Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Wildeside

Välja batterimonitor?

Rekommendera Poster

Funderar på att köpa en batterimonitor, men vilken ska man välja.

Förutsättningarna är.

Förbrukningsbank 720 Ah

Startbatteri 80 Ah

Stora förbrukare på förbrukningsbanken är 

Bogpropeller 320 Ah

Konverter 240 Ah

Bogpropeller och konverter körs aldrig samtidig.

Behöver ingen övervakning på startbatteriet.

Behöver inte kunna koppla upp mej på telefon via app, räcker med att ha en display i båten.

Tips och råd, fördelar/nackdelar tas tacksamt emot.

Vad jag förstår så faller Nasa:s grejor bort med ovanstående förutsättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yippie!

Äntligen någon mer än jag som fattat 😉.

Det finns bara ett alternativ: Victron. 
Tex den här:

https://www.victronenergy.com/battery-monitors/bmv-702
Om du absolut inte vill ha Bluetooth-möjlighet annars finns ju den här:

https://www.victronenergy.com/battery-monitors/bmv-712-smart
 

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillägg.

Via flera jag har pratat med så är Victron marknadsledande på batterimonitorer just nu. Åtminstone för oss vanliga dödliga. Mastervolt har en hel del smarta lösningar men de kostar nog mer än det smakar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så har jag följande att välja på till skapliga pengar, billigt blir det aldrig när ordet båt är inblandat.

Victronik 700/702/712.

Mastervolt Batman Lite/pro.

Eller finns det fler alternativ till en liknande peng.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad Odelcos Battmeter kostar idag men eftersom det är samma samma som Mastervolt Battman Pro (som egentligen är en firma jag har för mig heter Expert som tillverkar) gissar jag att priset ligger i samma härad. Dessa är dock långt efter Victrons prylar enligt en riktig nörd jag känner. (Jag kallar mig för elnörd ibland men är hästlängder efter denne.)

Så, satsa på nån av Victrons varianter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Victron funkar fin fint.

 

En följd fråga - dina tankar, vatten och bränsle - är det något du behöver ha koll på? 

 

Om så är fallet är en Simmarine Pico ett vettigt alternativ. 

 

För vår del så är vår tankmätare opålitlig, med en pico kan man kalibrera tankmätaren mot volymen som fylls i - för att få en mycket exakt mätning/koll på volymen bränsle. 

 

Har du inget sånt behov - gå på en Victron - små runda - lätta att installera! 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev RikardE:

Victron funkar fin fint.

 

En följd fråga - dina tankar, vatten och bränsle - är det något du behöver ha koll på? 

 

Om så är fallet är en Simmarine Pico ett vettigt alternativ. 

 

För vår del så är vår tankmätare opålitlig, med en pico kan man kalibrera tankmätaren mot volymen som fylls i - för att få en mycket exakt mätning/koll på volymen bränsle. 

 

Har du inget sånt behov - gå på en Victron - små runda - lätta att installera! 

Ja, Pico är nydanande och intressanta. Dock använder de samma inbyggda mätare som de analoga instrumenten gör. Visst, en analog mätare kan ”hänga” sig på ett sätt som Picos inte gör men har man dåliga givare blir resultatet samma oavsett Pico eller annan mätare.

Som jag ser det är Picos lösningar bra då man får en överblick över status på ett bra sätt. Har för mig de, liksom Victrons BT-lösningar, har finfin historik i appen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha... TS av skrev: Bogpropeller 320 Ah.

 

Alltså, kör man en bogpropeller 1 timme? 

 

- Ja, inte vet jag, vilka vanor folk har. Men kanske en halv minut om dagen, verkar rimligt? 

 

Då blir det att dela 320 med 120...

 

Typ belastar batteriet med 0.3 Ah. 

 

Är det nåt att vara orolig över? 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Hybro:

Jaha... TS av skrev: Bogpropeller 320 Ah.

 

Alltså, kör man en bogpropeller 1 timme? 

 

- Ja, inte vet jag, vilka vanor folk har. Men kanske en halv minut om dagen, verkar rimligt? 

 

Då blir det att dela 320 med 120...

 

Typ belastar batteriet med 0.3 Ah. 

 

Är det nåt att vara orolig över? 

 

 

Det är nog inte den totala förbrukningen som oroar, naturligtvis. Det är vad mätshunten klarar i belastning som gör att Nasa’s mätare inte funkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att tillägga gällande Picon är att den med rätt tillbehör (rätt paket) kan mäta förbrukning respektive laddning för flera källor. Dvs utöver huvudshunten kan man ha en enhet med fyra ytterligare shuntar. Tror att flera sådana enheter kan ingå i systemet om behov finnes.

 

Gällande tankmätare är det inte Picons ”fel” att givaren är indelad i sektioner. Picknick beror sig enbart om resistansen. Har man en givare som är helt linjär presenteras ett perfekt resultat. Den har för övrigt även ingångar för givare som visar volymen i volt.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, givet med TS uppgifter, så är inte maxströmmen för t ex bogpropeller 320 A! 

 

Det råder allmänt s t or begreppsförvirring när det gäller t ex strömförbrukning. 

 

T ex att en ström skulle var hög eller låg. 

 

 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Förvirrad 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Dadid:

Värt att tillägga gällande Picon är att den med rätt tillbehör (rätt paket) kan mäta förbrukning respektive laddning för flera källor. Dvs utöver huvudshunten kan man ha en enhet med fyra ytterligare shuntar. Tror att flera sådana enheter kan ingå i systemet om behov finnes.

 

Gällande tankmätare är det inte Picons ”fel” att givaren är indelad i sektioner. Picknick beror sig enbart om resistansen. Har man en givare som är helt linjär presenteras ett perfekt resultat. Den har för övrigt även ingångar för givare som visar volymen i volt.

 

Ja, det är helt rätt (allt du skriver!). Fast givare som visar volym i volt har jag aldrig hört om men det kan ju vara rätt för det 😉.

Problemet med givarna, som jag upplevt det, är att sensorn hänger sig och då spelar det ingen roll hur man visar motståndet (vilket de flesta sensorer använder vad jag vet). Men jag är absolut ingen expert på givare/sensorer!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Ja, det är helt rätt (allt du skriver!). Fast givare som visar volym i volt har jag aldrig hört om men det kan ju vara rätt för det 😉.

Problemet med givarna, som jag upplevt det, är att sensorn hänger sig och då spelar det ingen roll hur man visar motståndet (vilket de flesta sensorer använder vad jag vet). Men jag är absolut ingen expert på givare/sensorer!


Njae, att presentera volym i volt kan vara ett bra sätt att skapa förvirring :-).

Men trot eller ej, mätare för tankar som anger djupet i volt eller Ohm finns tydligen. Tror till och med att den är linjär utan fasta intervaller. 
https://www.tek-tanks.com/level-indication/ultrasonic-level-indicators/

(Skänker en tacksam tanke till den forumist som uppmärksammade mig på denna)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Victron funkar fin fint.

 

En följd fråga - dina tankar, vatten och bränsle - är det något du behöver ha koll på? 

 

Om så är fallet är en Simmarine Pico ett vettigt alternativ. 

 

För vår del så är vår tankmätare opålitlig, med en pico kan man kalibrera tankmätaren mot volymen som fylls i - för att få en mycket exakt mätning/koll på volymen bränsle. 

 

Har du inget sånt behov - gå på en Victron - små runda - lätta att installera! 

Tack för ditt inlägg

Har tittat lite på Picon:n men priset avskräcker för att få veta hur mycket ström jag har i förbrukningsbanken och ska man ha tankmätare m.m. så rasslar det iväg några kronor till.

Klarar mej bra med tankmätarna jag har, iof har jag klarat jag mej utan batterimonitor med.

Men lite nya prylar i båten är alltid kul!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Jaha... TS av skrev: Bogpropeller 320 Ah.

 

Alltså, kör man en bogpropeller 1 timme? 

 

- Ja, inte vet jag, vilka vanor folk har. Men kanske en halv minut om dagen, verkar rimligt? 

 

Då blir det att dela 320 med 120...

 

Typ belastar batteriet med 0.3 Ah. 

 

Är det nåt att vara orolig över? 

 

 

Ber hemskt mycket om ursäkt att jag skrev vilka förutsättningarna är i min båt.

Kan tala om för dej att konvertern går inte heller på full effekt hela tiden!

Kanske ska tillägga att jag har inte landström inkopplad överhuvud taget, Du kanske kan skriva nån sketen kommentar om det med!

Hur jag använder min bogpropeller är väl upp till mej!

Om jag vill så ska jag kunna köra bogpropeller så länge jag behagar eller tills den pajjar utan att batterimonitorn får spelet den med, räcker väl om skepparen får spelet.

Vill passa på att kommentera din tråd.

Jag har två solpaneler liggandes ner på rufftaket.

Du kan väl skriva nått fyndigt om det med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Hybro:

Ja, givet med TS uppgifter, så är inte maxströmmen för t ex bogpropeller 320 A! 

 

Det råder allmänt s t or begreppsförvirring när det gäller t ex strömförbrukning. 

 

T ex att en ström skulle var hög eller låg. 

 

 

 

 

Tja i det här fallet får jag nog lita på tillverkarens tekniska uppgifter.

Har ingen amp mätare som kan mäta dom strömmarna.

Jag anser iaf att 320 A är högt uttag på ett 12 volts system.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack ChristerN och Dadid!

För era inlägg som har varit sakliga och informativa.

Det lutar mot någon av Victron mätararna.

Ska bara klura ut vilken av dom.

Nasa BM1 föll även på att den bara klarar av batteribank på upp till 600A vad jag förstått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske redan utrett, men...

 

Victron 700 (ca. 1700:- kr)

Har en ingång för en batteribank och saknar blåtand. Finns en blåtandsdongel att komplettera med (ca. 600:- kr). Spänningsövervakning av startbatteri.

 

Victron 702 (ca. 2300:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas.

Saknar blåtand och kan nog inte kompletteras heller.

 

Victron 712 (ca. 2700:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas.

Inbyggd blåtand.

 

En bubblare...

Victron Smart Shunt (ca. 1700:- kr)

Nära samma funktion som 712 enl. Victron, men utan panel (bara telefon), ingen reläkontakt och inget larm. Går troligen inte att ansluta en andra batteribank, men kan spänningsövervaka tex. startbatteriet.

Ingen kabeldragning!

 

Jag skulle valt Smart Shunt utan kabeldragning och display, men för TS verkar 700 vara ett bättre alternativ när app i telefonen inte är prio.

 

 

PS till ChristerN.

12 timmar sedan skrev ChristerN:

Yippie!

Äntligen någon mer än jag som fattat 😉.

Ledsen att göra dig besviken. 😉

5 timmar sedan skrev Wildeside:

Klarar mej bra med tankmätarna jag har, iof har jag klarat jag mej utan batterimonitor med.

Men lite nya prylar i båten är alltid kul!

Fetat av mig.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer avseende Pico att man kan koppla på en shunt per förbrukare om man vill - så man får en väldigt exakt koll på läget. 

 

Har man som vi dioder till tankmätarna och tankar som är sned i botten får man med original mätare en väldigt oprecis mätning. I den ena tanken är det en resistens mätare, så vi tankar 10 liter och mäter vad vi har för resistens - tankar 10 till osv - så lägger vi in värdena i Pico - på sås sätt får vi en väldigt exakt koll. 

 

Till vattentanken så har vi en elektronisk mätare - dock så har den 5 anslutningar en för varje diod, denna mätare kommer bytas mot en resistensmätare för att få bra koll även på vatten. 

 

Visst är priset lite högre, men har man behov av flera funktioner som ni har och vill ha allt samlat så är den i mitt tycke en vettig produkt. Vi har i dagsläget endast en shunt - totalen. Kanske blir en för kyl och en för navutrustningen så man får koll på vad just dom drar.

 

Solcellerna har victrons regulatorer med BT koppling så där får vi fullständig historik. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske redan utrett, men...

 

Victron 700 (ca. 1700:- kr)

Har en ingång för en batteribank och saknar blåtand. Finns en blåtandsdongel att komplettera med (ca. 600:- kr). Spänningsövervakning av startbatteri.

 

Victron 702 (ca. 2300:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas.

Saknar blåtand och kan nog inte kompletteras heller.

 

Victron 712 (ca. 2700:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas.

Inbyggd blåtand.

 

En bubblare...

Victron Smart Shunt (ca. 1700:- kr)

Nära samma funktion som 712 enl. Victron, men utan panel (bara telefon), ingen reläkontakt och inget larm. Går troligen inte att ansluta en andra batteribank, men kan spänningsövervaka tex. startbatteriet.

Ingen kabeldragning!

 

Jag skulle valt Smart Shunt utan kabeldragning och display, men för TS verkar 700 vara ett bättre alternativ när app i telefonen inte är prio.

 

 

PS till ChristerN.

Ledsen att göra dig besviken. 😉

Fetat av mig.

Tack för inlägget.

Som jag har förstått det hela.(Kan ha fel som vanligt)

700 Har inte extra ingång

För övervakning av startbatterispänningen.

För övervakning av spänningen i mittzonen i batteribanken.

För att använda temperaturgivaren

Både 700 och 702 kan kompletteras med dongel

Victron Smart Shunt faller bort eftersom man måste ha den uppkopplad via telefon eller köpa till en display.

Ska vi spåna lite om behov!

Första båten bara åror.

Andra båten segel men inga åror.

Tredje båten Både segel, åror och utombordare.

Behoven förändra med tiden och ekonomin!

Har nu ägt en 20-30 båtar genom åren, ekonomin har förbättrats och komfort behoven ökat sen jag började ha egen båt, 14 år gammal.

Så nu har jag i stora båten inombordare, solpaneler, toalett(snart även dusch på toaletten), kök, varmvatten m.m. som jag inte hade en aning om att jag skulle komma ha behov av när ja va 14 år gammal.

Lilla båten är en enkel styrpulpetbåt för fiske/bad turer, utan en massa komfort höjande lullull.

Redigerad av Wildeside
kluddat lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev RikardE:

Stämmer avseende Pico att man kan koppla på en shunt per förbrukare om man vill - så man får en väldigt exakt koll på läget. 

 

Har man som vi dioder till tankmätarna och tankar som är sned i botten får man med original mätare en väldigt oprecis mätning. I den ena tanken är det en resistens mätare, så vi tankar 10 liter och mäter vad vi har för resistens - tankar 10 till osv - så lägger vi in värdena i Pico - på sås sätt får vi en väldigt exakt koll. 

 

Till vattentanken så har vi en elektronisk mätare - dock så har den 5 anslutningar en för varje diod, denna mätare kommer bytas mot en resistensmätare för att få bra koll även på vatten. 

 

Visst är priset lite högre, men har man behov av flera funktioner som ni har och vill ha allt samlat så är den i mitt tycke en vettig produkt. Vi har i dagsläget endast en shunt - totalen. Kanske blir en för kyl och en för navutrustningen så man får koll på vad just dom drar.

 

Solcellerna har victrons regulatorer med BT koppling så där får vi fullständig historik. 

Tack för inlägget!

Pico kan byggas ut så att den kostar mer en hela min båt, är bara behov av att veta hur förbrukningsbanken mår, i övrigt har jag koll på läget på tankar m.m.

Dieseltanken rymmer 340 liter så teoretiskt skulle jag kunna köra 450 distans innan den är tom,

men brukar tanka när det går i 200 liter som jag kan tanka över från lastbilen eller flaktanken.

Vattentanken rymmer 150 liter och Vattenslang har jag 5 meter från båten. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Ledsen att göra dig besviken. 😉

Varken första eller sista gången 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Kanske redan utrett, men...

 

Victron 700 (ca. 1700:- kr)

Har en ingång för en batteribank och saknar blåtand. Finns en blåtandsdongel att komplettera med (ca. 600:- kr). Ingen spänningsövervakning av startbatteri.

 

Victron 702 (ca. 2300:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas. Lite osäker på om det går att övervaka två batteribanker.

Spänningsövervakning av startbatteri möjligt.

Saknar blåtand, men kan kompletteras med djungel.

 

Victron 712 (ca. 2700:- kr)

Har flera ingångar för batterier, komplettera med shunt (ca. 500:- kr) om så önskas. Lite osäker på om det går att övervaka två batteribanker.

Spänningsövervakning av startbatteri möjligt.

Inbyggd blåtand.

 

En bubblare...

Victron Smart Shunt (ca. 1700:- kr)

Nära samma funktion som 712 enl. Victron, men utan panel (bara telefon), ingen reläkontakt och inget larm. Går troligen inte att ansluta en andra batteribank, men kan spänningsövervaka tex. startbatteriet.

Ingen kabeldragning!

 

Jag skulle valt Smart Shunt utan kabeldragning och display, men för TS verkar 700 vara ett bättre alternativ när app i telefonen inte är prio.

Har rättat lite fel i texten ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Wildeside:

Jag har två solpaneler liggandes ner på rufftaket.

Du kan väl skriva nått fyndigt om det med?

Ja, just om liggande paneler, vet jag inte. 

 

Men då jag har viss elförbrukning varje natt, kyl, värmare och CPAP, så ser jag det som en stor fördel att kunna rikta in panelen mot solen, så snart den är uppstånden. 

Samma när jag seglar långa rutter över lilla insjön Vänern. 

 

Vill helst inte använda motorn som ett elverk. 

 

Och ligger aldrig på landström. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några ord till... 

 

Varför tillverkas inte solcellspaneler som läggs strax nedanför relingen på båtar? 

Typ 20 cm höga och 8 meter långa?

Alltid en sida mot solen... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Ja, just om liggande paneler, vet jag inte. 

 

Men då jag har viss elförbrukning varje natt, kyl, värmare och CPAP, så ser jag det som en stor fördel att kunna rikta in panelen mot solen, så snart den är uppstånden. 

Samma när jag seglar långa rutter över lilla insjön Vänern. 

 

Vill helst inte använda motorn som ett elverk. 

 

Och ligger aldrig på landström. 

 

 

Jag har inga segel så jag använder motorn både för drift och laddning.

Jag med har en viss elförbrukning kyl, frys, tv, dator, dammsugare, micro, kaffebryggare, värmare m.m.

Därför har jag en ganska stor förbrukningsbank 720A

Är för slö för att springa o rigga om solpaneler och skulle inte vilja ha solpanelerna så att dom sticker upp och skymmer utsikten.

Jag nöjer mej helt enkelt med att ha dom på rufftaket, då får dom ladda det dom kan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Några ord till... 

 

Varför tillverkas inte solcellspaneler som läggs strax nedanför relingen på båtar? 

Typ 20 cm höga och 8 meter långa?

Alltid en sida mot solen... 

 

Jag har tänkt ungefär så också och kommit fram till

  • att panelerna riskerar att skadas i kontakt med andra båtar och bryggor,
  • att de skuggas av fendrar och
  • att pde skuggas av andra båtar när man ligger i hamn. 

Det finns möjlighet att göra som du tänker om du vill.

20wlang.jpg.8ff0817d45ef788cda52d423781ddf66.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...