Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Petterson

Problem vid kallstart B30

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har en B30 med få gångtimmar som endast startar med startgas när den är kall men startar på första försöket när den är lite varm. Jag behöver starta 2-3 gånger med gas innan jag kan varva upp den så den inte dör. När den väl har startat ordentligt så dör den inte mer.

 

Jag kör med 95 oktan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på att membranet i förgasaren läcker så motorn inte får tillräckligt med bränsle. Efter att den startat så är membranet indränkt med bränsle och läcker därför inte lika mycket.

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har den fungerat normalt tidigare?

B30 har väl sålts med minst två typer av förgasare som kan vara av märke Stromberg eller Solex. Kanske den  finns med SU-förgasare också?

Själv är jag mest bekant med Solex-förgasarna och de har accpumpar. Då drar man på gasen rejält några gånger innan man kör startmotorn. Accpumparna sprutar då in bensin som behövs i startögonblicket. Om membranen i accpumparna är dåliga pumpas ingen bensin in i förgasarhalsarna när man drar på gasen och motorn blir svårstartad.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det är inte särskilt vanligt att membranet går sönder. Ett vanligt fel är att kulorna i backventilen och/ eller accelerationsmunstycket sitter fast. Om motorn har svårt att gå på tomgång är sannolikt det munstycket täppt. Vanliga fel numera p.g.a. bränslekvaliteten idag.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur som helst måste ju förgasaren monteras bort och rengöras/felsökas. Då torde felet visa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jag ska gå ner och kolla förgasarna ikväll. Den går förövrigt bra på tomgång.

//Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-04 vid 07:54 skrev Petterson:

Tack för svar. Jag ska gå ner och kolla förgasarna ikväll. Den går förövrigt bra på tomgång.

//Staffan

Kom du fram till något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det satt solex förgasare. Jag testade pumpa för hand vid bränslepumpen utan lyckat resultat. Men nu är båten såld så nästa ägare skulle byta membran och se.

Tack för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...