Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
MickeWic

typ av båt? sporttop, Flybridge eller hardtop runt 32-42fot

Rekommendera Poster

Hej, 

Nu har vi haft vår första båt i 2 säsonger (en DC finnmaster T8) och tycker den varit bra som förstabåt. 

Vi har den nere i södra sverige nära Malmö så det vi nu vill göra är lite längre turer, kanske vara borta 1-2 veckor i stöten om man åker över till danmark och utforskar där. Då behövs det en större båt:-) sedan har vi också upptäckt att vårt kapell har varit uppe hela tiden då det funkat bra med ta bort bakdelen och främre delen går ju öppna upp så vi klarar oss med andra ord utan en DC, det är helt enkelt för mycket jobb ta ner allt och upp varje gång med två småbarn som springer runt, där hade ju en sporttop funkat bättre för oss med bara en tryck på knappen så öppnar sig taket.

De båtar jag kikat på mest är i 40fot klassen men även lite mindre om man inte skall gå upp så stort i storlek.

Första steget att bestämma sig om man skall satsa på en sportop eller en coupe med tak eller en flybridge.

De båtar jag kollat mest på är princess V39 (den nya som kom 2012), Galeon 425HTS, Grandezza 37 och Marex 375.

V39 är ju med dinetten där nere så negativt stå nere och laga mat men fördel känns att man går inte bara ner till sina sovrum utan barnen kan sitta lite vid soffan och kolla på TV, de kan också hänga mer där nere när jag och sambon är uppe på däck. Sedan är ju frågan hur det är uppe på däck en sommardag när det bara är 15 grader och regnar. Galeon 425HTS i princip samma layout fast man har glasdörr till cockpit och är ju en fördel men blir inte lika öppet.

Grandezza 37 och Marex 375 lite mindre och ingen dinette där nere utan där upp så är ju bra när man vill laga mat och glasdörr så man kan stänga och ha värme i cockpit.

Sedan har jag även kikat på tex Bavaria R40Fly som en flybridge version om jag nu skulle gå det spåret.

Sedan vill vi kunna använda båten till lite sol och bad också för dagsutflykter då vi bor nära ett sandrev som vi brukar åka till idag, stort plus om finns plats för en jolle:-)

Tar gärna emot tips om vilka modeller, båttyp att kika på för vad vi skall ha den till.

Nedan är hela listan på båtar som jag kikat lite mer på:

 

Sealine 380

Bavaria R40

Marex 360

Marex 310

Marex 375 och 373

Sealine 330

Sealine 390

Grandezza 37

Grandezza 40 Fly

Bavaria SR41

Windy maestro 40

Windy Chinook 45

Galeon 360 fly

Marex 320 ACC

Fairline GT38

Galeon 425HTS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var ju en diger lista att gå igenom plus Princessen dessutom.

Princess V39 och Windybåtarna då de har sällskapsytor både uppe och nere skulle vara mitt val med barn. Marex 375 är fin men den känns som en parbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa jämförelsen av typ av båt kan vara Princess V39/V40 mot Sealine C390.

Dvs princess har dinette där nere och man får sätta på kapell i aktern om man vill hålla värmen medans C390 inte har dinette där uppe men istället kan man få 3st hytter där nere och man stänger bara glasdörrarna där uppe. Värt notera att vi inte tänkt använda båten på vintern så april-slutet av september.

Hade varit kul med inputs från andra med familj som haft bägge typer av varianter, de har ju sina fördelar bägge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...