Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Abbore

Båtplats

Rekommendera Poster

Hejsan. Jag tänker att skaffa min först segelbåt, och fick ett förslag för en båtplats från Västvarv i Sjöhed vid Norra Älven. Platsen är nära Göteborg, men det ser ut lite "vild" , dvs ingen bevakning, ingen inhängning. Har någon en båtplats där, eller har någon info om just denna hamnen? Jag har sökt forumet och trots Sjöheds omnämns, är jag like osäker. >Blir jätte tacksam för åsikter från erfarna seglare/motobåtare.  Kanske är det ganska standard för båtplatser?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant är väl segelbåtar lättare att få ha ifred än motorbåtar.

 

Verkar ju bra med färjan bredvid, blir ju viss övervakningseffekt så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Längre upp i nödinge båtklub  det är väldig billigt det är inhägnad  och kamra över vakat det var stölder förut men när vi  fick kamra jag tror att det finns 2-4 kamror  där blev det inte några inbrott 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har min segelbåt där sedan 3 år tillbaka. Har inte varit med om eller hört om några stölder eller liknande. Dock är jag inte nöjd med platsen utan står i kö till andra.

Det är väldigt oskyddat, rullar in mycket sjö och blåser. Sen kan vattnet stiga så mycket att du får vada från parkeringen till bryggorna. Det kan vara ganska strömt men det har inte inneburit några problem för mig. I övrigt så tycker jag hamnkapten och personalen på kontoret är trevliga och lätta att ha och göra med. Allt som allt så tycker jag inte att platsen är värd kostnaden men den duger gott i väntan på att hitta en annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla. Tack för kommentarer. Det verkar så att precis som för Seni det kan fungera som en tillfällig lösning. Stigande vatten, är det på sommarsäsongen eller vinter? Själv,  tänker jag inte att köpa en lyx båt för att börja med, och då, förhoppningsvis, överleva den perioden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Abbore:

Hej alla. Tack för kommentarer. Det verkar så att precis som för Seni det kan fungera som en tillfällig lösning. Stigande vatten, är det på sommarsäsongen eller vinter? Själv,  tänker jag inte att köpa en lyx båt för att börja med, och då, förhoppningsvis, överleva den perioden. 

Jag upplever att det är vid kraftiga vindar från syd-väst, +10 m/s. Det sitter förövrigt skyltar om att området är kamerabevakat, har dock inte sett några kameror.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska finnas ca 80 båtar i hamnen och kanske under sommarsäsongen blir det lite rörelse runt med alla båtägarna. Samtidigt,  jag var i Björlanda igår och med alla de 2000 båtar där, var det inte så "traffikerat" på bryggorna. Men på natten... Använder du Sjöhed för vinteruppläggning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte meningen att du kan se kamerorna du kan Fråga han i klubben som har hand om dom jag har legat där i ca 15 år och int märkt att det blåsa in det är ju en så liten ingång ca 2 eller 3 meter så det blir inte någong sjö där det blåser mycket mycket  mera i björlanda  älven är så smal så det kan inte blåsa så mycket  där på mina 15 år har jag bara varit med om att vattnet stigit över kajen men då var alla båtarna uptagnar det kan vara svårt att komma in om båten går djupare än 2 meter 

Köper du ett skjul att ha båten i så fins det inget vatten där det är bara dom som ligger  närmast ån 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt att tänka på är att det blir korta, branta vågor lätt vid västlig/sydvästlig vind, eftersom älvens flöde går mot vinden och det är ganska grunt. Man ser ofta det där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker att komma ditt och kolla det som gäller läggningen, bryggor, etc. Är det en säker plats för vinteruppläggning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag var idag på Sjöheds varv, Det blåste en hel del, ungefär SV (från havet) och på mitten av Nordre Älv var vågor ganska tydliga. Dem båtar på lä sidan (östra) av bryggor hade ganska bra, med relativt lugn vatten. På lovard sida, de yttre båtplatser (1-3 från bryggans ände) hade en lite tuffare tid. Platsen är generelt lite "vild" för min "storstads" vy. Samtidigt, det är ganska gömd från stora väggar. Kommer man från Göteborg, ser det ut att Kornhalls färjan (trots att man kan få vänta up till 20 min om man kommer i fel tid) blir det bättra än att köra via Kungälv, då väggen via Kanehall är bara för rally-älskare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...