Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Hybro

Vad fel de har, som monterar solpaneler o s v.

Rekommendera Poster

Hundaemäj... 

 

När det gäller båtar, så kan man tydligen  lägga solpaneler plant med t ex däck. 

 

Jo, jo. Jag tror på detta intill ekvatorn. 

 

Men nu är vi i norden! 

 

Va fel de har tydligen, vad som skrivs på forum. Som monterar solpaneler mot typ solhöjden i syd! 

 

Stämmer det som skrivs på t ex detta forum, så kan man lägga ut solpaneler över hela gräsmattan hemma. 

Plus är givetvis på köpet, att man slipper klippa gräset. 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Hybro:

Hundaemäj... 

 

När det gäller båtar, så kan man tydligen  lägga solpaneler plant med t ex däck. 

 

Jo, jo. Jag tror på detta intill ekvatorn. 

 

Men nu är vi i norden! 

 

Va fel de har tydligen, vad som skrivs på forum. Som monterar solpaneler mot typ solhöjden i syd! 

 

Stämmer det som skrivs på t ex detta forum, så kan man lägga ut solpaneler över hela gräsmattan hemma. 

Plus är givetvis på köpet, att man slipper klippa gräset. 

 

 

 

Jes och då får du bra med ström mitt i sommarn, när du förmodligen inte har så stort elbehov. Under vintermånaderna lönar det sig nog väl att ha panelerna rejält uppvinklade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst laddar en solpanel vinklad mot solen. På ett hus är det därför logiskt att vinkla de mot söder. 
 

Min båt däremot... den rör på sig. Ändrar kurs, gungar, lutar. Ibland är fören åt söder i hamn, ibland är aktern åt söder. 
Vill man inte ägna tid åt att vrida på solpanelen mot solen eller åt söder, kan man få lika bra effekt genom ett horisontellt montage. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du verkligen på vad du skriver... 

 

"Lika bra effekt", som vaddå? 

Att du inte bryr dig typ? 

 

Som du resonerar kan du gott gå ned i batteri kapacitet t ex. 

 

Men jobbigt är det, medges, att engagera sig och kolla vart solen befinner sig. 

 

  • Förvirrad 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Tror du verkligen på vad du skriver... 

 

"Lika bra effekt", som vaddå? 

Att du inte bryr dig typ? 

 

Som du resonerar kan du gott gå ned i batteri kapacitet t ex. 

 

Men jobbigt är det, medges, att engagera sig och kolla vart solen befinner sig. 

 

Trevligt svar... 🙄

Jo - som jag skrev, om man tittar över ett dygn blir förlusten ganska liten, speciellt om man också räknar med effekter av att båten flyttar sig och en solpanel inte alltid är riktad mot solen. 
Se tabell hur stor skillnaden är (från Jämtkraft, tabellen avser Sverige). 
 

Om jag seglar min båt, kanske kryssar, och hade panelen på en stolpe så hade jag inte vridit på panelen i varje slag för att få optimal laddning. Det betyder att förlusterna hade jämnat ut sig eftersom en solpanel på pinne åt helt fel håll ger mindre än en horisontellt monterad panel. Skillnaden sett över ett dygn blir då någon enstaka procent. 
Dvs, försumbart. 

Bättre då att välja en panel som är några procent större för att kompensera för förlusterna. 

D03F414B-F603-4F92-B11D-1993970C0110.jpeg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man inte seglar så är det kanske inte så dumt att lägga solpanel på däck. När man kryssar så kan en fast installation på båge skapa ett rejält vindfång. Lågt monterad solpanel i pushpit/mantåg är sårbar för vågor. Och de flesta seglar väl mest på sommaren när solen står högt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre på en båge över aktern. Då är det nästan aldrig nåt som skymmer dem, ingen kan trampa på dem eller tappa saker på dem, och bågen kan dessutom användas för att montera t ex en AIS-antenn, en GPS-antenn, däcksbelysning och kanske en radarantenn. Vindfånget är inte så kraftigt.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Bättre på en båge över aktern. Då är det nästan aldrig nåt som skymmer dem, ingen kan trampa på dem eller tappa saker på dem, och bågen kan dessutom användas för att montera t ex en AIS-antenn, en GPS-antenn, däcksbelysning och kanske en radarantenn. Vindfånget är inte så kraftigt.

 

 

Bra kommentar Raol jag köper dina argument, är dock inte helt nöjd med vindfång vid högre lutning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Hybro:

Hundaemäj... 

 

När det gäller båtar, så kan man tydligen  lägga solpaneler plant med t ex däck. 

 

Jo, jo. Jag tror på detta intill ekvatorn. 

 

Men nu är vi i norden! 

Jo, det funkar väldigt bra med horisontella paneler på sommaren (när de flesta använder sina båtar), bättre ju längre norrut man befinner sig eftersom solen går upp tidigare och ner senare där.

 

En panel vinklad mot söder missar en stor del av solinstålningen när solen står i väster, norr och öster.

 

Bäst är naturligtvis att vinkla mot solen hela tiden (räcker ofta att justera en gång varannan timme när man ligger stilla, men hela tiden om man förflyttar sig), men vill man inte hålla på så från kl. 03 till 21 så är ett plant montage helt okej.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag märker tydligt att det blir mindre sol nu på hösten. Jag har lagt ut en 45 w solpanel till. Fick max 43 w av 90 de senaste dagarna..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett större problem, framförallt på segelbåtar är att panelerna skuggas av diverse riggdetaljer, vindsnurror, antenner...

 

Hitta en placering på båten som inte hamnar i skugga så är det nog mer effektivt än att välja horisontell eller vertikal montering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 st solpaneler sidomonterade i höjd med sittbrunnen, sb och bb sida.

På semestern jämförde jag mellan hänga rakt ned med 90 grader mot solen och det var en faktor 2 på laddningen.

Skall montera 3 mindre på rufftaket, minst 1 borde ha fri sikt mot solen☀️ 

Ligger man stilla i naturhamn är en NOA hållare i aktern helt rätt för maxad laddning. Vrid stången efter varje bad.

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har "löst" problemet genom att ha en 25W solpanel monterad platt på luckgaraget och en 80W solpanel monterad på akterspegeln. Vi ser till att ankra med aktern mot solen då vi är ute och får då rejält med ström från 80W panelen. När båten ligger stilla i hamn blir batterierna toppladdade av den lilla 25W panelen (och ibland blir det kanske lite sol på akterspegeln också). Inget extra luftfång från panelerna vid segling och de löser uppgiften att ladda batterierna på ett bekvämt sätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Finns det ingen anordning att köpa som alltid riktar solpanelen i den mest optimala riktningen?

Jo det gör det - men den är så dyr i förhållande till nyttan att det är bättre att använda de pengarna till en extra solpanel som är horisontellt monterad; det ger mer effektökning.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Finns det ingen anordning att köpa som alltid riktar solpanelen i den mest optimala riktningen?

Jo det ska finnas, i alla fall för installationer på ej rörliga objekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-23 vid 15:08 skrev Carl_XII:

Jag har "löst" problemet genom att ha en 25W solpanel monterad platt på luckgaraget och en 80W solpanel monterad på akterspegeln. Vi ser till att ankra med aktern mot solen då vi är ute och får då rejält med ström från 80W panelen. När båten ligger stilla i hamn blir batterierna toppladdade av den lilla 25W panelen (och ibland blir det kanske lite sol på akterspegeln också). Inget extra luftfång från panelerna vid segling och de löser uppgiften att ladda batterierna på ett bekvämt sätt.

hm...och jag som, efter 2 veckor i naturhamnar i Vänern, precis lärt mig att jag ska välja ankringsplats beroende på hur vinden blåser :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-09-01 vid 20:21 skrev Hybro:

Hundaemäj... 

 

När det gäller båtar, så kan man tydligen  lägga solpaneler plant med t ex däck. 

 

Jo, jo. Jag tror på detta intill ekvatorn. 

 

Men nu är vi i norden! 

 

Va fel de har tydligen, vad som skrivs på forum. Som monterar solpaneler mot typ solhöjden i syd! 

 

Stämmer det som skrivs på t ex detta forum, så kan man lägga ut solpaneler över hela gräsmattan hemma. 

Plus är givetvis på köpet, att man slipper klippa gräset. 

 

 

 

Det är klart att man kan resonera som du.

I en tidigare båt hade jag två solcellspaneler på en vridbar stång i aktern. Det var naturligtvis det optimala. Jag försökte alltid vrida stängerna och vinkla panelerna så att de alltid hade bästa möjliga läge mot solen. Sen fanns det vissa nakdelar med att ha solpanelerna monterade på det viset.

På in nuvarande båt går det inte att sätta stänger på samma sätt. ar ingen pulpit i aktern. Jag skulle naturligtvis kunna borra två  hål i däcket eller i akterruffen  och montera och plasta fast ett rör, där jag kunde sätta ner mina två solcellspanelshållare - jag har dem kvar.

Som alternativ skulle jag kunna bygga en targabåge. Har funderat på bägge alternativen, men det är en prioriteringsfråga. Först monterade jag de gamla solcellspanelerna tillfälligt, uppvinklingsbara, på däcksalongstaket, så att jag snabbt fick igång laddningen på den "nya" båten. Då kunde jag vinkla upp den ena panelen mot solen om den sken från ena sidan av båten.

Min sjutbara rufflucka har inget vanligt garage, utan skjuts in under däckssalongstaket. Varinningen går i några 10 mm plastslanga. Det fungerar nästan aldrig, utan om det regnar så rinner det in vatten i båten.

Byggde en utvändig lucka av en solcellspanel och 4 teakribbor. Med tips från "Pseudonym" här på MarinGuiden fick jag dessutom konstruktionen helt tät när det gäller vatteninträgning. Den utvändiga luckan går att vinkla upp mot solen - om solen skiner förifrån.

Mina två andra solcellspaneler på en tun plåt, monterade jag direkt på däcksalongstaket.

Om man absolut skall se till maximal prestanda, är mitt montage det absolut sämsta. Ur praktisk synpunkt passar den lösningen mig. Jag har gjort ett mycket medvetet val på denna båten precis som jag gjorde ett mycket medvetet val när jag valde att montera mina två solcellspaneler på stänger i aktern på min förra båt.

Att bara förorda en enda lösning på ett problem och idiotförklara alla andra - det är ganska omoget.

Sjösättning.jpg

DSC_1350.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Finns det ingen anordning att köpa som alltid riktar solpanelen i den mest optimala riktningen?

Du har väl egentligen fått svar, men lite komplettering...

 

En solföljare kostar 3 - 5 tusen kronor och den ger under sommartid ungefär dubbelt så mycket energi som horisontellt monterade paneler.

En 100 W panel kostar 1 000:- kronor idag, så köp två istället för en och en solföljare och spara minst 2 000:- kronor.

 

Det är inte många år sedan solpaneler var riktigt dyra och då fanns det en finess med solföljare.

 

Det går att ha solföljare på båtar och husbilar, men de funkar inte vid färd.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...