Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Geo

Mercruiser 5,7 -90 varvar bara till 3500 rpm

Rekommendera Poster

Är detta rimligt som högsta varv att komma upp i?

Sitter i en Wellcraft 21 fot, och det känns som den går som den ska. Toppar ca 30 knop. Men det känns ändå som den borde komma upp betydligt högre i varv, och därmed även öka farten.

Är ju en gammal motor, den kanske bara är lite trött? Nån som har nån idé?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Geo:

Är detta rimligt som högsta varv att komma upp i?

Sitter i en Wellcraft 21 fot, och det känns som den går som den ska. Toppar ca 30 knop. Men det känns ändå som den borde komma upp betydligt högre i varv, och därmed även öka farten.

Är ju en gammal motor, den kanske bara är lite trött? Nån som har nån idé?

Har den varvat högre tidigare med samma propeller. Annars kan felet vara så enkelt som för stor stigning på din propeller (inte bra för motorn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har motorn en WOT range på 4400-4800 så nog borde den kunna varva en bra bit till. Vad har du för någon propp, 3/4 blad, diameter och stigning?

Får den tillräckligt med bensin? kolla bränslefilter, bränslepump, förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite frågor

 

Är båten ny för dig?

Har den alltid varit så eller kommit plötsligt?

 

Max varv bör ligga på 4400-4600

 

Edit: flera var för mig med liknande frågor, så går det när man går ifrån med ett halvskrivet svar och inte kollar när man skriver färdigt ock trycker på send

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minuter sedan skrev Freez:

Vad jag kan se har motorn en WOT range på 4400-4800 så nog borde den kunna varva en bra bit till. Vad har du för någon propp, 3/4 blad, diameter och stigning?

Får den tillräckligt med bensin? kolla bränslefilter, bränslepump, förgasaren.

Har denna propp: https://froggy.se/se/marin/mercruiser-delar~117/mercury-propeller-black-max-21p-_-832832a45~1551/ 
Skrapade en sten i våras, så verkstan satt på denna vid reparationen. Optimal för båten, hävdades det.

 

Är inte så motorkunnig, men ska ge det andra du beskrev en koll.

Redigerad av Geo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Gelis:

Lite frågor

 

Är båten ny för dig?

Har den alltid varit så eller kommit plötsligt?

 

Max varv bör ligga på 4400-4600

 

Edit: flera var för mig med liknande frågor, så går det när man går ifrån med ett halvskrivet svar och inte kollar när man skriver färdigt ock trycker på send

Ja, jag köpte den i våras, och den har gått som den gör hela tiden. Har väl egentligen inte stört mig förrän nu, när jag kollade upp bränsleförbrukning på den och där anges att den drar ca 80 liter vid 4900 varv. Så uppenbarligen bör den kunna komma dit.

0CB1A3C8-484A-43D0-A0CB-B56FE77031DC.png

Redigerad av Geo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Freez:

Vad jag kan se har motorn en WOT range på 4400-4800 så nog borde den kunna varva en bra bit till. Vad har du för någon propp, 3/4 blad, diameter och stigning?

Får den tillräckligt med bensin? kolla bränslefilter, bränslepump, förgasaren.

Aldrig fel att ge bränslesystemet en översyn, byt filter, gör rent, kolla slangar, se till att flamskydd inte är igensatt etc.

Samma sak med tändstift, när fick den en tändservice sist ?


å andra sidan, om motorer går jämt och fint mellan 0-3500 varv skulle jag gissa att ditt problem är propellern. 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Geo:

Har denna propp: https://froggy.se/se/marin/mercruiser-delar~117/mercury-propeller-black-max-21p-_-832832a45~1551/ 
Skrapade en sten i våras, så verkstan satt på denna vid reparationen. Optimal för båten, hävdades det.

Om motorn går som den ska, behöver du gå ner i stigning för till 17p eller 19p vilket kommer öka varvtalet. Har du bytesrätt?

 

Propellrar är en vetenskap och man kan behöva prova sig fram. Ett alt kan vara att kontakta propellertrim.se som är experter på proppar så du få rätt råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...