Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jalstersjo

Propeller till Triss 52ST

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har nyligen köpt en Triss 52ST, ca -83, med en Mariner 45 hk, 2-takt 4 cyl -87. I neutral varvar motorn upp fint, men med växel i har den ingen ork - båten gör 4-5 knop. Motorn är genomgången med nya tändstift och bra kompression.

 

Jag misstänker att det kan vara fel propeller. På den som sitter på står det: 48.73136 A40L 13P. Är det någon som vet om det är en rimlig propeller, eller vilken som är mer passande?

 

Med vänlig hälsning

John Alstersjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen aning vad det ska vara för propeller men vad säger förra ägaren? Hur mycket varvar motorn på fullgas  med växel i? Öppnar gasspjällen fullt när du har fullgas? Den borde ju gå fortare även med fel propeller kan jag tycka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Fullgas i neutral är uppskattningsvis 5500 varv, med växel kanske 2-3000 varv. Förre ägaren har inte upplevt problem, men har å andra sidan inte kört mycket alls, och då bara i Göta älv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er en propeller med 13 tummars stigning. Det borde inte bli mycket fel.

Så det är nog inte detta som er problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev jalstersjo:

men med växel i har den ingen ork - båten gör 4-5 knop.

Förvisso tung båt och gammal motor men något är helt klart fel. Jag hade lämnat in motorn på service och felsökning. Tror inte det är proppen som är proplemet om inte hubben är trasig. Kan du snurra propellern utan att axeln snurrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Förvisso tung båt och gammal motor men något är helt klart fel. Jag hade lämnat in motorn på service och felsökning. Tror inte det är proppen som är proplemet om inte hubben är trasig. Kan du snurra propellern utan att axeln snurrar?

Varvar den inte mer än kanske 2000 varv med växel i är det nog inte hubben/vulket.  Något annat tror jag men tyvärr ingen idé...

om du med växel i gasar. Blir det då att den inte orkar mera eller blir det mera som att den går bra tills en viss punkt och det sen inte händer mera. Som att gasen inte ger mera med växel i?

Redigerad av M__G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste i ett annat forum om någon med liknande problem, där felet hade att göra med svänghjulet och magneterna som inte varit rätt timade. Är det någon som förstår vad det innebär, och om det skulle kunna vara så? Är det värt att reparera i så fall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske beväxt botten samt lite för hög stigning.?Jag känner en med samma båt samt Yamaha 50 4takt som bytt från 12”till 11”stigning och blev nöjd med det bytet.Jag kör själv med 11” på en 17fotare med liknande vikt och 50hk fyrtaktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen är ju jätteviktig att denne rätt justerad. Jag tänkte också att om den varvar fullt utan växel men inte med växel kanske det finns någon anordning som ska begränsa effekt och varv på friläge men som nu är feljusterad och Bryter på växel istället. Men fel tändning kanske gör den så orkeslös så den inte orkar mera. Kanske något att kolla upp, ja båda sakerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...