Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
OckelboUffe

Aq131C Vp läckande kylsystem

Rekommendera Poster

Köpten båt med den här fina motorn, allt är bra förutom att det (efter premiärturen) samlades nån liter vätska under motorn, lättmjölkfärgad....  inget fel på oljan. Ser inte att det behövs fylla på någonstans. Vad kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev OckelboUffe:

Köpten båt med den här fina motorn, allt är bra förutom att det (efter premiärturen) samlades nån liter vätska under motorn, lättmjölkfärgad....  inget fel på oljan. Ser inte att det behövs fylla på någonstans. Vad kan det vara?


 

Har du bild ?

är den fort. f lättmjölksfärgad?

har du smakat / luktar på vätskan?

har du sötvattenkylning?

har du varmvattenberedare i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Citat

Ska fota imon, samma färg ja, ganska neutral ( vet vad som finns i färskvattensystemet) 

ja, vvberedare i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev OckelboUffe:

 


Kan det vara oljeblandat vatten?

 

En annan möjlighet är att det är såpass mkt avlagringar i färskvattensystemet att det ser mjölkaktigt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Olja tror jag inte... Den har gått i Malmö dom senaste 10 åren, avlagringar däremot låter mer troligt, men då har jag ett läckande system, hur hittar jag lättast var det läcker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev OckelboUffe:

Tack! Olja tror jag inte... Den har gått i Malmö dom senaste 10 åren, avlagringar däremot låter mer troligt, men då har jag ett läckande system, hur hittar jag lättast var det läcker?

färgen indikerar att det är sötvattendelen som läcker. Varmvattenberedare brukar vad jag känner till vara en svag punkt.

 


felsökning

Starta motorn, verkstäder brukar använda en spegel på en pinne för att kunna komma åt att se på svåråtkomliga ställen. 
 

du borde kunna använda en selfie stick till en telefon och filma.

 

förutsatt att sjövattensidan kan uteslutas, följ vattnets väg från värmeväxlaren, kontrollera slangar och komponenter vattnet passerar inkl cirkulationspumpen i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten som blandas med olja ger en mjölkaktig färg, även om Du säger att det inte läcker olja. Hur ser oljan i motorn ut? Pumpa ur lite. Minskar oljemängden onormalt i motorn när Du kör? Hur lång tid tog det för att samlas 1 liter vätska under motorn?
Dels är det ett läckage från motorn. Är det dessutom mjölkfärgat så är det sannolikt olja med i bilden, vilken kommer från motorn. Om vattnet kommer från färskvattenkylningen märker Du om Du behöver fylla på den (det är ju en glykolblandning). I annat fall kommer det från havsvattenkylningen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...