Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
zeylon

TMD40A blir varm med luftficka

Rekommendera Poster

Jag har en Penta TMD40A (tidig med lågt serienummer) där jag misstänker att jag har fel lock till termostathuset och att det kanske läcker luft.


Anledningen till att jag undrar är att jag nyligen har råkat ut för att motorn blir varm och när jag kollar så har kylvätska tryckts ut i expansionskärlet så att det är fullt ända upp till toppen.
Om jag lossar klamman runt och lyfter upp expansionskärlet rinner vätskan tillbaka in i motorn men bara om motorn är avstängd. Jag får alltså en luftficka i motorns kylsystem som inte ger sig förrän jag stoppar den.
Det verkar som att nivån börjar stiga först efter att motorn blivit varm och termostaterna öppnar.
När jag kollar luftningen uppe vid turbon så kommer det vätska direkt så det är ingen luftblåsa där.
Motorn är totalrenoverad med ny topplockspackning för sisådär 100 timmar sedan, det bubblar inte i expansionskärlet och kylvätskan ser fin ut utan oljespår så jag tror inte på en läckande topplockspackning.
Vidare så är nivån oförändrad i systemet efter att man fått det att rinna tillbaka genom att lyfta kärlet så det är knappast inläckage av saltvatten via värmeväxlaren.

 

Kan det komma in luft via termostathuslocket om det inte är tätt? Det är ju svårt att dra det befintliga tätt då det räcker att det är lite skevt för att den hårda gummipackningen inte ska täta.
Det känns dock konstigt att det skulle suga in luft. Dett borde väl i stället läcka pga övertryck?


Det lock som sitter ser ut som detta:

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-939-1023&sok=&id=6802

(Tämligrn svårt att få att täta då det inte har någon fjädrande funktion för tätningen)

 

Enligt marinepartseurope ska det vara ett annat:

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7744060-26-18334B.aspx

Dvs Penta nr 845587.

Som ser ut så här: (Det verkar vara fjädrande)

https://marinexpress.se/artikel.php?kid=838-939-1023&sok=&id=6623

 

Tips?
Ska jag byta lock på termostathuset?

Andra möjliga problem?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du koll på hur mycket kylvätska du fyllt i? Det skall vara 21 liter vill jag minnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njä. Jag har inte mått upp volymen det men det har fungerat prickfritt i två år efter renovering.

Något har förändrats som ger det här fenomenet.

 

I går tätade jag locket med "packning-på-tub" och provkörde lite till.

Det verkar inte vara något läckage vid locket.

 

Mitt första antagande att det börjar stiga efter att termostaterna öppnar visade sig vara fel. Det börjar att stiga direkt efter start och det tar sisådär 15 min att stiga 10cm.

Ingen luft uppe vid turbon och om man lyfter upp expansionskärlet så rinner det inte tillbaka förrän motorn stoppats. Jag provade att hålla upp kärlet med motorn igång och så fort jag stoppat så rann det tillbaka.

 

Jag ser följande möjliga orsaker:

1: Läckande topplockspackning. Det som talar emot det är att den är nästan ny och att det inte blir några föroreningar i kylarvätskan. Jag tappade upp lite i ett plastglas och den är som ny utan minsta tillstymmelse till oljighet eller grumlighet. (se bild, den ser grumlig ut men är kristallklar)

2: Inläckage av avgaser via avgaslimpan eller turbon. Då borde det komma ut luft när man lossar luftningen uppe på turbon vilket det inte gör.

3: Vattenpumpen drar in luft på sugsidan. T.ex. via axeltätningen (men den är ny) eller vid skarven mot värmeväxlaren som jag vet är anfrätt så att o-ringen kanske tätar dåligt.

 

För att utesluta topplockspackning/avgaser så ska jag testa kylarvätskan. 

 

DSC_2318.jpg

Redigerad av zeylon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej... Nu har jag testat kylarvätskan med negativt resultat.

Jag använde en sån här:

https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/testinstrument/cylinderlackagetestare/cylinderlackagetestare-2000020969

 

Jag körde motorn på mellanvarv tills expansionskärlet var fullt med vätska ända upp (ca 20-30 minuter) för att sedan stopppa motorn och hålla upp kärlet så att luften i kylsystemet bubblade upp i kärlet och vätskan rann tillbaka.

Om jag har ett läckage i topplockspackning eller avgaslimpa som trycker ut förbränningsgaser i kylsystemet borde dessa nu vara i expansionskärlet.

Efter det så öppnade jag expansionskärlet och tryckte dit testaren samt pumpade tills all luft i kärlet var utsugen utan att få färgförändring i vätskan i testaren.

Jag provade även att blåsa utandningsluft genom testaren och då blev vätskan knallgul så den reagerar definitivt på koldioxid.

Locket till termostathuset är kollat och det är tätt.

Testet tyder alltså på att min topplockspackning är OK. 🙂 Alltid något...

 

Men var kommer luften in???

Klarar vattenpumpen verkligen att suga in luft på sugsidan och dessutom skapa ett sånt tryck att den kan pressa upp vätskan i expansionskärlet genom att pressa ut luften som finns där genom ventilen i locket?? Det låter inte troligt... Visserligen behövs det inte mycket för att det ska pysa för den ventilen öppnar fort.

 

Nästa steg borde vara att trycksätta kylsytemet och se om det läcker någonstans samt att trycksätta cylindrarna en efter en för att se om det läcker där.

 

Tips mottages tacksamt.  

 

 

DSC_2354.JPG

Redigerad av zeylon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har också problem med min TMD40A
I lördags hämtade jag båten och skulle köra hem men efter 40 sjömil på typ 2600/2800 varv blev motorn för varm och dog... Väntade en timme tills det blev under 80 grader för att starta om den...
Körde sen runt 1600/1800 varv och temperaturen var strax under 80.

 

Märkte att det var lite vit rök som gör mig förvirrad...
Ska ringa en mobil båtmekanik som kan komma till mig och provtrycka motorn...

Hoppas att du får lösa problemet på bästa sättet...

 

//
Rafa

Redigerad av Braga
fel skrivit

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vit rök beror ofta på att det är för dålig genomströmning för sjövattnet. Om det är för lite vatten i avgaserna förångas det och syns då som vit rök. Kan vara för tätt i t.ex. värmeväxlare, oljekylare eller avgaskröken.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att det är vattenånga, för lite sjövatten i avgaserna.

 

Min beter sig likadant. Har kollat värmeväxlaren som verkar vara ok. Sjövattenpumpen är nyrenoverad. Skall snart byta oljekylaren av annan anledning, blir spännande att se om röken försvinner då. Om inte får jag kolla avgaskröken som nästa steg.

Redigerad av Zwen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter ny testning har jag konstaterat co2 i kylsystemet. Bilden visar vätska som jag bubblat igenom till vänster och ny vätska till höger.

Förra mätningen misslyckades antagligen pga att det sög in luft genom ventilen i locket till expansionskärlet när jag lyfte det som spädde ut det som kom från motorhållet. Den här gången satte jag dit testaren innan jag lyfte för att hindra det och fick ett tydligt utslag.

 

Då är nästa fråga varifrån det kommer...

Jag ser följande alternativ:

1 - Läckande topplockspackning.

2 - Sprucken topp.

3 - Läckande cylinderfoder.

4 - Avgaslimpan.

5 - Turbon. Antingen turbon i sig eller i skarven mot avgaslimpan där det finns kylkanaler.

 

Erfarenheter, tips och synpunkter?

 

DSC_2386.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men skulle enbart detta verkligen kunna ses som vit rök i avgaserna om sjövattenkylningen fungerar som den ska? Här är det ju sjövatten i avgassystemet. Det är ju inte som på en bil med torra avgaser där man direkt ser vattenånga om blockpackningen ger sig ordentligt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/30/2020 at 9:49 AM, Zwen said:

Gissar att det är vattenånga, för lite sjövatten i avgaserna.

 

Min beter sig likadant. Har kollat värmeväxlaren som verkar vara ok. Sjövattenpumpen är nyrenoverad. Skall snart byta oljekylaren av annan anledning, blir spännande att se om röken försvinner då. Om inte får jag kolla avgaskröken som nästa steg.

Låt oss veta när du byter !
Jag har faktiskt inte tid nu så det kommer bli en hel del jobb på våren.
Då tänker jag göra hela kylsystemet och ska börja med avgaskröken/turbon som ser väldigt rostiga ut...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så... nu har jag bytt oljekylaren mot en ny. Tyvärr blev det ingen skillnad, det börjar fortfarande ryka vitt när jag kommer upp kring 2600 rpm. Den behövde visserligen bytas i alla fall pga korrosion.

Nu är det ju snart dags att ta upp så jag gör inget mer åt detta i år. Nästa steg blir att ta bort avgaskröken för att kolla men det får bli under vintern. Jag undrar också om det kan ha något med turbon att göra. Är det inte vid dessa varvtal den börjar fläkta på ordentligt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du nu testat och fått positivt CO2, varför förväntar du dig en förändring genom att byta oljekylaren?. Orsaken till ditt problem torde vara något som läker avgaser i sötvattnet. En oljekylare har inget med avgaser att göra. Den kyls med sjövatten och den kyler olja...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev LonelyBird:

Om du nu testat och fått positivt CO2, varför förväntar du dig en förändring genom att byta oljekylaren?. Orsaken till ditt problem torde vara något som läker avgaser i sötvattnet. En oljekylare har inget med avgaser att göra. Den kyls med sjövatten och den kyler olja...

Tror du blandat ihop oss nu..... Jag som bytt oljekylaren, av annan anledning, är inte TS.

Även jag har dock problem med vit rök.

Vit rök kan ha att göra med förträngningar i sjövattensystemet som gör att det blir för litet flöde i avgassystemet, vilket i sin tur kan innebära att de varma avgaserna får sjövattnet att förångas. Sådan förträngning kan t.ex. finnas i värmeväxlare, oljekylare eller avgaskrök eftersom sjövattnet passerar genom dessa.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort och kollat avgaskröken. Det var nog inte mer än 3 av kanalerna som släppte igenom vatten som de skulle. Några var mer eller mindre täta, så det är nog helt klart att det varit för dålig vattenströmning i avgaserna. Har nu rensat dom med skruvmejsel och ståltråd och fått fart på vattnet. Ska bli spännande att se till våren om vattenångan är borta.

 

Eftersom kanalerna verkar rosta igen kan man kanske undra om det finns risk att det på sikt kan rosta igenom innerväggen i kröken? Det skulle nog inte vara så bra om det kommer vatten nästan uppe vid turbon.. Kanske man borde byta ut kröken?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...