Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Grefab - båtplatsbredd och pålar...

Rekommendera Poster

Ett kompispar har nyss skaffat segelbåt. De har fått en säsongsplats i Björlanda kile. Jag förstår att Grefab vill få ut så många båtplatser som möjligt på brygglängden, men jäklar vad det är snålt. För deras båt är det 5-10 cm på varje sida fritt mellan pålarna! Mikroskopiska marginaler. Jag har varit med dem vid två tilläggningar, och erbjudit mig att sköta det, men de vill göra det själva för att lära sig, vilket jag absolut håller med om. Så de har gjort en tilläggning var och har nu skrapat en sida var på båten. Tyvärr saknar båten gummilist/trälist eller liknande på sidorna, så den yttersta delen är gelcoat på skrovet.

De börjar lite tvivla på om de nånsin kommer att våga ge sig ut på egen hand, eftersom det är obefintliga marginaler mellan pålarna. Jag hade nog fått in den utan att skrapa i, men även jag hade dragit mig för det om det hade varit lite mer vind än nästan vindstilla.

Ska man räkna med att så gott som alltid skrapa mot pålarna och se till att ha en båt som tål det, eller hur gör folk?


Jag inser mer och mer hur bra vi har det som ligger mellan Y-bommar på flytbrygga. Oerhört bekvämt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte problemet. De får väl betala för en bredare plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som enda lösningen är platsbyte. 5-10 cm är för tight om inte båten har bättre inbyggt skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev AndW:

Förstår inte problemet. De får väl betala för en bredare plats.

Man får inte välja. Grefab tilldelar minsta båtplatsstorlek som båten "passar" i. Går inte att välja större.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Matta runt (halva) pålen. Skruvar i "längsled" om du förstår vad jag menar?

Prata med grefab och be om att få byta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg att den inte passar då. Det är ju sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten är 3.20 bred och båtplatsen de fått måste vara typen 12 x 3.25. Nästa storlek upp är 12 x 4 m, och det är INTE 40 cm marginal på varje sida...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3.40 är båtplatsen enligt Grefab fick jag veta nu. Så mitt ögonmått stämde rätt bra. En decimeter per sida, förutsatt att stolparna står korrekt och rakt, och det är väl tveksamt. Kan göra några cm till...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

För deras båt är det 5-10 cm på varje sida fritt mellan pålarna! Mikroskopiska marginaler.

 

8 timmar sedan skrev raol:

Man får inte välja. Grefab tilldelar minsta båtplatsstorlek som båten "passar" i. Går inte att välja större.

 

Mycket konstigt har skrivits om Grefab här på MG, men såhär konstigt kan det väl inte vara? Det är nog ingen som klarar av att få in en båt med 5 cm marginal på varje sida utan att skrapa i då och då.

 

Det bör väl finnas någon på plats som man kan visa platsen för och därmed få viss förståelse för problemet hos de som administrerar kön och tilldelar platser.

 

I väntan på bredare plats bör ju ovan nämnda inklädnad av pålarna funka ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i Fiskebäck (Grefab), där finns det bryggplatser utan båt och utan förtöjningstampar...borde gå att få byta till bredare plats i andra hamnar oxå.

Fendrar ligger på däck när vi skall passera akterstolpar, lite stressigt när det blåser 12 m/s i sidan.

I Fiskebäck är det grunt, så grunt att en kompis har fått fika vid bryggan istället för att segla eftersom deras köl stod i leran vid ovanligt lågt vatten. Avbrutna akterstolpar eller svajiga stolpar är tyvärr inte ovanligt men det kompenseras med charmigt gröna bryggor (mossa och gräs) på brygga A och B.

Övriga är relativt nya flytbryggor med Y bommar.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, raol said:

Man får inte välja. Grefab tilldelar minsta båtplatsstorlek som båten "passar" i. Går inte att välja större.

 

Så är det väl knappast. Däremot råder det sedan lång tid tillbaka brist på bredare platser (och överskott på långsmala). En konsekvens av att båtarna över tid blivit bredare. Det är dyrt att flytta pålar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev speljakt:

Så är det väl knappast. Däremot råder det sedan lång tid tillbaka brist på bredare platser (och överskott på långsmala). En konsekvens av att båtarna över tid blivit bredare. Det är dyrt att flytta pålar.

Jag ser att det faktiskt inte längre står så i deras regler, men för några år sen stod det uttryckligen så (jag kollade då i samband med en diskussion om att flytta vår båt till Gbg).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

3.40 är båtplatsen enligt Grefab fick jag veta nu. Så mitt ögonmått stämde rätt bra. En decimeter per sida, förutsatt att stolparna står korrekt och rakt, och det är väl tveksamt. Kan göra några cm till...

 

I prislistan är det konstruktionsmåttet som gäller dvs. 

Centrumavstånden mellan pålarna

GREFAB krävde båtens bredd + 20 cm mellan stolparna, (sann bredd),  det svaret fick jag då jag ville hyra ut min plats i andra hand.

Att hyra ut en plats med så liten marginal som 5 cm är inte okej.

Det är förbjudet att spika eller skruva i bryggor o stolpar enl. "Allmänna vilkoren"

https://goteborg.se/wps/wcm/connect/0cc682d8-7eaa-455c-9d63-b9260a11eaf6/ny170911-014-009+GREFAB+Allmänna+vilkor++2018_WEBB.pdf?MOD=AJPERES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...