Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Virvelvind

Sjungande Mast

Rekommendera Poster

Har en IF med gnällande spöken i masten. Det handlar alltså inte om de större resonanserna som får hela masten att slå och slamra utan den sjunger ganska kraftigt Oooooooooooooo som en flöjt. Hissat segel eller ej spelar ingen roll. 

 

Några förslag på lösning?  Jag funderar på om man kan trycka in skumplast eller liknande i maströret för att hindra luftens rörelse men frågan är om det får sitta kvar när storfallet ska upp och ner varje seglats. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Välkommen till MG!

 

Inte hört master spela, men våra mantågsstöttor spelar för oss ibland.

 

För att  få ljud i en flöjt måste det ju finnas öppningar (med viss form), så det borde räcka att se över så att det inte finns några hål/öppningar i maströret eller åtminstone ändra öppningarnas utformning.

 

Detta är ett ämne för @Ruskpricken att hjälpa till med kom jag på.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en ägare till en Albin 78 som hade problem med resonans i masten i vissa vindstyrkor. Botemedlet var att sätta an akterstaget mer så försvann i princip ljuden.

Prova att spänna upp akterstaget och möjligen även övriga stag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minutes ago, Mackey said:

Tillägg: Välkommen till MG!

 

Inte hört master spela, men våra mantågsstöttor spelar för oss ibland.

 

För att  få ljud i en flöjt måste det ju finnas öppningar (med viss form), så det borde räcka att se över så att det inte finns några hål/öppningar i maströret eller åtminstone ändra öppningarnas utformning.

Tackar! 

Ja ska man stämma en flöjt är det väl öppningar och rörets längd man framförallt laborerar med? Som det är nu sjunger den bäst vid kryssbog 5-6 m/s vilken så klart är olämpligt då det är en så vanlig situation. 

Jag provade täppa lite olika öppningar med handflatan igår men det tystade bara det aktuella hålet, sången fortsatte med samma frekvens i övriga hål. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minutes ago, per_62 said:

Pratade med en ägare till en Albin 78 som hade problem med resonans i masten i vissa vindstyrkor. Botemedlet var att sätta an akterstaget mer så försvann i princip ljuden.

Prova att spänna upp akterstaget och möjligen även övriga stag.

Har nyligen skruvat både på vant och akterstag och det har inte gjort någon skillnad. Rörelsen i maströret är så liten när det spelar i 2-3-400Hz som det gör så jag tror inte riggspänningen gör skillnad här på samma sätt som när man hindrar masten från större svängningar. 

 

Men jag kan ha fel. 

Redigerad av Virvelvind

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Virvelvind:

Har nyligen skruvat både på vant och akterstag och det har inte gjort någon skillnad. Rörelsen i maströret är så liten när det spelar i 2-3-400Hz som det gör så jag tror inte riggspänningen gör skillnad här på samma sätt som när man hindrar masten från större svängningar. 

 

Men jag kan ha fel. 

Jag tror absolut att du har rätt, det är luften i flöjten som vibrerar inte själva flöjten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er...flöjtande master oj voj....

Men först Mackey...skall jag tolka det som nått positivt att du tänkte på mig? Hm.....

å vafför däfför då kan en tänka.....

😀

 

Okej. Låg i Kristianopel med en segelbåt, (kom hem härom dan), vinden vände. Så började det att sjunga i en mast, sen  i en annan å sist även i min. Gott folk, inte riggen utan själva mastliket, rännan där travarna går som ger upphov till detta.

Finns enkel botemedel. Ta ett par tre travare å  några meter ca 8 mm tjock lina mellan dem å hissa upp den i mastrännan.

Borta!

 

För övrigt helt rätt att endast luften i en flöjt vibrerar å inte själva flöjten. Men det är en annan historia.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Hej på er...flöjtande master oj voj....

Men först Mackey...skall jag tolka det som nått positivt att du tänkte på mig? Hm.....

å vafför däfför då kan en tänka.....

😀

Det är absolut positivt och det har med din kunskap om pip-instrument att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på pip å flöjt osv. De satte ut en tel.mast i närheten. Å så en dag så tjöt det när vinden kom från rätt håll. Jag lyckades kontakta mastägarbolaget.

-Jo, det är ett känt fel att det visslar i stegpinnarna.

-Jaha, men varför har ni inte gjort nått åt det?

-Jo, vi trodde inte det hördes.

-Men se husen ligger så nära så det hörs utmärkt.

Någon dag senare kom det en gubbe å stoppade in plastpluggar i varje stegpinne.

Sen fick han komma tillbaka för det skulle vara en plugg i varje ände....tänkte inte på det.

Efter det slutade det att vissla-tjuta.

Om man pluggar igen bara ena änden sjunker frekvensen med en oktav vilket det gjorde.

 

Epilog, nu är masten avklädd all utrustning å dieselgeneratorn åsså borta. Stålskelettet står kvar  å förskönar landskapet.

Trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-27 vid 16:18 skrev Ruskpricken:

Hej på er...flöjtande master oj voj....

Men först Mackey...skall jag tolka det som nått positivt att du tänkte på mig? Hm.....

å vafför däfför då kan en tänka.....

😀

 

Okej. Låg i Kristianopel med en segelbåt, (kom hem härom dan), vinden vände. Så började det att sjunga i en mast, sen  i en annan å sist även i min. Gott folk, inte riggen utan själva mastliket, rännan där travarna går som ger upphov till detta.

Finns enkel botemedel. Ta ett par tre travare å  några meter ca 8 mm tjock lina mellan dem å hissa upp den i mastrännan.

Borta!

 

För övrigt helt rätt att endast luften i en flöjt vibrerar å inte själva flöjten. Men det är en annan historia.

 

Även som motorbåtsägare irriteras man över detta oljud som sprider sig över hela hamnen. Masterna och riggarna är dessutom stämda i olika tonarter, tonarter som vanligtvis inte används inom populärmusiken, möjligtvis i avantgardistisk experimentella musikformer, eller vad det nu kan vara för former... Hursomhelst bildar de spelande eller sjungande masterna ett irriterande högfrekvent oackord, antiackord, alltså inte samklingande,, som kan få vissa att bli lyriska, andra att bli galna.

 

Det har klagats från närboende i Fiskebäckskil där många båtar står uppställda på land men inte är avriggade. Det tjuter tydligen rätt så bra när det blåser och det gör det nu ofta.
 

Som @Ruskpricken var inne på så uppstår det ju ljud när det i detta fallet vinden träffar en vass kant, så likrännan är ju en klart misstänkt och möjlig orsak. Samma sak i blåsinstrument, en vass kant som ger upphov till att luften virvlar runt och vibrerar. Eller som i träblåsinstrument, dragspel och munspel, luften träffar kanten på en tunga Som börjar vibrera. Eller så är det väl som med stränginstrument där vant och stag börjar vibrera som då med vantskruvarna är stämda för olika frekvenser? Ja en vibration som förstärks av skrovets klanglåda, som i vilken aukustisk gitarr eller fela som helst.

Jag pratade häromåret med en båtgranne som istället för segel hissade upp en slags gummiprofil i likrännan, denna skulle tydligen både lindra oljudet och störa någon aerodynamisk effekt som orsakade att hela båten kom i självsvängning. Annars har jag sett segelbåtsägare som hissat upp fendertar, flytvästar och badleksaker i riggen, huruvida det har hävt denna effekt vet jag inte... Men dom hade väl blivit galna av oljudet ombord kan tänkas...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

@RuskprickenAnnars har jag sett segelbåtsägare som hissat upp fendertar, flytvästar och badleksaker i riggen, huruvida det har hävt denna effekt vet jag inte... Men dom hade väl blivit galna av oljudet ombord kan tänkas...

Detdär är nog mer för att undvika att masten pumpar, med skakningar i hela båten som följd.

Bryter man luftströmmen på rätt sätt med t ex en fender så blir masten stilla. Dock kan den fortfarande vina ordentligt.

 

Jag tycker det är jobbigare med fall som slår mot masten. Har en båtgranne med wirefall till storen som slår något vansinnigt. Det blir stora fula märken på masten, vilket jag påpekade. Sedan dess är det tyst om den båten. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vaknade en natt och irriterade mig på ett en motorbåt åkte omkring i viken.
Jättelänge!
Så tystnade den...
Men så hörde jag den igen!
Men! Vad håller dom på med? undrade jag! Åker dom i cirkel????
Det visade sig att det var mitt akterstag av Dyneema som var ansatt och brummade diskret i vinden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Janken:

Det visade sig att det var mitt akterstag av Dyneema som var ansatt och brummade diskret i vinden.

Min dyneema-dirk gör samma.
Jäklars vad det kan låta inne i båten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Min dyneema-dirk gör samma.
Jäklars vad det kan låta inne i båten!

Jag spände en gummistropp i min dirk, då slipper jag detdär ljudet som låter som kraftigt undervattenspropellerljud

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Caribic410:

Jag spände en gummistropp i min dirk, då slipper jag detdär ljudet som låter som kraftigt undervattenspropellerljud

Jag sätter bak fallet och slackar dirken något. Dirken är så tunn så den vibrerar i väldigt hög frekvens, låter i båten som att vara inuti en cello. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag sätter bak fallet och slackar dirken något. Dirken är så tunn så den vibrerar i väldigt hög frekvens, låter i båten som att vara inuti en cello. 

Aa.. gjorde åxe det en gång men "å hålla på så" varje segling kändes jobbit. Gummistroppen kan sitta där den sitter. Jag har åxå jättetunn dirk. Hade grövre fram t denna säsong men hade samma självsvängning då..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Caribic410:

Aa.. gjorde åxe det en gång men "å hålla på så" varje segling kändes jobbit. Gummistroppen kan sitta där den sitter. Jag har åxå jättetunn dirk. Hade grövre fram t denna säsong men hade samma självsvängning då..

Jag kopplar ju loss fallet från storseglet varje gång, trodde alla gjorde det? Tycker det är enklare att fästa fallet i bomnocken än att lägga det över spridaren för att slippa ”klånk” i hamnen, så det känns inte som ett merjobb direkt. 
🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gasfjäderförsedd rodkick löser ju annars problemet med sjungande dirk/fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev pseudonym:

En gasfjäderförsedd rodkick löser ju annars problemet med sjungande dirk/fall.

Inte alltid eller inte för mej iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev pseudonym:

En gasfjäderförsedd rodkick löser ju annars problemet med sjungande dirk/fall.

Ja, men jag är för snål för det. 
Dessutom behöver man ju ändå sätta fallet någonstans. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/27/2020 at 4:18 PM, Ruskpricken said:

Gott folk, inte riggen utan själva mastliket, rännan där travarna går som ger upphov till detta.

Finns enkel botemedel. Ta ett par tre travare å  några meter ca 8 mm tjock lina mellan dem å hissa upp den i mastrännan.

Borta!

Tror inte mitt problem ligger här då det sjunger lika bra med storseglet hissat. Har replik så ingen luft passerar förbi rännan. 

 

Nu när båten är upptagen och jag kikat närmare på masten så finns lite öppna hål i toppen från borttagen lanterna och något enstaka annat beslag. Tävlingsbåt hos tidigare ägare. Ska tejpa alla öppna hål jag inte använder i vår så får vi se. Känslan är att det borde göra susen.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan återkoppla att det gjorde susen att tejpa alla ej använda öppningar i maströret. Det största hålet var ett fallurtag en bit upp på sidan av masten. Annars var det bara ett hål efter en lanterna och några mindre skruvhål, så fallurtaget känns som en het kandidat om man ska hitta boven i dramat. 

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul ned återkoppling och bra att verkligheten stämde med teorin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...