del av energin. Och för dessa stora djur behövs mycket energi....

Och var skulle denna kolfiberstång sitta för att inte vara ivägen för rodret, och ändå vara den som kommer i kontakt med valarna när de vill bråka med just rodret ?

 

Elstötsanläggningar fungerar mycket bra mot djur (och människor) på land/i luft (har ju själv elstängsel på min badbrygga mot nergrisande änder), men i ledande saltvatten blir det inte lika självklart "bra".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 hours ago, Peter_K said:

Du tänker alltså att när späckhuggarna närmar sig båten för att attackera den hoppar du i vattnet för att fästa grejer på rodret..? 
Vad kan gå fel?

Ett fäste på fodralet där man hakar i en längre käpp. Sticker ner det i vattnet, och drar upp över rodret.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Terri:

Ett fäste på fodralet där man hakar i en längre käpp. Sticker ner det i vattnet, och drar upp över rodret.

Låter jättesmidigt och kommer säkert gå toppen att hänga över kanten på båten medan båten rör sig på havet och försöka få ett fodral av någon sort över ett roder under båten. Fodralet håller nog också jättebra och skyddar mot ett djur som kan tugga i sig ett roder av glasfiberlaminat.

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Peter_K:

Låter jättesmidigt och kommer säkert gå toppen att hänga över kanten på båten medan båten rör sig på havet och försöka få ett fodral av någon sort över ett roder under båten. Fodralet håller nog också jättebra och skyddar mot ett djur som kan tugga i sig ett roder av glasfiberlaminat.

Du är alltid så negativ!

Vi talar om en liten "fisk" som kommer åt ett roder på en stor segelbåt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Du är alltid så negativ!

Vi talar om en liten "fisk" som kommer åt ett roder på en stor segelbåt.

 

 

Jag tycker jag var väldigt stöttande 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske äntligen en revansch för det utanpåliggande rodret. Då kan man lätt ta upp rodret helt ur vattnet medan späckhuggarna simmar omkring runt båten. Sen när de tröttnat kan man hänga i det igen.

 

Kräver iofs att båten är relativt liten med ett litet smidigt roder. Inser ju att vi inte snackar jollar här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Dava:

Kanske äntligen en revansch för det utanpåliggande rodret. Då kan man lätt ta upp rodret helt ur vattnet medan späckhuggarna simmar omkring runt båten. Sen när de tröttnat kan man hänga i det igen.

 

Kräver iofs att båten är relativt liten med ett litet smidigt roder. Inser ju att vi inte snackar jollar här...

Så länge inte första tecknet på att de är vid båten är att en har tagit en redig tugga ur roderbladet...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev raol:

Så länge inte första tecknet på att de är vid båten är att en har tagit en redig tugga ur roderbladet...
 

 

Då får man ha ett reservroder redo! I stål denna gång... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har en liknande attack skett vid Shetlandsöarna. En ensam individ. Kanske lärt från gruppen utanför Portugal, kanske en individ därifrån som lämnat gruppen och sökt sig norrut.

Oroväckande, eftersom en större spridning av beteendet inte kan uteslutas. Späckhuggaren som dog i Hunnebo för några veckor sen fotograferades från en irländsk fiskebåt nära Shetlandsöarna 2017. Det innebär att det kan vara så att det området är vintertillhållet för de späckhuggare som kommer till Skagerrak och Kattegatt under vår och sommar. I värsta fall kan det bara vara en tidsfråga innan vi har samma attacker här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge är det inte ett tillräckligt stort problem, för att verkliga åtgärder vidtas. 

 

Skulle det bli en riktigt farsot som drabbar den breda allmänheten (vilket jag inte tror kommer ske), så kanske skyddsjakt skulle införas för att decimera populationerna.

 

En annan lösning skulle kunna vara nya material på roder. Hårda men samtidigt elastiska, som inte går att bryta sönder. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Terri:

Än så länge är det inte ett tillräckligt stort problem, för att verkliga åtgärder vidtas. 

 

Skulle det bli en riktigt farsot som drabbar den breda allmänheten (vilket jag inte tror kommer ske), så kanske skyddsjakt skulle införas för att decimera populationerna.

 

En annan lösning skulle kunna vara nya material på roder. Hårda men samtidigt elastiska, som inte går att bryta sönder. 

 

Flera båtar sänkta, hundratals attackerade, förbud mot färd med mindre båtar i det drabbade området, hur är det inte ett stort problem? Föreställ dig om det drabbade Skagerrak och Kattegatt? Familj på väg till Käringön attackerad, båten sänkt. Äldre par utomskärs nära Väderöarna, båten förstörd. Förbud mot att färdas utomskärs och i vissa områden. Korsa Gullmarn förbjudet. Det skulle få enorma konsekvenser, och helt lamslå båtlivet på västkusten.

Det finns inga åtgärder att vidta som är acceptabla. Det enda som kan åtgärda det är att man jagar och avlivar alla späckhuggare som varit delaktiga, och det är självklart inte en acceptabel lösning!

Modifiera roder hjälper inte. Inget man kan hänga på en normalstor båt står pall. Jag läste om en solid stålroderstock på 80 mm diameter som böjdes. Och om roderkonstruktionen håller, så går skrovet sönder i stället, om man inte gör det extremt starkt (flera centimeter stål). Vad ska vi segla med, stora pansarskepp?

Nä, vi får innerligt hoppas att detta aldrig kommer hit, men jag är rejält orolig för att det kan göra det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minutes ago, raol said:


Modifiera roder hjälper inte. Inget man kan hänga på en normalstor båt står pall. Jag läste om en solid stålroderstock på 80 mm diameter som böjdes.

Strömförande roder? Som slås på vid behov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2023-06-22 vid 21:47 skrev raol:

Flera båtar sänkta, hundratals attackerade, förbud mot färd med mindre båtar i det drabbade området, hur är det inte ett stort problem? 

Jag kan inte hitta någon information kring förbud mot färd med mindre båtar.. 

 

Vid vilket djup håller de sig på? Det kommer väl aldrig vara risk för liknande attacker i våra grunda väskustvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dava:

Jag kan inte hitta någon information kring förbud mot färd med mindre båtar.. 

 

Vid vilket djup håller de sig på? Det kommer väl aldrig vara risk för liknande attacker i våra grunda väskustvatten?

Utanför den utsatta kuststräckan, i spanskt vatten, är det förbjudet att färdas med båtar under 15 m längd sen ett drygt år.

I de utsatta områdena pratar man om att gå nära land, och där det är grundare än 20 meter, för att minimera risken för attacker. Men hur överförbart det är, när det handlar om helt olika populationer med kanske helt andra beteenden och preferenser, och skillnaden i kust och botten (där - en naken kust med djuphav och grund sockel, här - en långsamt uppgrundande miljö med tät skärgård), det är nog svårt att säga. Men jag behöver inte åka mer än några minuter från min hemmahamn för att komma till djupare vatten än 20 m, om man nu ska gå strikt på det. Späckhuggaren som dog nära hemmahamnen i maj, jagade inomskärs och nära land dagarna innan. Nu var den gammal och inte helt frisk, men det kanske inte betyder så mycket.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som myndigheterna i Spanien/Portugal rekommenderar att man stänger av motorn, släpper styrningen av rodret, undviker gå nära relingen och håller sig utom synhåll från späckhuggarna, tills de tröttnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...