Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Perrr

bränslefilter, svart/brunt substans?

Rekommendera Poster

Hej, fanns något svartbrunt i vätskan jag tömde ifrån mitt bränslefilter? Inkluderar bild.

 

Jag har aldrig tömt bränslefiltret tidigare (skaffade båten för 1 årsedan). Filtret sitter lite illa, så jag kan inte titta paralellt för att se tydlig brytnings skillnad, mellan diesel/vatten..

 

Dendär handsken jag anv gav extra bök med oxå..

 

 

Screenshot_2020-09-03-12-32-43.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför tömma avskiljaren i en handske?  Hade du haft vatten syns det tydligt som sega pärlor i botten.  Sen finns det alltid skit med från tankställena, har man otur och tankar just när de fått påfyllning kan det bli mycket grums, gäller allt drivmedel.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Eile:

Varför tömma avskiljaren i en handske?  Hade du haft vatten syns det tydligt som sega pärlor i botten.  Sen finns det alltid skit med från tankställena, har man otur och tankar just när de fått påfyllning kan det bli mycket grums, gäller allt drivmedel.  

Ser jag tankbilen på macken åker jag aldrig in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kräktes idag när jag seglade, kanske pga jag drack ur detdär glaset senare..

 

Jag kan bara inkl 1bild per postning ifrån mobilen. Så jag inkl hur illa bränslefiltret sitter.

 

(dendär tunnaste genomskinliga ledningen är till min Dieselvärmare som strular, kommer helatiden nya luftbubblor just vid tanken. Knäpp på den oxå. Dieselvärmaren är fö dåligt installerad iö, vet att det läcker ut avgaser i motor rummet iom att jag sotat den med startgas, Julas 666spray. Kanske jag blev kolmonoxidförgiftad ifrån motorn idag, dono.. Har inte sotat dieselmotorn än

Screenshot_2020-09-03-12-49-53.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolmonoxid men du kör väl med diesel?   Om filterkåpen sitter trång så lossa hela huset.  Kräktes !  Du drack väl vatten? 

 

image.png.af52dbbd2e25857a29a034897c6772cd.png 

Redigerad av Eile
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Eile:

Kolmonoxid men du kör väl med diesel?   Om filterkåpen sitter trång så lossa hela huset.  Kräktes !  Du drack väl vatten? 

 

image.png.af52dbbd2e25857a29a034897c6772cd.png 

Kul.

 

Jag sköljde ur glaset med vatten, samt blåste torkade det med hushållspapper några gånger (nästan som endel gör med silver). Jag har inte kräkts på mycket mycket länge. Kan varit kombination, sjösjuka, kolmonoxid (bildas vid all ofullständig förbränning av kolväten), samt förtäring av gnutta Diesel (brukar vara allergent för barn med dieselaerosol, samt långvarig hudkontakt.. 

 

Fortfarande aningen illamående 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du mår illa pga. att du druckit ur glaset.

 

Många har nog fått diesel i munnen när man har slangat ur en tank (inte stulit) mha. hävert. Det smakar inte gott, men illamående i samband med detta har i alla fall inte jag blivit.

 

Inandning av dieselaerosol eller att man på annat vis får diesel i lungorna kan ge en kemisk lunginflammation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte många frågor om bränslefilter, så jag ställer min uppföljande fråga här oxå, för det finns 2st (eller 3) bränslefilter, till min motor (Volvo Penta md2020). Det sitter ett bränslefilter burk på motorn, som man ska byta efter var 400:e dag, eller vart annat år. Fråga: var kan man få tag på denna burken?

 

Jag bytte olja samt oljefilter på min motor häromdagen. Bränslefiltret på motorn påminner till utseendet om oljefiltret, men tyx inte finnas på Biltema.

 

Man måste enligt manualen "lufta (ut?) bränslet", efter ev byte av detta filtret. En aningen omständlig process? ink bild1,, enligt den bilden ska man följa någon mätskala, så att kolvar ligger rätt. Nu har jag dock ett annat problem.. -denna mätskalan är nästan borta på min motor (inkl bild2), iom att backventilen (av någon anledning) droppar vatten under drift. Vilket fått motorn att tappa färg, samt fälla zinkpulver?

 

Varför min backventil (på primärkylsystem) droppar vet jag ej (inkl bild3). Finns inget sjövatten filter. Impellerpumpen såg bra ut sist jag öppnade den. Har dock aldrig öppnat värmeväxlaren (för då måste jag antagligen byta kylvätska samtidigt?

20201003_201529.jpg

20201003_200828.jpg

20200926_130742.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Perrr:

- - -

Varför min backventil (på primärkylsystem) droppar vet jag ej (inkl bild3). Finns inget sjövatten filter. Impellerpumpen såg bra ut sist jag öppnade den. Har dock aldrig öppnat värmeväxlaren (för då måste jag antagligen byta kylvätska samtidigt?

 

20200926_130742.jpg

Den droppar för att det är en antik o fullständigt kass konstruktion!

 

Det sitter ett litet tunt gummimembran under toppmuttern, detta ska täta mot en metallkant som oxiderar och därför läcker det. Det finns servicesatser men problemet kommer att återkomma.

 

Byt till en modern vakumventil istället. En sådan kostar obetydligt mer än servicesatsen till din gamla och efter bytet så kommer aldrig läckageproblemet att återkomma. Ventilen på nedanstående bild finns med olika dimension på anslutningarna så du måste först kolla innerdiametern på kylvattenslangarna så du får rätt modell.

bild.png.b3ca941851e5704808e8a70d3aa7b11f.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Perrr:

Inte många frågor om bränslefilter, så jag ställer min uppföljande fråga här oxå, för det finns 2st (eller 3) bränslefilter, till min motor (Volvo Penta md2020). Det sitter ett bränslefilter burk på motorn, som man ska byta efter var 400:e dag, eller vart annat år. Fråga: var kan man få tag på denna burken?

 

Jag bytte olja samt oljefilter på min motor häromdagen. Bränslefiltret på motorn påminner till utseendet om oljefiltret, men tyx inte finnas på Biltema.

 

Man måste enligt manualen "lufta (ut?) bränslet", efter ev byte av detta filtret. En aningen omständlig process? ink bild1,, enligt den bilden ska man följa någon mätskala, så att kolvar ligger rätt. Nu har jag dock ett annat problem.. -denna mätskalan är nästan borta på min motor (inkl bild2),

- - -

(Fuskar lite o kopierar in din tidigare filterbild här. /Lintott)

bild.png.4790f6d04181d1d64a3eac25501a0693.png

 

Det här filtret är en lite äldre modell. Du får nog leta hos båttillbehörsbutiken eller båtmotorfirma för att hitta utbytesdelar till det. Det är stor skillnad på konstruktion för oljefilter o bränslefilter så de är inte utbytbara. Sen brukar det sitta ett mindre finfilter i en hängande kopp på motorn eller vid insprutningspumpen (följ slangarna från förfiltret-bränslepumpen...). Det insatsfiltret hittar du med lätthet hos båttillbehörshandlarna.

 

När du bytt filter (antingen förfilter, finfilter eller båda) så måste du få ur luften ur bränslesystemet. Det finns en handpump på bränslepumpen, du kommer att känna om pumpen står uppe på en kam så det inte pumpar. Vrid svänghjulet en bit med en hylsnyckel o prova igen tills du känner att du kan ta ut pumpslagen, då behöver du inte bry dig om den bortrostade markeringen på motorn. Gör filterbytet medan båten är i sjön så du har kylvatten och kan köra med motorn efter filterbytet. Du kan riskera tjuvstopp om det finns luft kvar och det vill du inte ha i samband med sjösättningen. Om båten redan står på land så vänta tills våren.

 

För egen del så tar jag intervallen för filterbyte med en nypa salt. Jag kör istället båten på fullvarv en stund ungefär varannan timme. Då förbrukar den max bränsle. Om det går bra så räcker genomsläppningen i filterna för min normalkörning. Filterna blir  igensatta efterhand så i praktiken blir de bättre efterhand tills det tar stopp. Jag har självklart extrafilter med ombord och kan byta om de blir dåliga. Mina filter har suttit i åtta år o jag har inga planer på byte ännu.

 

Däremot är det viktigt att dränera på vatten som du gjort så det inte kommer in i insprutningssystemet, då kan det bli dyra reparationer.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-03 vid 19:23 skrev Perrr:

- - -

(den där tunnaste genomskinliga ledningen är till min Dieselvärmare som strular, kommer helatiden nya luftbubblor just vid tanken. Knäpp på den oxå. Dieselvärmaren är fö dåligt installerad iö, vet att det läcker ut avgaser i motor rummet iom att jag sotat den med startgas, Julas 666spray. Kanske jag blev kolmonoxidförgiftad ifrån motorn idag, dono.. Har inte sotat dieselmotorn än

Om det kommer luft i bränsleslangen till värmaren så kommer den att gå dåligt eller inte starta överhuvudtaget. Du ska inte använda startgas i värmaren. Det är bara kolvmotorer du kan hjälpa igång med startgas, värmaren är mer som en villapanna...

 

Kolla anslutningen vid dieseltanken och anslutningarna på ömse sidor av bränslepumpen till värmaren (o eventuellt filter som bör sitta i bränslekretsen mellan tank o pump). De korta gummislangarna kan ha åldrats o spruckit men ibland kan det räcka med att dra åt slangklämmorna för att få slut få luftläckaget.

 

Att det läcker ut avgaser i motorrummet är livsfarligt!

 

Du blir medvetslös av kolmonoxiden innan du vet ordet av och sedan kvävs du i sömnen eftersom kolmonoxiden hindrar transporten av syre i blodet. Ett tecken på kolmonoxidförgiftning är just huvudvärk o illamående (jag vet - jag har tyvärr upplevt det en gång efter övernattning i snögrotta på fjället och vill inte återuppleva det, det tar något dygn innan det släpper...)

 

Använd inte värmaren annat än för kortvarig provkörning och med ordentlig ventilation av båten innan du hittat o fixat läckan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-10-09 vid 21:30 skrev Lintott:

Den droppar för att det är en antik o fullständigt kass konstruktion!

 

Det sitter ett litet tunt gummimembran under toppmuttern, detta ska täta mot en metallkant som oxiderar och därför läcker det. Det finns servicesatser men problemet kommer att återkomma.

 

Byt till en modern vakumventil istället. En sådan kostar obetydligt mer än servicesatsen till din gamla och efter bytet så kommer aldrig läckageproblemet att återkomma. Ventilen på nedanstående bild finns med olika dimension på anslutningarna så du måste först kolla innerdiametern på kylvattenslangarna så du får rätt modell.

bild.png.b3ca941851e5704808e8a70d3aa7b11f.png

Tja, bör nog byta den oxå.

(typ 500kr)

 

Men anledningen att den (befintliga) droppar, kan vara pga jag inte har vattenfilter, och/eller värmeväxlaren satt igen. Jula har tydligen vattenfilter: https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/batpumpar/vattenfilter-650240/

(typ 200kr)

 

Hade fö även tänkt tittat på värmeväxlaren oxå, samt byta kylvatten på sekundärsidan. Men, det fanns ingen instruktion i manualen, om hur man plockar isär värmeväxlaren (så jag antar att man inte bör göra det). Instruktionen för att byta vatten stämmer inte heller.. (för enligt manualen ska det sitta en kran på motor, men på min sitter det enbart en plugg som ej gick rubba -se bild 1 samt 2

 

2020-10-09 vid 21:53 skrev Lintott:

För egen del så tar jag intervallen för filterbyte med en nypa salt. Jag kör istället båten på fullvarv en stund ungefär varannan timme. Då förbrukar den max bränsle. Om det går bra så räcker genomsläppningen i filterna för min normalkörning. Filterna blir  igensatta efterhand så i praktiken blir de bättre efterhand tills det tar stopp. Jag har självklart extrafilter med ombord och kan byta om de blir dåliga. Mina filter har suttit i åtta år o jag har inga planer på byte ännu.

 

Däremot är det viktigt att dränera på vatten som du gjort så det inte kommer in i insprutningssystemet, då kan det bli dyra reparationer.

Tror jag floppar att byta den iår då, skulle nog behövt gå någon mekaniker -kurs (båtklubben brukar ordna det bla, men inte iår).

 

2020-10-09 vid 22:07 skrev Lintott:

Att det läcker ut avgaser i motorrummet är livsfarligt!

 

Du blir medvetslös av kolmonoxiden innan du vet ordet av och sedan kvävs du i sömnen eftersom kolmonoxiden hindrar transporten av syre i blodet. Ett tecken på kolmonoxidförgiftning är just huvudvärk o illamående (jag vet - jag har tyvärr upplevt det en gång efter övernattning i snögrotta på fjället och vill inte återuppleva det, det tar något dygn innan det släpper...)

 

Använd inte värmaren annat än för kortvarig provkörning och med ordentlig ventilation av båten innan du hittat o fixat läckan.

Jula har en kolmonoxid -varnare https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/brand-och-sakerhet/brand/brandvarnare/kolmonoxidvarnare-006265/

(något att ha?)

Jag har redan en (gasol) gas -varnare, vet inte om den larmar för kolmonoxid oxå.

20201016_185225.jpg

20201016_185137.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satt idag och försökte rensa Dieseltanken mha disksvamp fastbunden på en pinne. Gick inte se ner till botten, krafsade på måfå, fram och tillbaka.

 

Gick inte se, för dieseltanken har ingen manlucka, pillade istället bort nivågivaren. Fick upp minst 1dl dynga.

 

Denna dyngan hade täppt dieselvärmarens ledning, lyckades rensa den, och min dieselvärmare tyx funka nu. Dock förmodar jag att dieselvärmaren släpper ut avgaser i hytten (bildas dimma vid utandning trotts några plussgrader?)

 

Min motor (Volvo Penta md2020) tyx ha 2st bränsleledningar, 1 utan förfilter??

 

20210312_211525.jpg.ff4b471b6015a83bbf46d7e4b362e7e1.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Se till att ordna en manlucka så att du kan rengöra tanken ordentligt, det är inte så svårt men nödvändigt om du har så mycket alger.

 

image.png.20cb852634b02e43735c9356fb6c135e.pngimage.png.349592132663e71afad51b6fede4323a.png

 

https://www.marinmagasinet.se/vartips-rea/manlucka-for-bransletank

Denna lucka har en genomsynlig lucka i polykarbonat, men finns även med RF-lucka om man vill, dock inte på Marinmagasinet.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om TS har en MD2020 antar jag att tanken kanske inte är speciellt stor.

Går det inte att plocka ur den så den kan sköljas ordentligt, sitter den för dumt till?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Zwen:

Om TS har en MD2020 antar jag att tanken kanske inte är speciellt stor.

Går det inte att plocka ur den så den kan sköljas ordentligt, sitter den för dumt till?

TS?

 

Volvo Penta Md2020, har 20 hästkrafter, inte minsta inombordaren. Dieseltanken är på 50liter, vill jag minnas från annonsen. Den tyx sitta delvis lös redan, inkl mycket annat, förmodligen kollisionsskadad båt (se sneda skruven på bilden till vänster, mig veterligen det ända som håller den på plats, förutom rören möjligen).

 

Blir nog krångligare att lyfta ut (tömma bränsle, dyr alkohol -att skölja med, sedan lufta/avlufta.. nä

 

Var bara dieselvärmaren som krånglade (vad jag vet)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

Var bara dieselvärmaren som krånglade (vad jag vet)

Den här gången ja! Nästa gång är det motorn, vid sämsta tänkbara tillfälle. Om du har skit i tanken se till att göra rent!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

TS = TrådSkapare

 

Du riskerar att få fortsatta problem om du inte blir av med beväxningen i tanken.

 

Lufta är väl något man bör kunna om man har en diesel och det är inget komplicerat.

 

E85 är 85 % etanol och kostar inte särskilt mycket på macken.

 

Om du vill minimera insatsen så ta fram oljesugen och sug upp så mycket vatten och alger som möjligt ur tanken. Använd sedan Grotamar eller annat algdödande medel för att bli av med "skiten".

 

Sedan är jag osäker, men jag skulle hälla i en liter E85 för att få bort det sista vattnet och sedan fortsätta med Grotamar.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Perrr:

TS?

 

Volvo Penta Md2020, har 20 hästkrafter, inte minsta inombordaren. Dieseltanken är på 50liter, vill jag minnas från annonsen. Den tyx sitta delvis lös redan, inkl mycket annat, förmodligen kollisionsskadad båt (se sneda skruven på bilden till vänster, mig veterligen det ända som håller den på plats, förutom rören möjligen).

 

Blir nog krångligare att lyfta ut (tömma bränsle, dyr alkohol -att skölja med, sedan lufta/avlufta.. nä

 

Var bara dieselvärmaren som krånglade (vad jag vet)

 

 

 

Du behöver ingen dyr alkohol att skölja med. Du kan suga ur dieseln o filtrera bort gojset med kaffefilter eller nylonstrumpa. Sedan kan du skölja med den. Sedan ser du bara till att den är tom innan du tankar i den nya dieseln. Lufta bränslesystemet måste du ju göra ändå nån gång. Du tänker väl byta filtren? Bra att lära sig det på land så kan du det sen om du sitter i sjön.

Man ska ta seriöst på detta med dieselbränslesystem. Kan ställa till mycket om man inte har ordning på det🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag hade klet i tanken även om inte lika mycket som dig, men efter att jag använde redline biostat så försvann allting till sist och den blev helt ren. Tydligen löser inte såna där medel upp gegget(?), men jag tror att det som fanns helt enkelt "dog" och sedan försvann med bränslet och inget nytt växte till sig.  En vän som varit motormekaniker hela livet sa jag borde skaffa det så gjorde det, och när jag berättade hur det blivit helt rent så var han inte förvånad alls utan tyckte mest att det är underligt att det är ett så vanligt problem när har en så enkel lösning. Köpte biltemas variant i höstas och det är fortfarande rent.

 

Vill påpeka att jag inte hade i närheten av så mycket gegg som du verkar ha, men efter att du fått ut det så kan ju tillsats vara något att överväga.

Redigerad av SunWind266

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nå som har erfarenhet av bakterier i bensin? 

 

Kört motorer i ca 55 år, har aldrig sett tillstymmelse av sånt. 

 

De trivs int nå vider i bensin helt enkelt. 

 

Så jag gör som vissa fiskare. 

När det är lite med diesel i tanken häller jag i några dl bensin. T o m en halvliter. Och kör några timmar. 

Toppar därefter med diesel. 

 

Händer, att jag gör detta vartannat år. 

 

Synar stora bränslefillret vid tanken och lilla finfiltret varje vår. Har inte sett någon missfärgning senast 10 åren. 

 

Å andra sidan tankar jag mindre än 150 liter diesel per år. 

Seglar när tillfälle bjuds. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nöjer mig med Dieseltanken nu, tillsatte biocid bara, bättre än var det var nu.

 

Tror jag kommit på varför min vakuumventil droppade, värmeväxlaren (till min Volvo Penta md2020) såg tilltäppt ut, se bifogad bild. Sjögräs som luktade olja/petroleum, har inget primär- sjövattenfilet nämligen.

 

Lyckas inte få ut hela värmeväxlaren, gummit är mycket styvt, kommer inte åt ordentligt på baksidan.

 

Har redan råkat knäcka luftfiltret (egentligen enbart tunn skumgummi), iom kylvattenpluggen satt extremt hårt på motorn.

 

VolvoPenta -support tyx inte svara på meddelanden, frågade om det filtret bla.. man kanske ska vända sig till https://jagrullar.se  (Volvo Forumet- troligen mestadels lantis raggare?)

 

Tittade på en Dansk som hade gjort detta jobbet, på youtube:

Det är Volvo som gäller?

20210325_194358.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nåtmassa är också en svart-brun sunstans, så jag tänkte det är OK att bryta in här med helt andra frågor om sådant?

 

Jag funderar, tycker ni att Biltemas nåtmassa är bra, eller skall man köpa en dyrare, och i så fall vilken då?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...